Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag skickade jag in min första fotobok. Det är en minnesbok från vår senaste golfresa till Irland och även om det bara är bilder från en 6Mpixel kompaktkamera så skall det bli kul att se hur det ser ut.

Jag beställde två stycken 24-sidors softcover

Lite småkrångligt program speciellt om man ville ha text vid bilderna. Får se om jag testar något annat program nästa gång.

Visst vore det kul att göra en fotobok av riktigt bra bilder man tagit med D300'an men det får vänta.
 
Hej Jonas,

De kommer en uppdatering för programmet snart och då blir textverktyget lite bättre… men enklast är de om du skriver text i Word, med rådbrytnings symbolen påslagen/synligt och sen klistra du in din text i PixGens editor. Ställ först in samma font och även samma storlek.

Om de blir så att även du blir ”beroende” och därmed kanske fundera att göra fler böcker så kan jag stark rekommendera PBD, (om du jobba med Photoshop förstås)

Jag bifogar en gratis modul ur PBD

http://www.pixbookdesign.com/Erbjudande.html du kan även kolla på Videon under Demo så ser du hur den funkar…

Trevlig Helg!

//Volker
 
volkers skrev:
Hej Jonas,

De kommer en uppdatering för programmet snart och då blir textverktyget lite bättre… men enklast är de om du skriver text i Word, med rådbrytnings symbolen påslagen/synligt och sen klistra du in din text i PixGens editor. Ställ först in samma font och även samma storlek.

Om de blir så att även du blir ”beroende” och därmed kanske fundera att göra fler böcker så kan jag stark rekommendera PBD, (om du jobba med Photoshop förstås)

Jag bifogar en gratis modul ur PBD

http://www.pixbookdesign.com/Erbjudande.html du kan även kolla på Videon under Demo så ser du hur den funkar…

Trevlig Helg!

//Volker
Hej Volker

Det var mer att det inte fanns någon design som redan hade textyta för bildtext så att man snabbt och enkelt kunde skriva en rad eller två vid varje bild.

Som det var nu så fick man skriva i editorn, klistra in och sedan flytta runt texten vilket är lite småtruligt när det rörde sig om nästan 50 bilder.
 
Hej Robert,

uppdatering kommer att funka under Vista, eftersom jag kör XP är jag inte insatt i skillnaden mellan Vista och Vista64.

Om du vill kan du tanka hem uppdaterad program från
http://www.pixopolis-fotobuch.de/pixo_de/download/index.php?navid=25

Installera den bredvid den Svenska versionen och testa. OBS. allting på tyska, fler bokformat plus poster, kalender, scrapböcker och några riktig fula extra designmallar ;-)

Nytt är också att beställningen sker via en varukorg man måste vänjer sig med. Den har sina fördelar,
t. ex. bättre feedback om betalningen och bokfilen har kommit fram och översikt över alla beställningar som gjordes tidigare. Man kan väljer att undvika varukorgen och kör som vanligt.

Utvecklingen gå vidare de blir spännande hur den tas emot av kunderna…

Med vänlig hälsning,

//Volker
 
jdandanell skrev:
Hej Volker

Det var mer att det inte fanns någon design som redan hade textyta för bildtext så att man snabbt och enkelt kunde skriva en rad eller två vid varje bild.

Som det var nu så fick man skriva i editorn, klistra in och sedan flytta runt texten vilket är lite småtruligt när det rörde sig om nästan 50 bilder.

Hej Jonas,

i uppdateringen finns i alla fall en design som jag bedömmer användbar so har den funktion som du saknar.

(4 bilder på en sida med en liten textyta under varje bild) - uff nu hadde jag tur :)

MVH,

//Volker
 
volkers skrev:
Hej Jonas,

i uppdateringen finns i alla fall en design som jag bedömmer användbar so har den funktion som du saknar.

(4 bilder på en sida med en liten textyta under varje bild) - uff nu hadde jag tur :)

MVH,

//Volker
nja, jag ville ha 2 bilder per sida och text under så det var lite otur där... ;-)

Oavsett vilket så borde det vara hyfsat enkelt att fixa till några sådana designmallar så det kanske kommer ?
 
Idag när jag skulle fortsätta på den boken som jag påbörjat, gjort ca 80 sidor så det var endel klart, så kan den inte öppna filen. Error:eek:pen file säger den bara. Går det att rädda det på nått sätt eller är det bara o börja om? Vad är det som hänt?
Hoppas att nån här har nått tips för det vore fruktansvärt tråkigt om jag måste börja om.
 
Faran avblåst, lyckades efter omstart o lite fix att få tillbaka allt så det va skönt...
 
Bra Josef att de löste sig!

Allmän tips:

Rör inte bilderna som ni har använd i bokprojekt tills boken är beställd.
Flytta ingen bild, ta inte bort osv. eftersom programmet gör bara hänvisningar till bilderna och förvänta sig att dom ligger på samma ställe med samma namn när ni öppna programmet igen.
Ibland hjälper det att installera programmet igen om man stöter på konstigheter.

Jag är nu 3 veckor på resande fot och kan inte svara så snabb som vanlig - målsättning är inom 48 timmar på mail. Mer info finns på hemsida.

Först ska jag kolla lite hur de gå i tryckeriet i Erlangen, sen fota jag ett bröllop i Österrike och sen blir de semester!

Så om ni ser en lite kraftigare kille i sina bästa år med en gul/blå kitebräda och ett stort leende på läpparna springa mot stranden någonstans på västkusten så är de kanske jag. Alla som skicka bildbevis på objektet till mig få en gratis bok ;-)

//Volker

p.s. För er som jobbar i Photoshop och vill få ut maximalt tryckresultat finns en väldig välskriven Guide här http://roine.nu/fotobok.pdf

Stort tack Roine!
 
jdandanell skrev:
Idag skickade jag in min första fotobok. Det är en minnesbok från vår senaste golfresa till Irland och även om det bara är bilder från en 6Mpixel kompaktkamera så skall det bli kul att se hur det ser ut.

Jag beställde två stycken 24-sidors softcover

Lite småkrångligt program speciellt om man ville ha text vid bilderna. Får se om jag testar något annat program nästa gång.

Visst vore det kul att göra en fotobok av riktigt bra bilder man tagit med D300'an men det får vänta.
Idag kom mina två böcker jag hade beställt, snabb och bra leverans får man säga. Det tog exakt en vecka från beställning till leverans i lådan.

Detta var min första fotobok och jag gjorde den via PixGEN som är Pixopolis mjukvara för fotoböcker. En smidig lösning men inte perfekt

Som jag skrev tidigare så saknade jag några mallar för att t.ex. få en rad under bilden som en kort beskrivning. Det hade gått att klippa in text och flytta runt men det skulle ta för lång tid och svårare att få all text att vara på samma ställe i förhållande till bilden.

Jag jobbar normalt inte i PS (har bara elements) så jag fick lita på PixGEN.

Även om bilderna inne i boken är lite matta och korniga så får jag säga att jag är väldigt nöjd. Bilderna är trots allt tagna med kompaktkameror i 5-6 Mp-storleken och jag är inte expert på efterbearbetning.

Det här var kul och troligen lär jag göra fler böcker. Har redan lite idéer på vad som kan fungera.
 
jag har precis gjort klart min bok och igårkväll satte jag igång uppladdningen. Idag när jag kom hem från jobbet så stannade det helt plötsligt på 73% och sa att det var ett "obekant fel" är det bara o börja om eller vad ska man göra? Tråkigt o behöva göra det igen, har ju redan stått igång i 22 timmar...Men det är väl bara o köra igen...
 
Jag har slutat skicka upp via pixGEN och använder nu istället ett ftp-program som gör resume på uppladdningen om det avbryts.

På Mac använder jag programmet Transmit, där kan man spara Favoriter, som t ex Pixopolis ftpsajt.
 
Ok, hur gör man på PC?
Gjorde ett nytt försök nu men det "krashade" igen.
Hittade inte nu vad det var för inlogg och lösenord till Ftp:n heller. Du kankse har det Kjell?
 
Jag brukar undvika PC så mycket det går men det finns säkert någon annan som kan tipsa om FTP-program för Windows med resumable download-egenskaper.

När man kör pixGEN och väljer FTP-alternativet så kommer det upp information om FTP-server, användarnamn och lösenord. Jag vet inte om det är så lämpligt att lägga ut det här.
 
Hej Josef,

använd www.skickafilen.se och mailadressen
[email protected] fördel är att du ser att den har kommit fram, nackdel:

Eftersom jag är pa semester kan de ta upp till 2 dagar innan jag kan skicka den vidare

alternativ är att skicka via FTP, kanske ta din fil till en dator med snabb uppkoppling och skicka den via FTP fran den, de ska inte ta mer än max 2 timmar att skicka en fil...


Adress: ftp.daten-pixopolis.de
Användare: pix2paper
Lösenord: fotobuch

Anmärkning: När du loggat in på Pixopolis FTP-server, kan du starta uppladdningen direkt.
Du har enbart tillgång till startkatalogen.

Du hittar projektfilen under
C:\Documents and Settings\Administrator\My Documents\Egna fotoböcker - Pixopolis\JW-xxxxx-xxxx.pxb

En annan väg att ga är att du bränner projektet pa en DVD och skicka den till

PIXOPOLIS KG
Münsterstraße 5
D-59065 Hamm
Germany


// Volker
 
Senast ändrad:
Har efter mycket om och men konstaterat att det nog är min uppkoppling hemma som är väldigt instabil. Märks inte när man använder nätet som "vanligt" men nu när man skulle skicka stora filer så krashar det. har tagit med datorn till jobbet och nu verkar det funka mycket bättre så framåt eftermiddagen bör filen vara uppe, det tråkiga var ju bara att jag har tappat 3 dagar men det är ju inte mycket o göra... Tack för all hjälp i alla fall
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.