Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
jdandanell skrev:

Klipp...

Även om bilderna inne i boken är lite matta och korniga så får jag säga att jag är väldigt nöjd. Bilderna är trots allt tagna med kompaktkameror i 5-6 Mp-storleken och jag är inte expert på efterbearbetning.

Klipp...

Tar upp ett gammalt inlägg...

Jag har också gjort en fotobok med Pixopolis (för ca 1.5 år sedan). Även jag upplevde att bilderna blev matta och lite korniga, även på mindre bilder. Det ska väl inte beror på kamerans upplösning (jag har 8.2 Mp).

Jag undrar, varför skiljer kvaliten på ett fotobokstryck (tex Pixopolis) och en pappersutskrift från ett fotolab ?

Är det papperet eller upplösningen på "skrivaren" ?

Nu skall jag äntligen sätta igång igen och göra fotoböcker och skall nu testa att använda PBD. Jag har fortfarande funderingar kring hur man skall skärpa bilderna inför tryck.

När du börjar jobba med en bok i PBD så har du ju ingen aning om hur stora bilderna skall vara i boken, och då känns det omöjligt att skärpa bilderna en och en innan (bilderna kan ju vara allt från att täcka ett helt uppslag till att bara täcka 10% av en sida). Kan man inte skärpa hela sidorna när man jobbar i PBD?

Några tips om ett bra arbetssätt?

Jag antar att PBD inte har fått någon autom-skärpnings-funktion ännu?

(Jag har RAW-bilder som saknar uppskärpning och är genererade till jpg från Lightroom)

Senast ändrad:
Hej
Då du läst in bilderna i Photoshop med PBD så ligger de dels som eget lager och som smarta objekt.
Då kan du skärpa den, bara markera bilden (ha gärna autoselect av lagret).
Jag kör dessutom en highpass filterskärpning på alla bilder innan jag gör själva boken. DVS bild för bild.

Så jag har inte sett det som nån utmaning.

------------------------

Ang tryckkvaliten, Se framsidan på boken, den har ju blankare papper. Jag har inte reagerat på att bilden är "korning" i boken då det är nått jag förväntat mig av ett matt papper och inget man tänker på om man inte kollar noga.

Pappret i boken känns regält och följsamt också, inte kartongaktigt som tex skrivarpapper ofta är.

Ang kvaliten på trycket så är jag i alla fall väldigt imponerad på den bok som jag gjort. Den håller bra kvalitet rakt igenom och jag tycker inte att det är kornigt, så länge jag inte medvetet gjort det i redigeringen såklart.
Kollade dock på en "testbok" som låg på Fujifilm och den var katastrofalt dålig måste jag säga. Dåligt inbunden, konstigt papper för det var tjockt och ganska sladdrigt, och där kan vi snacka om korninga bilder. Såg väldigt tråkig ut måste jag säga om man jämför med Fotobok.com i alla fall.

Då blir det att först göra klart hela boken i PBD så att alla bilder är på rätt plats med rätt storlek. Som andra steg sedan markera bild för bild (lager) och skärpa upp dem med en oskarp mask.

Jag antar att man inte skall vara rädd att överskärpa bilderna när det gäller tryck.

¿prodigy¿ skrev:
Då blir det att först göra klart hela boken i PBD så att alla bilder är på rätt plats med rätt storlek. Som andra steg sedan markera bild för bild (lager) och skärpa upp dem med en oskarp mask.

Jag antar att man inte skall vara rädd att överskärpa bilderna när det gäller tryck.
För att inte behöva uppfinna nya rutiner:
Jag skärper mina bilder som jag gör då de ska gå till Crimson. Dessa filer för print importerar mha PBD. Det blev bra utan ytterligare skärpning.

Jag håller i skrivande stund på med PBD 1.5 där det kommer ingå en skärpningsfunktion.

Min teori är att man ska skärpa hela sidorna innan de skickas iväg på tryck och att man helst bör låta bli originalen.

För ett par månader sen tryckte jag en testbok där jag provade olika bilder skärpta på 8 olika sätt. Det jag fann var att man kunde skärpa ganska mycket utan att det såg överskärpt ut och att Smart Sharpen med radius=1, amount=100 gav lite mer sting i bilderna.

Jag har sedan dess gjort ett par böcker där jag utökat FOGRA27-funktionen till att också skärpa sidorna samtidigt.

Ni som har PBD och vill prova redan nu behöver bara gå in och lägga till ett steg i FOGRA27-funktionen så att det ser ut enligt nedan:

http://www.pixbookdesign.com/upload/sharpening.jpg

Batch-konvertera alla sidorna sedan till FOGRA27-precis som förut, enligt http://www.pixbookdesign.com/FAQ.html

kpt skrev:
För ett par månader sen tryckte jag en testbok där jag provade olika bilder skärpta på 8 olika sätt. Det jag fann var att man kunde skärpa ganska mycket utan att det såg överskärpt ut och att Smart Sharpen med radius=1, amount=100 gav lite mer sting i bilderna.

Ni som har PBD och vill prova redan nu behöver bara gå in och lägga till ett steg i FOGRA27-funktionen så att det ser ut enligt nedan:

Din utvalda skärpning ligger väldigt nära vad jag regelmässigt kör för att göra slutskärpning för print, fast jag nöjt mig med USM. Har Du märkt ngn fördel att köra SS (som tar längre tid).

Jag inser att det kan vara en fördel att göra slutskärpning för en sida med alla bilder i "rätt" storlek. Bra att ngn tar sig tid och rsurser för att testa!

