Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen vitbalans - problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

NannaO

Medlem
Har stort problem med att ställa in "egen" vitbalans med min systemkamera canon eos 400d. Vad har ni för tips om att göra det på enklaste möjligaste vis? I Fotoguiden står att man ska ta ett foto på ett vitt papper i det befintliga ljuset. Men ett papper kan man ju inte ha med sig överallt....
 
Vitt papper?

Har stort problem med att ställa in "egen" vitbalans med min systemkamera canon eos 400d. Vad har ni för tips om att göra det på enklaste möjligaste vis? I Fotoguiden står att man ska ta ett foto på ett vitt papper i det befintliga ljuset. Men ett papper kan man ju inte ha med sig överallt....

"Vitt" papper är sällan "vitt", det vill säga reflekterar spektrums färger lika mycket. Papper är bestruket,blekt, eller på något sätt behandlat och ger väldigt olika kelvin-resultat.
Dessutom så är det inte lämpligt att ha en helt vit yta för vitbalans då det lätt blir "klippning" om man överexponerar det minsta. Är det utfrätt så går det inte att balansera mot en sådan yta.

Använd en ljusgrå, speciellt för vitbalans avsett "gråkort"! Det finns små,lätta att ha med sig.

Eller gör som jag, ställ på auto vitbalans, funkar i 90% av korten, sen kan man alltid fixa ev. avvikelse i rawfilen.
/ Mats G
 
Eller gör som jag, ställ på auto vitbalans, funkar i 90% av korten, sen kan man alltid fixa ev. avvikelse i rawfilen.

Oftast går det ju, men ibland kan det hända att det inte finns någon vitt i bilden att sätta vitpunkten på.

Men jag gör som du.
 
Grått objektivlock någon? Kanske grått papper på insidan av locket, då har man ju med sig grejen.
 
Dessutom så är det inte lämpligt att ha en helt vit yta för vitbalans då det lätt blir "klippning" om man överexponerar det minsta. Är det utfrätt så går det inte att balansera mot en sådan yta.

Använd en ljusgrå, speciellt för vitbalans avsett "gråkort"! Det finns små,lätta att ha med sig.

Eller gör som jag, ställ på auto vitbalans, funkar i 90% av korten, sen kan man alltid fixa ev. avvikelse i rawfilen.
/ Mats G

Aldrig hört talas om att klippa högdagrar? Vitbalansering har inget med exponeringen att göra. 18 % gråkort kan användas till vitbalansering OCH ställa in "rätt" exponering.

Grått objektivlock någon? Kanske grått papper på insidan av locket, då har man ju med sig grejen.

http://kaffebrus.com/objektivlock-med-vitbalansfunktion-1338.html

/Stefan
 
Aldrig hört talas om att klippa högdagrar? Vitbalansering har inget med exponeringen att göra. 18 % gråkort kan användas till vitbalansering OCH ställa in "rätt" exponering.



http://kaffebrus.com/objektivlock-med-vitbalansfunktion-1338.html

/Stefan

Kaffebrus gråkort, måhända reflekterar ca 18% av totalljusmängden infallande ljus.
Men för att kunna användas till vitbalansering måste ett "gråkort" reflektera RGB lika mycket.
Det gör inte Kaffebruskortet, som funkar endast för exponeringkontroll.
Att ställa in vitbalans på en yta som är 255,255,255, torde vara omöjligt då den är vit och inget annat.
Vad du sen har hört talas om, råder jag inte över :)
/ Mats G
Ps. Jag avser ett "gråkort", som jag tidigare köpt fråm Kaffebrus, inte det du nämner, det kan jag inte uttala mig om.
 
Raw

Som tidigare inlägg påpekar, fotograferar du i RAW kan du ställa vitbalansen i efterhand.
 
Dessutom så är det inte lämpligt att ha en helt vit yta för vitbalans då det lätt blir "klippning" om man överexponerar det minsta.

Fall kortet är vitt eller grått eller svart spelar väl ingen som helst roll. Låter man kameran exponera kommer alla att bli precis lika grå, oavsett var i skalan de ligger.
Däremot är det ju riktigt att det verkligen ska vara färgneutralt om det ska bli helt korrekt. För amatörbruk tycker jag att ett vanligt vitt A4-papper har funkat ganska bra. Har man inte några krav på 100% färgkorrekthet som man ju sällan har som amatör, så är iaf MIN åsikt att ett vitt papper är tillräckligt nära.

