Pelle L
Aktiv medlem
Jag vill verkligen veta en gång för alla av någon som har testat och fått hem resultat vilken som är bäst.
Jag har läst följande:
http://digitalfoto.fpgroup.se/default.asp?id=1934&sida=1037
Här hyllas Aperture/Apple och Myphotobook.
http://www.kamerabild.se/artikel/te...m_livar_upp_dina_bilder_070803154947-156.html
Här hyllas Myphotobook.
Här ratas Aperture/Apple i kommentarsfältet nedanför
Samtidigt varnas det i kommentarsfältet nedanför
"Bilderna trycks på icke syrafritt papper. Bilderna bleks av kemikalierna som finns i arken.Billig lösning i sig - men den håller kanske 4-5 år.Senn är det bara det röda och gula kvar i färgrymden på sidorna.Exempel finns redan."
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-pa-bra-fotobok-album-1716
Här ratas Aperture/Apple
Jag kan här bidra med mina erfarenheter som amatörfotograf i ämnet ”Egen foto-bok.. olika företag?”.
Inför första fotoboken, vilket var vid årsskiftet 2006/2007, så sökte jag via nätet efter ett lämpligt ”tryckeri”. Hittade någon test i ämnet och valde Myphotobook som fick bäst omdömen.
Programmet för att skapa fotoboken installerades på en dator med Windows XP. Det jag direkt kunde konstatera var enkelheten i programmet samtidigt som det var kraftfullt och med många möjligheter. Programmet fungerade mycket bra och layoutmöjligheterna var i princip obegränsade. Inte förrän arbetet med boken var klart så kopplade man upp sig på internet och förde över materialet till Myphotobook, enkelt och smidigt.
Första boken var en 36 sidors, i format ”classic” 204 x 270 mm och med hårt omslag. Leveranstiden var något kortare än angivet och det måste erkännas att det var med en viss spänning som man öppnade den första boken. Var detta något att satsa på?
Jag blev mycket positivt överraskad. Trycket var utmärkt, sidkvaliteten hög, bilderna bra och bindningen var utmärkt. Det jag också kunde konstatera var att alla bilder var korrekt placerade och boken var perfekt skuren, således inga marginalförskjutningar.
Nämnas kan att programvaran efterhand har uppdaterats och ger nu ännu fler funktioner och även några nya fotoboksformat. Bilderna redigerar jag alltid först i Photoshop Elements och texterna skrivs i Microsoft Word. Därefter förs allt över till Myphotobook för den slutgiltiga layoutbehandlingen. Viktigt är att noga förhandsgranska materialet då minsta fel syns tydligt i tryck.
Att presentera sina bilder i tryck, som Myphotobook ger möjlighet till, är fantastiskt. Detta gäller med all säkerhet även andra leverantörer men då jag är mycket nöjd med Myphotobook har jag inte haft någon anledning att prova någon annan. Jag kan därför inte göra några jämförelser utan här endast redovisa mina erfarenheter av Myphotobook, och dessa är mycket positiva.
Digitaltekniken ger här otroliga möjligheter även för en amatörfotograf. Visst, det tar lite tid att skapa en bok och kostnaden är ganska hög, men det är det värt.
Till dags datum har det blivit 12 st olika böcker som tryckts i sammanlagt 22 st exemplar. Samtliga har varit i formatet ”classic” och med hårda omslag men med varierande antal sidor. Senaste boken levererades för någon vecka sedan och fler kommer det att bli.