Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut! Det låter prisvärt i mina öron. Det är ju något av en djungel, fotoboksmarknaden. Skönt att höra från någon som är nöjd med en av leverantörerna.
 
¿prodigy¿ skrev:
Jag har gjort min med fotobok.com och de har många olika storlekar (priser finns på hemsidan), men den boken som jag gjorde har hårt omslag och är trådinbunden. 112 sidor kostar 655 kr (24 sidor 235 kr). Jag tycker det är ett bra pris med tanke på kvalitén och en utmärkt service!

Det finns ju andra storlekar och omslag som gör böckerna billigare, men man får ju tänka på vad det hade kostat att köpa album, blad/plastfickor för bilder och sedan framkallning av kanske 200 bilder + att några av bilderna är förstoringar (heluppslag). Då är det billigt med en helt egen unik bok med bra kvalité :)
Håller på att göra en fotobok i fotobok.com:s program och funderar lite på hur det är med de streckade områdena i kanten på de vanliga sidorna, trycks de? På omslaget vid de streckade områdena så står det ju att de viks runt omslagspärmen men på de vanliga sidorna står det inget.
 
Fabian Fogelberg skrev:
Håller på att göra en fotobok i fotobok.com:s program och funderar lite på hur det är med de streckade områdena i kanten på de vanliga sidorna, trycks de? På omslaget vid de streckade områdena så står det ju att de viks runt omslagspärmen men på de vanliga sidorna står det inget.

Någonstans mellan den streckade linjen och sidans ytterkant kommer de "vanliga sidorna" att beskäras. Man ska inte placera något som man vill vara säker på ska komma med i tryck utanför den streckade linjen.
 
Hej Fabian,

bra att du ta upp frågan! Dina utfallande bilder ska sträcka sig tills de yttre linjen, bilderna som inte ska vara utfallande håller du en bit ifrån den inre streckade linjen.

Om du fortfarande har sidnumrering påslagen så rekommendera jag dig att ytterkanten av dina bilder slutar ca. vid nederkanten av numreringen.

Böckerna beskärs för hand och även om den oftast är stadig behövs en säkerhetsmarginal.

//Volker
 
Precis vad jag menade, tack. Jag hade inte sett den.

Har jag fattat det rätt attt man ska konvertera till CMYK innan man skickar till tryck??

och isåfall hur gör man det?

edit.
Kanske var lite snabb där, verkar stå en del om det där (fogra??) . Får läsa lite mer.
 
Senast ändrad:
Hej
Som jag uppfattat det så är det själva designprogrammet som inte finns för MAC

Men du kan dels anda Kjells action i PS för MAC alternativt hans gratisdel som skapar tomma sidor med hjälplinjer eller ladda ner tomma sidor från Pixopolis så måtten stämmer.

Sen laddar du upp med FTP istället för med Pixopolisprogrammet.

Så har jag uppfattat det, hoppas jag har rätt.
De tomma sidorna kan du ju använda till annat än PS, tex Gimp osv.

Jag gör alla mina böcker helt i PS CS3 med Kjells actions och laddar enbart upp sidorna med hjälp av Pixopolisprogrammets ftp funktion

Roine, 24 böcker rikare



Vi som har mac då :-( ?
 
Jag vill verkligen veta en gång för alla av någon som har testat och fått hem resultat vilken som är bäst.

Jag har läst följande:
http://digitalfoto.fpgroup.se/default.asp?id=1934&sida=1037
Här hyllas Aperture/Apple och Myphotobook.

http://www.kamerabild.se/artikel/te...m_livar_upp_dina_bilder_070803154947-156.html
Här hyllas Myphotobook.
Här ratas Aperture/Apple i kommentarsfältet nedanför
Samtidigt varnas det i kommentarsfältet nedanför
"Bilderna trycks på icke syrafritt papper. Bilderna bleks av kemikalierna som finns i arken.Billig lösning i sig - men den håller kanske 4-5 år.Senn är det bara det röda och gula kvar i färgrymden på sidorna.Exempel finns redan."

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-pa-bra-fotobok-album-1716
Här ratas Aperture/Apple
 
Håller med Jessika. Var själv med när den här tråden startade, har sedan varit borta ett tag. Nu tycks den mest handla om Pixopolis, inget ont i det, men de har t ex inte (ännu) någon sida man kan låta andra beställa dina böcker från (vad jag vet tittar Volker på det). Någon form av jämförelse mellan de olika företag som tillhandahåller fotoböcker vore intressant, inklusive utländska som t ex Blurb, Lulu, m fl. Caponigro publicerade nyligen sin bok om Antarktis på Blurb. Förut var det så att böcker beställda av européer från Lulu trycktes i Spanien och var av något sämre kvalitet - är det fortfarande så? Är Gör Din Egen Bok helt ute?
 
Vilket företag tillverkar den bästa personliga fotobok?

Hej Jessika,

jag är ganska insatt i fotoboksämne och enlig min mening så kan man inte hitta ett enkelt svår på din fråga eftersom marknaden förändras hela tiden.

(Om tillverkare A köper in en modernare maskin så blir kvalitén förhoppningsvis bättre än hos dom som kör med äldre tryckmaskiner och mindre färgprofiler).

Jag är övertygad att alla aktörer på marknaden idag kan trycka böcker i en kvalité som privatanvändare blir förvånad över och som åtminstone motsvarar priset man betalar för boken - och just privatanvändare är målgruppen för aktörerna du nämnde i din fråga .

Om du sitter vid en kalibrerad skärm och förbereda dina bilder i Photoshop så vill du kanske ha en färgprofil så att du kan förbereda dina bilder optimal för tryck.

Vill du inte ha nån kännetecken från tryckeriet/företaget i din bok (eftersom du ska säljer den vidare till kund) så finns de inte många företag att väljer bland.

Om du vill ha liggande A4 så finns de hos många men inte (än) hos Pixopolis , vill du ha trådinbindningen finns de bara där osv.

MyPhotobook har mjukvara som stödjer även Mac - Gör din Egen bok började nyligen att tipsa sina kunder att man kan skicka in en egen designad helsida så att man har mera frihet, men då måste du jobba online, först ladda upp bilderna på deras server, och de måste ju också fungera med Mac.

Pixbookdesign.com säljer insticksmoduler till Photoshop, och dom är uppskattad inte minst hos proffsfotografer.

Ang. tester i tidningar vill jag påstå att de finns bara en bra testare och de är du själv - flera av aktörerna på marknaden ha en ”nöjd kund garanti” så de är ganska riskfritt.

De är en helt underbart känsla att håller i ”sin” fotobok och jag glädjer mig dagligen över mail och samtal från personer som jobba med en bokprojekt. Några exempel är: ett UF- företag i skolan, en annan fick MVG för ett projektarbete, nästa höjde omsättningen som bröllopsfotograf ordentligt sedan bröllopsboken kom med i erbjudanden, några skapade fascinerande reseberättelse, en friade med hjälp av en bok, en annan bearbetar sorgen efter en dödsfall inom familjen genom att skapa en bok om den bortgångnes liv, en mamma gör en bok varje år för sitt barn, listan bara fortsätter… jo, en kund kom förbi hemma hos mig med en flaska vin för att hennes mamma blev så glad över sin bok att hon grät och grät och… om jag bedömer strålandet i hennes ögon rätt så sitter mamman fortfarande där med näsduken i närheten.

Själva skapande och innehåll är nog de som räknas mest i slutet, inte vilken företag boken kommer ifrån – för medlemmarna här är mitt bästa tipps att ni skapa era boksidor i ett fristående program och spara sidorna som jpeg eller tiff.

Blir man inte nöjd så är de ju enkelt att ta sin bokfil till en annan leverantör.

Just my 5 cents…

//Volker

Jag hörde rykten att de finns snart en leverantör, som trycker med atta färger, har 2 olika papper ca.250 gram som urval, (Hahnemühle Natural Art Duo och Ilford Pearl som är perfekt för tryck med pigmenterad Epson Ultrachrome K3 ink som har bekräftad hållbarhet minst 100 år) format bland annat 30 x 30 och 30x 40... kanske finns redan några provex på fotomässan i Nacka Strand om jag äntligen få ett bokningsbekräftelse :)
 
Senast ändrad:
Volker; Hade plånboken tillåtit hade jag utan tvekan skickat efter ett exemplar från varje företag för att bedömma själv. Men tyvärr är jag inte så rik.

Undrar nu:

Hur skall man ladda upp sina bilder färg och storleksmässigt?
Rgb/CMYK/Srgb? Tiff/Jpg?

Ska man beskära dem i förhand till den storlek man vill ha i boken för att få bästa kvalitet samt att skärpa upp dom? Så gör man ju för att få maximal kvalitet när man beställer fotokopior.
 
Volker; Hade plånboken tillåtit hade jag utan tvekan skickat efter ett exemplar från varje företag för att bedömma själv. Men tyvärr är jag inte så rik.

Undrar nu:

Hur skall man ladda upp sina bilder färg och storleksmässigt?
Rgb/CMYK/Srgb? Tiff/Jpg?

Ska man beskära dem i förhand till den storlek man vill ha i boken för att få bästa kvalitet samt att skärpa upp dom? Så gör man ju för att få maximal kvalitet när man beställer fotokopior.

Hej Jessica,

hur du skicka till pixopolis ta vi via mail eller telefon för de beror bland annat på dit arbetsflöde... om du är nöjd stannar du annars få du pengarna tillbaka så att du kan prova en till.

Jag tycker om kunderna som fortfarande bekymrar sig över pengar, dom som har stort bekymmer om tid är värre ;-)

Men allmän info är:
• att de räcker med jpg i som du spara i rätt storlek för vald bokformat med 300 dpi "best quality",
• de finns en guide för skärpning i min blogg, och på moderskeppet, skärpa för tryck
• dina bilder blir inte behandlad eller bearbetad, dom blir tryckt så som du levererar dom,
• sRGB räcker i 95 % av fallen, på www.pixbookdesign.com finns en bra instruktion ang. CMYK
• vi vill inte ha filerna i Adobe RGB efterson de kan ger problem med blödande färger.
• de finns mallar på hemsidan som ger dig exakta svar ang. mått

t. ex http://www.fotobok.com/images/buchtemplates/hc_doppelseite.jpg

och att jag är bara en telefonsamtal bort, ( inte nästa vecka, då fota jag hotell på Zypern i en vecka - Hoppas bara att nån stänger av värmen där innan jag kommer. 35 grader och bärandet av en komplett foto/videoutrystning är inte kul, de blir så fula svettringar under armhålerna...
 
Volker: Om jag ex beställer en bok som är 20x20. Tycker du då att jag ska göra bilderna i det måttet (+ cmyk + 300dpi) innan jag laddar upp dom?
Dvs att man laddar upp den storlek på bilden som den skall tryckas i boken?
Jag är petig och gör helst så bra förarbete som möjligt. Så jag inte kan skylla på mina bilder i fall något blir fel.

Vilka leverantörer använder det STORA proffsen? Antar att deras böcker kostar tusenlappar, men det hade varit kul att få veta. Har hört några proffs som avfärdar allt som inte trycks på riktigt fotopapper.

Hur gör man om man vill ha text i böckerna i ett speciellt typsnitt som kanske inte är så vanligt?
Och hur gör man om man vill ha ett ovanligt typsnitt i text på en bild? Ska man ladda upp bilden med texten i som man har gjort i något bildbehandlingsprogram?
 
Senast ändrad:
Vilka leverantörer använder det STORA proffsen? Antar att deras böcker kostar tusenlappar, men det hade varit kul att få veta. Har hört några proffs som avfärdar allt som inte trycks på riktigt fotopapper.[/QUOTE]


fråga ett: Ja, skicka en provbild & en omslåg till mig via www.skickafilen.se bifoga telefonnummer

Fråga 2 snart mig :) tills dess http://www.asukabook.com/

priserna :-O
 
volker

Jag hade tänkt att beställa via ett annat företag då jag är ute efter ett format som inte ni levererar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.