Hur det är i detta fallet, om det handlar om en glad amatör eller om det är en yrkesfotograf som behöver vara väldigt petnoga med färgerna från avtryck till tryck tänker jag låta vara osagt.
 
på de flesta kamera väskorna så brukar skiljeväggarna inuti väskan vara gråa och ypperliga för att ställa vitbalans emot.

- gustav
 
Oj vad många svar! Vad glad jag blir! :) Ska testa att fotografera i RAW i de mer viktiga fotografierna men hur många använder raw i alla lägen? När lämpar det sig mest? Är det lätt att justera vitbalansen på vanliga med i efterhand?

Enligt artikeln i fotoguiden så skulle man ha ett vitt eller grått papper som inte var veckat någonstans för att där inte skulle vara några skuggor på och det var där som jag kände att hur ofta lyckas man hålla ett papper helt slätt om man är ute och fotograferar?(eller annars för den delen...)
Men jag ska testa att ta ett foto på kamera väskan innerväggar.

Om man ska fotografera en solnedgång och behöver fixa vitbalansen för att få de fina färgerna rätt, hur brukar ni göra då?

Fick ett annat tips om vitbalans via en vän som sa att man kan trycka på WB, sen på egen vb och klicka avtryckaren halvvägs. Men jag upplevde ingen skillnad på bilderna... annars verkade det ju ett enkelt tips om man bara tar med sig kameran på axeln.
 
Raw

Fotograferar allt i RAW, det digitala negativet har sina fördelar. Ställer i vanliga fall vitbalansen i kameran på "auto", och vitbalansen i RAW på "som fotograferat". Fotograferade i förra veckan i en kyrka, vitvbalansen hittades omedelbart i RAW i läget "auto"(det inkommande sommarsolljuset lurade kameran, kyrkans kyligt avmätta ton fick en för varm atmosfär ). I knepiga ljusförhållanden växlar jag oftast mellan dessa två i RAW, dvs "auto" eller "som fotograferat". Använde tidigare gråkort, men resultatet blir ofta bättre direkt i RAW med dessa preferenser... men det är bara min erfarenhet i dagsläget.
 
Använda RAW v.s. JPEG. Du kommer säkert få "två läger" om vad som är bäst. Själv kör jag enbart med RAW och har accepterat det efterföljande arbetet. Andra kör säkert stundtals i JPEG och tycker att dessa bilderna blir tillräckligt bra redan från kameran. Är man lite kaxig så skulle man kunna säga - om jag är en duktig fotograf så sätter jag exponeringen och vitbalansen rätt från början. Då fungerar JPEG hur bra som helst. (för de allra flesta)

De flesta är överens om att RAW-filen har lite mer slarvmarginal. Sätter du inte exponeringen så finns det utrymme för att rädda bilden. Likaså är de flesta överens om att RAW-fotograferingen kräver lite efterarbete och är därmed lite "bökigare". Men tänk tanken att du verkligen får till den där pangbilden. Då vill du säkert ha så mycket info i din bildfil som det bara är möjligt och då är RAW-filen överlägsen.

Plats för gråkort/vitt papper. Det brukar alltid finnas. Du behöver inte släpa med dig en A4 sida. Det finns små s.k. QP-card som är ca 4 x 10 cm. De räcker hur bra som helst att ha som underlag till en referensbild. Likaså är insidan av kameraväskan tillräckligt neutral grå för att använda som gråkort.

Sedan finns det alltid motiv där det inte finns en rätt vitbalans. Ta t.ex. din solnedgång. Hur varm(röd/gul) vill du ha den? Där styr vitbalansen detta.

Jag har kanske missat det men vad har du för kamera? Då är det lättare att beskriva hur du ställer in egen vitbalans.
 
Jag har en canon eos 400d.
Anledningen till att jag frågar så mycket om detta är för att jag såklart vill ju lära mig men också för att tiden är lite knapp då jag precis blivit ombedd att vara fotograf på ett par vänners bröllop. Då vill man ju verkligen få det rätt! Sina egna bilder kan man ju leka rätt bra med men med deras så finns ju bara ett tillfälle.

Om jag använder gråkort/väskans insida/ vitt papper etc, måste det ta upp hela bilden eller funkar det med att bara ha en bit i bilden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.