Annons

Egen vitbalans - problem!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur lång tid har du på dig innan bröllopet? Ibland är det bättre att köra sitt race där du känner dig bekväm och kan koncentrera dig på brudparet. De har säkert sett dina bilder och din förmåga och är nöjd med din nivå. Skall du lära in ett "nytt" sätt att ta bilder, så finns alltid risken att ditt fokus ligger på tekniken och då försvinner en del av just din bildstil.

Detta är en snabb tanke om du har ont om tid. Det tar tid att finna ett annorlunda arbetssätt.

Sedan finns såklart alternativet att köra både RAW + JPEG samtidigt. Då kan du i lugn och ro backa tillbaka till de bra bilderna och pilla med RAW-bilderna i efterhand och kräma ur det allra bästa. Minneskort är "billigt" och en god investering - speciellt vid unika tillfällen.
 
men hur många använder raw i alla lägen? När lämpar det sig mest? Är det lätt att justera vitbalansen på vanliga med i efterhand?

Om man ska fotografera en solnedgång och behöver fixa vitbalansen för att få de fina färgerna rätt, hur brukar ni göra då?

Jag fotar (nästan) uteslutande RAW, både för "seriösa" bilder och för snapshots. I många fall skulle JPEG funka fint, men det är lättare att justera vitbalansen med en RAW-fil och då kan jag släppa det och koncentrera mig på exponering och komposition i fotoögonblicket. SMÅ vitbalansjuseringar går att göra i JPEG, men det är besvärligare att få bra eftersom att den färdiga bilden som man jobbar med i photoshop (eller vad man använder för program) är gammakorrigerad och har kontrastkurvor och allt möjligt pålagt. Det innebär att man får justera olika mycket i lågdagrar, mittoner resp högdagrar. I RAW-konverteraren finns det i regel två reglage. Ett som justerar balansen mellan rött och blått och ett som justerar balansen mellan grönt och magenta. Förädnringen i RAW-konverteringen görs på det linjära bilddatat innan gammakorrigering och allt sånt, därför är det lättare att få till det bra där.

Vad gäller utomhusbilder/naturbilder (tex en solnedgång) så köra jag ALLTID på "soligt". Då kommer man att få de varma tonerna i soledgången och då blå/blålila tonerna under blå timmen osv osv, dvs som vi upplever det hela fast något mer "överdrivet" eftersom våra hjärnor i viss mån kompenserar bort färgstick. Vill man ha lite extra varma toner i solnedgången kan man välja att köra på "molnigt" istället. Sen kan man ju alltid, om man vill, finjustera vitbalansen i efterhand, iaf om man fotar RAW. ;-)
 
Tusen tack för alla svar. Jag kommer nog köra på RAW+jpeg bara för att vara på säkra sidan.
Om det är någon av er som har tid så hjälp mig gärna med frågan Tillräckligt? i bröllopsforumet. Det vore super tacksamt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.