Största problemet med USM är att den försöker skärpa "rena" ytor vilket kan resultera i onödigt brus.

Jag misstänker att man kan dra på med t ex 300% i Smart Sharpening men har inte vågat göra det än. Nästa gång jag gör en testbok dock...

kpt skrev:
Jag håller i skrivande stund på med PBD 1.5 där det kommer ingå en skärpningsfunktion.

Min teori är att man ska skärpa hela sidorna innan de skickas iväg på tryck och att man helst bör låta bli originalen.

Jag har sedan dess gjort ett par böcker där jag utökat FOGRA27-funktionen till att också skärpa sidorna samtidigt.

Tusen tack, precis vad jag behöver. Då skall jag testa att lägga till detta i PBD 1.4 och göra en bok i helgen. Det kommer nog bli ganska många böcker nu framöver och många bilder, så det är ju skönt om man kan slippa skärpa bild för bild.

Det känns som att arbetsflödet kommer bli perfekt nu med PBD om nu skärpan läggs på automatiskt.

Spännande med PBD 1.5. När tror du att den kommer att släppas?

Orsa kompani lovar ingenting bestämt... :) men jag hoppas det blir en distribution mot slutet av sommaren.

Jag håller på att göra om interfejset för overlays. Tanken är att man ska kunna markera ett antal bilder på sidan, trycka på en Overlay-knapp, välja overlay och sen ska bilderna infogas i overlayen och göras om till ett enda smart objekt.

Nu har jag gjort en 112-sidors-bok i helgen med en kalibrerad skärm och mha PBD. Måste säga att PBD är grymt smidigt att jobba med.

Beställningen (1,1GB) gick iväg igår söndag och jag väntar nu ivrigt på resultatet. Jag hoppas att jag blir mer nöjd denna gång än den första boken jag gjorde med fotobok.com.

Jag återkommer när jag får hem boken.

Trodde jag skulle hinna få min bok till helgen då den trycktes i tisdags, men nu blir det en låååååång helg. Aldrig roligt att vänta :(

Jag fick mail att min bok trycktes förra fredagen och idag kom den så en vecka verkar vara det som gäller. Snabbt ändå för att vara i semestertid. Så nu vill man bara hem från jobbet och granska, kommer rapport så snart jag sett den...

Spännande att höra vad du tycker om din bok. Bra att veta att det kanske är en vecka (efter tryck) som man får räkna med nu under sommaren. Bara att försöka stå ut, men man klättrar ju på väggarna där hemma haha

Jag tänkte också att jag ska försöka mig på detta med en liten bok, som en kul present till någon.

Läste i DNs söndagsbilaga, i en artikel om att skydda sina sommarbilder, att den bästa tjänsten för fotoböcker är blurb.com. Lite märklig, subjektiv bedömning som framfördes som ren fakta (helt utan motivering, eller att nämna andra liknande tjänster...).
Någon som har erfarenhet av deras tjänst? Ska kolla även de andra som nämns i den här tråden.

Hur som helst, kollade in Blurbs program, och det verkar ju bra om man inte vill göra designen själv - programmet har en massa olika sidmallar som man bara fyller på med bilder och/eller text, men möjligheterna att själv ändra storlekar eller placering av text/bild-rutor verkar väldigt begränsad. Det enda man verkar kunna göra är att välja färger, vilken typ av ram man vill ha till bilderna (alt helt utan ram), typsnitt och textstorlek.
Normalt skulle jag tycka det var tråkigt att välja så lite själv, men just nu passar det mig, eftersom jag har väldigt lite tid på mig att få färdigt boken (till en födelsedag som närmar sig snabbt...).
Men för ett seriösare försök till en bok känns det för begränsande. Det är klart - man kan ju layouta sidan i ett annat program och sedan bara lyfta in den som helsidesbild. Och det är kanske så man gör i de flesta av den här typen av program?

Ifolor

Fick precis min Easybook A5 från Ifolor (fd Fotolabo) och blev besviken. Förvisso förväntar jag mig inte så mycket för 99:-/st, men jag hade inte förväntat mig komprimeringsartefakter som inte fanns i källfilerna. =(

Nåja, duger för mindre kräsna, men synd att förvanska ens bilder.

Jag har nu idag fått min 112-sidors-bok och det var grymt bra kvalité. Kanonbra färger, svärta och skärpa. Grymt bra resultat helt enkelt.

Nu blir det att börja göra böcker på allvar :)

¿prodigy¿ skrev:
Jag har nu idag fått min 112-sidors-bok och det var grymt bra kvalité. Kanonbra färger, svärta och skärpa. Grymt bra resultat helt enkelt.

Nu blir det att börja göra böcker på allvar :)

Får man fråga vad det kostade? Jag funderar på att göra en bok i samma storlek själv nämligen. Det låter lovande att det finns böcker som håller måttet (enligt dig).

Jag har gjort min med fotobok.com och de har många olika storlekar (priser finns på hemsidan), men den boken som jag gjorde har hårt omslag och är trådinbunden. 112 sidor kostar 655 kr (24 sidor 235 kr). Jag tycker det är ett bra pris med tanke på kvalitén och en utmärkt service!

Det finns ju andra storlekar och omslag som gör böckerna billigare, men man får ju tänka på vad det hade kostat att köpa album, blad/plastfickor för bilder och sedan framkallning av kanske 200 bilder + att några av bilderna är förstoringar (heluppslag). Då är det billigt med en helt egen unik bok med bra kvalité :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar