ANNONS
Annons

Apple skärm eller annat märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste fråga. vad ni tycker om Eizo ColorEgde 243WK. Är den ett bra köp? Eller klarar man sig lika bra med en lite billigare skärm?

Jag har fått ett i mitt tycke bra pris på just den skärmen och jag vill ha något som är bra mycket bättre än den 23" apple skärm jag sitter på.

Jag använder skärmen till foto och framställning av grafiskt material. Jag känner nu att den 23" skärm jag har idag inte hänger med alls. Så något som är bättre och som håller länge är det jag vill ha.

Så är det den bästa skärmen? Tänkte komplettera med en Colormunki så att jag kan kalibrera skrivaren och skärmen tillsammans.

Jag tycker det är en bra skärm och en bra kalibrator. Finns dyrare, men resultaten jag har fått med dem är bra. Du får något som är betydligt bättre än den skärm du har.

Stefan

OK Nu har ni tuppfäktats om skärmar så vad säger nu Stefan Olsson, som tror sig stå högst på gödselhögen, om skärmkallibrerare; räcker det med den dyraste skärmen eller måste man ha en skärmkalibrerare som mäter rätt också? Tidigare har det självutnämnda färgkalibreringsgeniet ansett att den dyraste skärmen varit fullt tilfräckligt för ett perfekt resultat oavsett precisionen i skärmkalibratorn. Är det så?

Självutnämnd färgkalibreringsgeni, vad är det för påhopp? Bara för att jag säger att jag tycker man inte slaviskt ska tro på vad en annan person hävdar, även om han heter Andrew Rodney. Jag har inte sagt att man slaviskt ska tro på vad jag säger heller.

Och var har jag sagt att den dyraste skärmen räcker oavsett precision i skärmkalibratorn? I själva verket tycker jag exakt tvärtom. Alldeles för många köper dyra skärmar och dåliga kalibratorer. Om du läser den artikel jag skrivit i Proffsfoto om skärmar, skärmkalibrering och hur miljön ska vara runt skärmen skulle du inse att jag inte alls säger att man behöver värsta skärmen. Det är nog ofta så att man ska först fixa till så att man har en bra miljö, sedan skaffa en bra kalibrator och sedan kan man börja kolla på bättre skärmar. Har man inte en bra miljö och en bra kalibrator är det rätt värdelöst med en bra skärm.

Från gödselstacken

Stefan

Jag har en skärm som jag är...

Hej! Kommer kanske lite sent in i matchen men jag har en skärm hemma som vi också har på jobbet (jobbar på ett tryckeri med grafisk formgivning, foto, bildbehandling, trycksaksframställning och fix av kundmaterial inför tryck i våra egna digitalpressar samt andra tryckeriers traditionella pressar osv) som jag är TOKNÖJD med!

Den är rätt gammal nu men det finns säkert någon nyare i samma serie.

Det är en Samsungskärm som heter Syncmaster XL20. Inte så jättestor dådå men med en extra "skräpskärm" intill för diverse grejer funkar det alldeles utmärkt.
Jag kan inte så mycket tekniskt om den men det är en LED skärm och som jag tolkar det ska den klara 100% av AdobeRGB. Här finns säkert många som är väldigt bra på teknik som kan tyda specen bättre men jag vill bara tipsa om ett alternativ som jag personligen är extremt fäst vid.

I jämförelse med exempelvis en Appleskärm som tråden började med så minns jag att jag slogs av hur fint samsungskärmen visade ut toningar. Från svagaste, svaga hela vägen till fyllig fin färg. Appleskärmen klarade inte alls av att visa svaga toner på samma sätt, vilket exempelvis kan leda till att man brassar på lite extra vid redigeringen eller formgivningen eftersom man vill se något hända på skärmen. Kommer det sedan ut i tryck finns då risken att det printade materialet har överdriven kontrast osv. Ta gärna en titt på Samsung Syncmaster XL20 ELLER vad nu efterföljaren heter!

OK Nu har ni tuppfäktats om skärmar så vad säger nu Stefan Olsson, som tror sig stå högst på gödselhögen, om skärmkallibrerare; räcker det med den dyraste skärmen eller måste man ha en skärmkalibrerare som mäter rätt också? Tidigare har det självutnämnda färgkalibreringsgeniet ansett att den dyraste skärmen varit fullt tilfräckligt för ett perfekt resultat oavsett precisionen i skärmkalibratorn. Är det så?
Jag tycker det är bra om man kan avhålla sig från personangrepp i alla dess former, vad var din fråga?

Tror sig stå högst upp? Vem fan kan mer om olika prof skärmar och färghantering från skärm till tryck än Stefan?

På våra skrivare får vi det alltid rätt, men tryckerierna verkar vara bra på att få det fel och med tanke på hur korta ledtider vi har kan vi sällan jobba med samma tryckeri utan ta det som har ledig kapacitet för tillfället.

/Karl

Har ni ett verifierat provtryckssystem? När jag satt upp ett sådant, som sedan godkänns av FOGRA (tysk forskningsinstitut i den grafiska branschen), använder kunden dessa utskrifter som ett förprovtryck som tryckeriet godkänner. Om de sedan inte får till det så att trycket matchar förprovtrycket så blir det en reklamation.

Jag har svårt att förstå varför man inte använder sig av ett sådant system. Istället för allt detta tyckande om färger, missnöje med tryckeriernas resultat och osäkerhet, så får man ut på papper en bild som exakt visar hur det färdiga, tryckta resultatet ser ut.

Stefan

Det är nog ofta så att man ska först fixa till så att man har en bra miljö, sedan skaffa en bra kalibrator och sedan kan man börja kolla på bättre skärmar. Har man inte en bra miljö och en bra kalibrator är det rätt värdelöst med en bra skärm.

Miljön är något som många glömmer och den är otroligt viktig. En prosumerskärm i en bra miljö slår en proffsskärm i en dålig miljö med hästlängder.

/Karl

Har ni ett verifierat provtryckssystem? När jag satt upp ett sådant, som sedan godkänns av FOGRA (tysk forskningsinstitut i den grafiska branschen), använder kunden dessa utskrifter som ett förprovtryck som tryckeriet godkänner. Om de sedan inte får till det så att trycket matchar förprovtrycket så blir det en reklamation.

Jag har svårt att förstå varför man inte använder sig av ett sådant system. Istället för allt detta tyckande om färger, missnöje med tryckeriernas resultat och osäkerhet, så får man ut på papper en bild som exakt visar hur det färdiga, tryckta resultatet ser ut.

Stefan

Vi gör liknande nu och det har i många fall fungerat, då våra utskrifter blir bra, så numera skickar vi oftast med en utskrift som tryckeriet måste matcha.
Det är när vi har kört ett helt digitalt flöde till tryckeriet som vi haft ping pongandet.

/Karl

Miljön är något som många glömmer och den är otroligt viktig. En prosumerskärm i en bra miljö slår en proffsskärm i en dålig miljö med hästlängder.

/Karl

Instämmer helt och fullt. En skärm som står i fel miljö kan aldrig ge en korrekt upplevelse av bilden, hur dyr eller välkalibrerad den än må vara.

Stefan

Vi gör liknande nu och det har i många fall fungerat, då våra utskrifter blir bra, så numera skickar vi oftast med en utskrift som tryckeriet måste matcha.
Det är när vi har kört ett helt digitalt flöde till tryckeriet som vi haft ping pongandet.

/Karl

Det är en av de där andra delarna jag undrar över när jag är ute och arbetar med arbetsflöden på tidningar och byråer. Man säger att man inte har tid att ta fram ett provtryck. Istället får man provtryck från tryckeriet som man inte är nöjd med och sedan ska man korrigera detta och sedan ska man få ett nytt provtryck och sedan blir man missnöjd och så ska man korrigera detta och så vidare. Hur mycket tid har man nu sparat?

Jag säger inte att ni har det så, men det är min erfarenhet från de ställen jag varit på.

Stefan

Slår proffsskärmen med hästlängder? Då menar du förstås om proffsskärmen står i ett solbelyst rum med rödmålade väggar och knallgul takbelysning?

Bättre om ni slutar försöka göra rocket science av allt som har med färgkalibrering att göra. Det är inte så förtvivlat svårt att få till som vissa vill göra gällande. Alla dessa hokus pokus skriverier gör folk bara förvirrade. Det är ingen som behöver sitta i neutralgrå rum med perfekt belysning i hemmiljö.

Slår proffsskärmen med hästlängder? Då menar du förstås om proffsskärmen står i ett solbelyst rum med rödmålade väggar och knallgul takbelysning?

Bättre om ni slutar försöka göra rocket science av allt som har med färgkalibrering att göra. Det är inte så förtvivlat svårt att få till som vissa vill göra gällande. Alla dessa hokus pokus skriverier gör folk bara förvirrade. Det är ingen som behöver sitta i neutralgrå rum med perfekt belysning i hemmiljö.

Nä, men om man inte har en bra miljö, med iallfall kontrollerat ljus, så kanske det bara är bortkastade pengar att lägga 20.000: på en skärm och kalibrator. Då kanske man klarar sig lika bra med en billigare skärm?

Nä, men om man inte har en bra miljö, med iallfall kontrollerat ljus, så kanske det bara är bortkastade pengar att lägga 20.000: på en skärm och kalibrator. Då kanske man klarar sig lika bra med en billigare skärm?

Du behöver ett bra betraktningsljus om du ska få överensstämmelse mellan skärm och print. Soluxlampor är alldeles utmärkt till det, om man inte vill investera i en ljusbox. Resten är självklarheter. Ingen tittar på en vanlig TV med solen lysande på rutan och hela rummet behöver heller inte flöda av dagsljusliknande sjukhusbelysning.

Solbelysta rum är ett problem oavsett väggfärg eftersom vitbalansen på solen inte är konstant under dagen. Ett mycket lättare fel att göra är att ha en bordslampa och en rumsbelysning med olika färgtemperaturer. Så att del av skärmen belyses av rumsbelysningen och del av bordslampan.
Dessa två saker tar bort i stort sett hela vitsen med en bra skärm.

/Karl

Du behöver ett bra betraktningsljus om du ska få överensstämmelse mellan skärm och print. Soluxlampor är alldeles utmärkt till det, om man inte vill investera i en ljusbox. Resten är självklarheter. Ingen tittar på en vanlig TV med solen lysande på rutan och hela rummet behöver heller inte flöda av dagsljusliknande sjukhusbelysning.

vilken jävla tråkig attityd du har haft den senaste tiden, mår du bra?

vilken jävla tråkig attityd du har haft den senaste tiden, mår du bra?
Man kan inte låta bli och undra hur det är med din självinsikt Mikael. Du är nog den på Fotosidan som helst borde undvika att kommentera andras attityd. Ditt eget track record på området står i en klass för sig själv.

Men jag tillstår att jag blir lätt irriterad när Stefan Ohlsson ägnar sig åt rena personangrepp på Andrew Rodney som inte ens kan försvara sig här, som slänger ur sig ogrundade fördomar om andra nationaliteter, men som gärna själv framhäver sin egen förträfflighet i vart och vartannat inlägg.

Jag tror aldrig jag har läst någonting om färghantering här på Fotosidan som inte redan beskrivits av Bruce Fraser eller Andrew Rodney i deras böcker som nu är 5-10 år gamla, så jag är ledsen om jag inte delar din beundran fullt ut.

Annars mår jag rätt bra, tack för att du frågar!

Man kan inte låta bli och undra hur det är med din självinsikt Mikael. Du är nog den på Fotosidan som helst borde undvika att kommentera andras attityd. Ditt eget track record på området står i en klass för sig själv.

Men jag tillstår att jag blir lätt irriterad när Stefan Ohlsson ägnar sig åt rena personangrepp på Andrew Rodney som inte ens kan försvara sig här, som slänger ur sig ogrundade fördomar om andra nationaliteter, men som gärna själv framhäver sin egen förträfflighet i vart och vartannat inlägg.

Jag tror aldrig jag har läst någonting om färghantering här på Fotosidan som inte redan beskrivits av Bruce Fraser eller Andrew Rodney i deras böcker som nu är 5-10 år gamla, så jag är ledsen om jag inte delar din beundran fullt ut.

Annars mår jag rätt bra, tack för att du frågar!
Nu har jag inte angripit Andrew Rodney, jag sa bara att du inte ska ta allt han säger helt okritiskt. Om han säger att en funktion är "marketing hype", men som jag vet spelar roll, kan jag då inte säga att du inte ska ta allt han säger som gudsord utan att du anser att det är ett personangrepp.

Sedan är jag ju rätt nyfiken på var jag har framhävt min förträfflighet. Eftersom det enligt dig sker i var och varannat inlägg jag gör här så kan det inte vara svårt att hitta exempel.

Och som alla av oss om håller på med färghantering har jag lärt mig mycket av Bruce Fraser. Tyvärr dog han ju för ett par år sedan och detta är ett ämne som utvecklas hela tiden.

Men jag tror att trådskaparen fått svar på sina frågor, så jag hoppar av denna tråd.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar