ANNONS
Annons

Apple skärm eller annat märke?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj!

Nu har jag suttit och läst 100 % av alla inlägg i mer än 30 min.

Slutsatsen är.

Jag är mer förvirrad än någonsin - helt ärligt.
Visst var det kul att läsa om så djupa teknikanalyser att de bevandrade sitter här med stå(nd)päls just nu.

Jag är i alla fall inte beredd att betala 27 000 kr för en självkalibrerade 27" men däremot är jag intresserad av bl.a. DELL men jag vet inte om den fungerar med att det jag ser är det jag får på papper från bl.a. crimson m.fl.

Eizos CG vs SX. Hur var det nu? en sa så, en sa si.
Logikkort? vad är det? hur påverkar det färgrymden?, bra grejer in, skit ut på papper trots kalibrering med bl.a. Colorvision Spyder 3 m.m.?

Andrew? vem fan är han? jag har faktiskt inte googlat och tänker inte sitta och luläsa en miljard trådar om han.

Partiskt? Eizo-representanter finns det nog en och annan vilket jag är medveten om.

Så nu sitter jag här och har kommit noll vart i skärmfrågan :)

Om jag skriver så här.

Vad ska jag kika på på vilken skärm som helst i världen i storlekarna 24-27" för att det ska passa mig och mina behov?

Jag tänker då inte betala 27000kr, eller 21000kr för att få en "de facto"

Marketing Hype förekommer ju i andra branscher, varför skulle denna sida av världen vara det enda undantaget i så fall?

Oj!

Nu har jag suttit och läst 100 % av alla inlägg i mer än 30 min.

...
Jag tänker då inte betala 27000kr, eller 21000kr för att få en "de facto"
...

Du har väl inte så många alternativ om du vill ha en 27-tum och inte betala 27 eller 21 kkr? Jag köpte en Dell 27" för 7500kr. Kalibrerade och är nöjd.

Nu har jag inte ställt min gamla Eizo bredvid men jag upplever Dell-skärmens bildkavlité som identisk efter kalibrering.

Om man inte är ute efter det absolut bästa så är Dell 27" ett utmärkt val som dessutom går att justera (med lite arbete) till ett mycket bra resultat.
Även Fujitsu 27" som har samma panel är ett bra val.
Båda kräver dock att man justerar och profilerar för bästa resultat om de skall användas till bilder, mer om detta kan du läsa här.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1265617565

Senast ändrad:
Om man inte är ute efter det bästa så är Dell 27" ett utmärkt val som dessutom går att justera (med lite arbete)
till ett mycket bra resultat.
Båda kräver dock att man justerar och profilerar för bästa resultat om de skall användas till bilder

Profilera ja men går den skärmen att hårdvarukalibrera? eller går detta?

Du har väl inte så många alternativ om du vill ha en 27-tum och inte betala 27 eller 21 kkr? Jag köpte en Dell 27" för 7500kr. Kalibrerade och är nöjd.

Nu har jag inte ställt min gamla Eizo bredvid men jag upplever Dell-skärmens bildkavlité som identisk efter kalibrering.

Hade kunnat klara mig med en 24" också.

Så du har en sådan skärm som nämnts i inlägget?
Hårdvarukalibrerat?

Om man inte är ute efter det absolut bästa så är Dell 27" ett utmärkt val som dessutom går att justera (med lite arbete) till ett mycket bra resultat.
Båda kräver dock att man justerar och profilerar för bästa resultat om de skall användas till bilder, mer om detta kan du läsa här.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1265617565

Nu hann du editera ditt inlägg.
Det hade varit intressant att se en Eizo CG skärm parallellt med DELL "calibration report)

Och hur mycket ska man lita på dessa eg.

Ja, vad jag förstår så kan man/du justera manuellt ett antal parametrar och följa anvisningarna beroende på vilket program du använder, dvs ställa elektroniken i skärmen och sedan skapa en profil
detta sker automatisk med min Eizoskärm

om DELL skärmen

En säger att det går att hårdvarukalibrera.
En annan säger att det inte går.

Vilken går att kalibrera då? förutom CG-serien m.fl.

om DELL skärmen

En säger att det går att hårdvarukalibrera.
En annan säger att det inte går.

Vilken går att kalibrera då? förutom CG-serien m.fl.

Vi måste definiera vad vi menar med hårdvarukalibrering, det finns skärmar som inte kan påverkas mer än att man kan justera ljusheten, ett sådant exempel är Appleskärmarna. Dessa skärmar profileras vilket bara påverkar grafikkortet i datorn

Dellskärmen kan justeras genom att man manuellt kan ändra bla ljushet, kontrast, , färgtemperatur, RGB , rött , grönt ,blått , gamma .

Mäter man skärmen med fotospekrometer/colorimeter tex EyeOne match så får man vägledning att ställa dessa parametrar i skärmen manuellt genom att knappa sig fram till att det resultatet överstämmer , detta kallas allmänt att man gör en hårvarukalibrering av skärmen, dvs man påverkar skärmens elektronik för att erhålla så bra resultat som möjligt och därefter sker en profilering.

Dyrare Eizoskärmar har kommunikation mellan fotospektrometern och programvaran via USB och sköter grundinställningarna av skärmens elektronik automatiskt, (man behöver inte sitta och knappa)
Programvaran går igenom ett antal parametrar som svartpunkt, vitpunkt, gråskala, färgåtergivning av RGB , gamma, färgtemperatur

Så ja, Dellskärmen kan man hårdvarukalibrera dvs påverka skärmens elektronik och visning men genom en manuell korrigering

Senast ändrad:
Vi måste definiera vad vi menar med hårdvarukalibrering, det finns skärmar som inte kan påverkas mer än att man kan justera ljusheten, ett sådant exempel är Appleskärmarna mfl andra skärmar. Dessa skärmar kan man profilera vilket bara påverkar grafikkortet i datorn

Dellskärmen kan justeras genom att man manuellt kan ändra bla ljushet, kontrast, , färgtemeperatur, RGB , rött , grönt ,blått , gamma .

Mäter man skärmen med fotospekrometer/colorimeter tex EyeOne match så får man vägledning att ställa flera av dessa parametrar i skärmen manuellt genom att knappa sig fram till att resultatet överstämmer , detta kallas att man gör en hårvarukalibrering av skärmens, dvs man påverkar skärmens elektronik och när grundisntällningarna är klara så profileras skärmen.

Dyrare Eizoskärmar har kommunikation mellan fotospektrometern och programvaran via USB och sköter grundinställningarna av skärmens automatiskt, (man behöver inte sitta och knappa)

Så ja, Dellskärmen kan man hårdvarukalibrera men manuellt

Ok så DELL-skärmen går att justera (hårdvarukalibrera) med Colorvision Skärmkalibrering Spyder 3 Pro (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7205334)
men inte per auto utan man måste sitta och pilla med knappar på skärmen?
Är det korrekt?

Precis
det är inte som med min Eizo där Colornavigator sköter all uppmätning/korrigering automatiskt efter vissa värden jag vill ha som gamma, färgtemp, ljushet

PS, jag har haft tre spyders genom åren men använder EyeOne Match sedan några år tillbaka , jag kan inte vilka parametrar som Spyders programvara guidar dig igenom när du skall ställa skärmen manuellt

Jag har en Spyder och när jag installerade mjukvaran på nya datorn så kom det en uppdatering och nu kunde jag även kalibrera vilken ljusstyrka skärmen har (120cd/m2).

Spyders program uppmanade mig att ändra på Brightness, Contrast och sen Röd, grönt och blått. Jag tycker uppmätningen är lite långsam, den mäter uppskattningsvis 10 olika ljusa/mörka nyanser av blått, rött, grönt och grått, och varje nyans tar ca 5 sekunder. Den delen av processen när man själv justerar saker för hand på skärmen går relativt snabbt om man jämför med resten (som är automatiskt).

Tittar man på Dellskärmen så ser allt bra ut efter kalibering, förutom candellavärdet som inte nådde upp till målet i detta fall 120
Hur gick det för dig, fick du upp det

Bilagor

• Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    55.6 KB · Visningar: 366
Tittar man på Dellskärmen så ser allt bra ut efter kalibering, förutom candellavärdet som inte nådde upp till målet i detta fall 120
Hur gick det för dig, fick du upp det

Ja, det var inga problem

Men jag tycker att det känns ganska mörkt nu. Fick sänka ljuset på skärmen ganska lågt. Och jag tror att ljusstyrkeinställningen gjorde först. Det finns så vitt jag vet inget sätt att se efteråt att skärmen inte har sänkt ljusstyrkan när jag ändrade färgerna. Det ska den väl inte göra men...?

120cd/m2 är inget man skall hänga upp sig på. Det beror helt och hållet på vad du har för ljusstyrka runt omkring dig. Att jobba på en skärm som har 120cd/m2 i ett starkt upplyst rum är för ljussvagt och i ett väldigt mörkt rum är det aldeles för starkt.
Spyder 3 tittar på omgivningsljuset och föreslår vilket värde du skall ha, jag tycker att den föreslår bra värden.

Dom flesta prosumerskärmar är relativt bra kalibrerade för aRGB redan från start och man behöver inte pilla runt så mycket. Saknar skärmen inställningsmöjligheter så blir det då bra i aRGB och kasst i alla andra färgrymder. aRGB är dock det som dom flesta glada ammatörer jobbar med så jag skulle inte störa mig allt för mycket om det.
Alla skärmar mår dock bra av att profileras!

Det som jag försökt säga tidigare är att skillnaden mellan en prosumer och en proffsskärm är inte så stor i aRGB, men skillnaderna finns där och är då för det mesta bara mätbara. Ett riktigt tränat öga och processer som kräver otrolig nogranhet kommer dock falla på en prosumerskärm. Jag tror dock att otroligt få fotografer har så höga krav att det skulle fallera på skärmen, det är mer grafiker som har dessa krav enligt min erfarenhet.

I ett fotografi har man sällan referencer som är så strikta att färgen måste matchas till 100% nogranhet, Jag är tämligen säker på att resultatet på ett fotografi inte blir synbart lidande av en prosumerskärm (Dell, HP eller Apple det finns säkert fler bra men jag har inte testat dom).

/Karl

så rätt, men det finns skärmar som inte kan dras ner till en lämplig nivå tex vissa Apple skärmar som jag har mätt upp.
Beroende på omkringliggande ljus så brukar ett bra värde röra sig mellan 80 -130 .
Själv använder jag idag 120 i ett arbetsrum med anpassde dagsljuslampor och samma ljusintensitet året runt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar