Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har för mig att det inte går att beställa inbundna "hard cover" böcker på fotolabo, bara limmade böcker vad kunde se..
Boken är tänkt som en gåva till en mycket närstående kollega, så då tänkte jag att det kanske känns finare om boken är riktigt inbunden.

Nu har jag iaf fått tillgång till den svenska versionen av Pixgen, så är allting mycket lättare, det var lite småjobbigt förut när man bara hade den tyska versionen. :)
 
Jag gjorde en bok på www.gordinegenbok.se och tycker att hela iden är väldigt trevlig, ett bra sätt att visa bilder för folk som inte är intresserade av bilder.

Men j***ar vad bilderna blev dåliga, överskärpta, skumma färger och allmänt trista.
Jag såg att dom lade på skärpa redan i PDF filen man kunde ladda ner och titta på, skrev till dom och sa att jag inte ville ha extra skärpa, dom sa att det bara var i PDF filen, men så var det alltså inte. Bilderna är på nivå att man inte vill visa det för folk som sysslar med foto själv.

Det tog hur lång tid som helst att får boken, flera månader, trots flera mail med ”var blir boken av”. Sen fick jag ingen räkning för det hela, och efter ännu ett par månader fick jag ett kravbrev på att jag inte betalat, trots att jag inte fått något att betala.

Jag kommer lätt att testa det igen, för jag gillar verkligen iden, men det får bli någon annanstans. Mest störigt var att dom lägger på en massa saker på bilden, skärpa, kontrast osv.
Jag förstår att folk som skjuter med sin pocket kamera och skicka iväg minneskortet kanske gillar det (den stora massan alltså), men helt klart borde det gå att välja att inte få det.
Eller i alla fall få reda på att det görs, så man kan hoppa att skärpa sina bilder själv.

Fast med allt detta sagt, min mamma, flickvän osv älskar boken. Dom tittar på vad det är på bilderna och inte hur dom ser ut, och då är det ju okay.


/Magnus
 
Nu har jag fått min bok från pixopolis / fotobok.com och jag är överlag mycket nöjd med resultatet. Det tog en och en halv vecka från beställning tills dess att jag hade boken i brevlådan, och då var det långhelger och saker i vägen dessutom. När jag mailade en fråga blev jag tämligen direkt uppringd(!) och fick hjälp, och efter leverans hörde dom dessutom av sig på telefon och kollade så att jag var nöjd.

Kan rekommendera tjänsten, och kommer använda den igen.
 
Hur tyckte du att det blev med färgerna och kvalitéten på trycket?
Vad förslags bok blev det? Hardcover, softcover?
 
myphotobook.se

Jag har gjort en bok på myphotobook.se med familjebilder och är nöjd. Fördelen mot gör din egen bok var att jag kunde ladda ner ett program och göra boken lokalt.
 
Har också gjort en fotobok på myphotobook. Tog över en månad i leveranstid mot utlovade tolv dagar! Resultatet var väl ok. Dock blev utfallande bilder något beskurna.
 
Rayden skrev:
Hur tyckte du att det blev med färgerna och kvalitéten på trycket?
Vad förslags bok blev det? Hardcover, softcover?

Valde den lilla kvadratiska varianten, med hardcover. Kvaliten på trycket är helt ok även om det på vissa bilder ser en aning mjukt ut. Kanske skulle skärpt upp bilderna lite mer.

Färgerna blev bra i dom fall orginalbilderna var bra. I alla fall utifrån mina krav, jag pysslar inte så mycket med profiler och färgmatchning och kalibrering till vardags då. Omslaget blev inte helt bra då bilden jag valde var lite väl fadd i färgerna. Dessutom blev där en liten vit kant längst ner trots att jag valt utfallande runt omslaget. Kan iofs varit jag som inte fattade programmet med, svårt att säga.

Helhetsintrycket är dock som sagt mycket positivt.

//Bengt
 
Så nu idag var min bok på 96 sidor färdig efter att ha börjat med den i söndags. Satt uppe till klockan ett i natt och man var duktigt trött i ögonen efter att ha suttit och stirrat på skärmen hela dagen.
Själva skapandet av boken var inte så svårt, det svåra för mig var att välja ut vilka bilder man skulle ha med, vilket tema boken ska ha och all redigering av bilderna som ska publiceras i boken.
Det blev lite si och så mot slutet när man var trött.
Skickade iaf in det färdiga råmaterialet idag så boken dkommer väl att dimpa ner i brevlådan under nästa vecka.

Hardcover på 96 sidor.
Format: 280 x 205 mm
Pris: 63,95 EUR
 
Hej igen,

ville bara meddela att vi äntligen är igång med pixopolis.se
Det återstår mycket jobb med att se över programmets detaljer och att implementera fler moduler (som kalendrar, affischer, tryck på canvas och postcards) så det blir en del uppdateringar framöver...

Det här blir nog min sista kommentar i denna diskussionen för nu är vi en officiell firma... ;-)

Men jag vill tacka alla er som skrivit här eller direkt till mig, för alla tipps och förslag på förbättringar. Intresset i ämnet och feedbacken vi fått har hjälpt mycket och har fått oss att satsa stenhårt på att föreverkliga idén till färdig produkt.

Tack ska ni ha!

Volker
 
Jag tänkte bara berätta att jag för någon vecka sedan fick hem min första bok från Pixopolis och jag är mycket nöjd! Vi gjorde två exemplar av typen "Square", 72 sidor, med den tyska versionen av programmet. Natten mellan 17 och 18 maj laddades bokprojektet upp till Pixopolis server, ca 440 MB (tog 5 timmar), och onsdagen den 24 maj fanns böckerna att hämta på posten. Kvaliteten var mycket bra, det är förstås inte som riktiga fotografier eller som en riktigt exklusiv konstfotobok, men jag upplever det som klart i nivå med vanliga böcker med bilder i. Ger mersmak!
 
Jag fick min första bok från Pixopolis igår och jag är nöjd med både tryck och bindning. Men mest nöjd är jag med deras bemötande och all hjälp jag fick när det strulade. All heder åt deras kundbemötande! Där ligger de andra i lä.

Greven / Som varmt rekomenderar dom och kommer att använda dom igen.
 
Jag har just fått hem min andra bok från pixopolis och håller med om att trycket är såklart inte som foton eller som finare fotoböcker, men helt ok. Famförallt gillar jag att man kan trycka egen bild på framsidan (tror inte att man kan det från fujicolor).
Jag bställde 56 sidor fyrkantig.
Kommer beställa fler.
Mycket hjälpsam support!!!!!!!!!!!
wiwi
 
Kjellstroem skrev:
Beställde nyss från http://www.fujidirekt.se/asp/_products/_fotobok/

Programmet var helt ok att jobba i och jag återkommer med hur slutprodukten blev när den anländer.

Då har man 10 dagar senare sin fotobok i brevlådan och jag måste säga att jag är mycket nöjd.
Enda saken man skulle kunna klaga på är att det inte går att ha en bild på framsidan.
Kvaliten på bindningen, bilderna, texten och bladen är mycket mycket bra.
 
Fick också min bok ifrån Pixopolis. Boken gavs bort som present till en nära bekant och det var en mycket uppskattad present.
Dock tog frakten drygt 10dagar så att det var på håret, en dag senare och det hade varit försent.
Så om det blir någon nästa gång så blir det till att ha en bättre tidsplanering.
Överlag så är jag mycket nöjd med slutresultatet.
Dom få brister som finns är mina egna. T.ex. så blev fontstorleken på texten i största laget och vissa bilder blev väldigt mörka. Extremt blåa och röda bilder blev lite utvattnade i färgen troligtvis p.g.a. CMYK-konverteringen. Tänker prova att själv konvertera till CMYK nästa gång.

Bra och trevligt bemötande av folket bakom pixopolis i Sverige. Ett stort tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.