ANNONS
Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Ola
Blev du nöjd med dina Lulu böcker?
Kvaliten?


Funderar på om jag skall beställa en därifrån eller från pixopolis för att prova.

Är det någon av dem tror ni som skulle hålla för mig att ha med i mina bröllopsreportagepaket till kunder???? Bildkvaliten känns viktig och att de ser prydliga ut.

Eller kanske andra förslag på lite exklusivare?

Tack alla.
w
 
Hej!

Jag är mycket nöjd med de böcker jag gjort i färg med mjukt omslag, det går säkert att hitta bättre kvalité men inte i samma prisnivå. Sen beror det ju på vad dina kunder förväntar sig, det är klart att man inte kan jämföra bildkvalitén med album med riktiga kort. Till semesterbilder, festbilder osv tycker jag det fungerar riktigt bra eftersom man har möjlighet att få mycket bilder till en låg kostnad. Kvaliten var ungefär den samma som hos gordinegenbok om det säger något.

Tyvärr blev trycket i den med hård pärm sämre, de har tydligen olika printers för dem. Men nu ska de även börja printa i UK så det är möjligt att kvaliten kommer ändras.

Tycker helt klart att du ska prova! Deras premiumkalendrar är också rätt häftiga, här är en bild på en sån bredvid en vanlig A4-kalender:
 

Bilagor

  • cimg0891.jpg
    cimg0891.jpg
    48.2 KB · Visningar: 2,212
Jag sitter just nu och försöker peta ihop en bok med fotobok.com: s program. Det är inte det lättaste, fotolabos program var bättre att jobba med, men dom lyckas inte ta emot min beställning, vrken via nätet eller vanlig post.

Är det någon som vet om det är normalt att bilden ser helt pixlig och full med jpgartefakter i förhandsgranskningen? Jag hittar ingen info om att man måste anpassa sina bilder till en viss storlek innan man stoppar in den boken.

Tacksam för ett snabbt svar
 
Fotobok

Greve Nickon skrev:
Jag sitter just nu och försöker peta ihop en bok med fotobok.com: s program. Det är inte det lättaste, fotolabos program var bättre att jobba med, men dom lyckas inte ta emot min beställning, vrken via nätet eller vanlig post.

Är det någon som vet om det är normalt att bilden ser helt pixlig och full med jpgartefakter i förhandsgranskningen? Jag hittar ingen info om att man måste anpassa sina bilder till en viss storlek innan man stoppar in den boken.

Tacksam för ett snabbt svar

Hejsan Daniel!
Du måste inte anpassa bilderna innan du stoppar in dem i boken, du har en liten kvalitetsindikator i det övre vänstra hörnet av varje bild. Den visar direkt om du kan använda bilden i den storlek du valt.
Det är inte normalt att bilderna i förhandsgranskningen är pixliga...ring eller ta kontakt med oss så kan vi hjälpa dig att reda ut det problemet direkt, tel 060 101636.

Många hälsningar
Volker
 
Re: Leverans av bok

volkers skrev:
Hej Mikko!

Boken produceras idag tisdag,vilket betyder tryckning och inbindning (om det är en trådinbunden bok, görs detta till stora delar för hand, vilket tar lite tid), därefter behöver boken torka i 24 timmar. Boken förpackas och skickas sedan med DHL - tyska Postens Paketservice, vilket tar 3 dagar, ibland 4. Normal leverans är 7 arbetsdagar, varav hälften alltså går åt till leverans.
Vilket betyder att du nog måste vänta tills på tisdag (måndag är ju första maj) innan du får din bok. Jag är ledsen för att du inte hinner få din bok, men det är nog tyvärr lite för kort tid tills på fredag.

Många hälsningar
Volker
Pixopolis

Jag insåg i går att jag måste ha formulerat mig litet taffligt. Jag menade att boken skickades på måndagen.

Men hur som helst, allt blev bra till slut! Fick boken i dag, vilket betyder en leveranstid på 1 vecka och 1 dag från det att jag fick bekräftelsen att Pixopolis hade mottagit min bokfil och påbörjat produktionen.

Är jag nöjd? Mycket nöjd! Kvaliteten på bok och tryck tycker jag är mycket bra, bättre än mina förväntningar. Programmet som man designade boken i var grymt bra och lättarbetat. Hade hela tiden koll på hur allt skulle bli.

Om jag köper en fotobok till i framtiden vet jag vilket företag som kommer göra den...
 
Jag uttryckte mig nog lite fel förut, det är inte pixligt det ser ut utan överskärpt och grynigt så in i h-e.

Men Volker ringde till mig alldeles nyss och vi snackade om det och han sa att det skulle vara OK. Kundservicen kan man med andra ord inte klaga på! Hoppas boken håller samma kvalitet när den kommer!

Greven
 
Senast ändrad:
Mikko,
vilket bokformat valde du? Har du lust att lägga upp nån bild? Visserligen svårt att se kvaliten på en forumbild, men det är ju kul ändå. :) Funderar på att testa fotobok.com nästa gång.
 
8000i skrev:
Mikko,
vilket bokformat valde du? Har du lust att lägga upp nån bild? Visserligen svårt att se kvaliten på en forumbild, men det är ju kul ändå. :) Funderar på att testa fotobok.com nästa gång.

Jag valde Helix.

Vill nog inte lägga upp mer än ett utsnitt ur en av bilderna, eftersom boken ska vara en present. Vet inte riktigt om man kan utröna kvaliteten på trycket genom att ta en bild på den, men här är i alla fall urklippet:

Original filen (ca 220kiB): http://mazzer.nu/bilder/pixopolis/orig.jpg

Fotoboken (ca 250kiB): http://mazzer.nu/bilder/pixopolis/pixopolis.jpg

Nästa gång jag beställer vet jag att jag ska skärpa bilden mycket och ha något högre kontrast.
 
volkers skrev:
Vi har jobbat hård med att översätta en programvara som vi anser att vara det bästa på marknaden!
http://www.pixopolis-fotobuch.de/cms/pixopolis/downloads/software/pixgen_2_2_light.exe


Ni tar er inte ens in på en del av marknaden med denna knytning till Microsoft. Ni diskvalificerar er själv hos alla potentiella kunder med Linux, OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och alla olika komersiella Unix.

Jag vill dock tacka er andra för tipset om Lulu.com som tar emot filer i plattformsoberoende format. "KISS" (Keep It Simple Stupid) är ofta den bästa aproachen. Genom detta förfarande kan jag använda i stort set vilka program jag vill och har tillgängligt, därigenom kunna designa sidorna fritt precis så som jag vill, det jag kan kan få ut på min skrivare kan jag skicka till dem och få proffsigt tryckt och inbundet. De var ju inte dyra heller. Tack för tipset.
 
steelneck skrev:
Ni tar er inte ens in på en del av marknaden med denna knytning till Microsoft. Ni diskvalificerar er själv hos alla potentiella kunder med Linux, OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och alla olika komersiella Unix.

Hejsan Magnus!

Jag ber om ursäkt för att rubriken Mac/Linuxanvändare ännu inte fungerar på hemsidan.
Eftersom vi vet att många proffs använder Macintosh eller liknande kommer vi att erbjuda dem att jobba i sina olika DTP program, där du skapar din sida precis som du vill ha den, sparar den i tif (maxstorlek upp till 50 MB per bild), bmp eller jpg. Sedan namnges omslag och sida 001, sida 002 osv(dessa sidor kan du naturligtvis också skriva ut på din skrivare).
Det finns även mallar att ladda ner för den som känner sig osäker på sidstorleken.

Jag erbjuder dig att testa att göra en bok hos oss och garanterar att du få pengarna tillbaka om du är inte helt nöjd -no questions asked.
Dina bilder kommer att vara en bra men tuff test
speciellt dom s/v

Jag tipsar också gärna alla som är osäkra på om deras skärmar är bra kalibrerade om din förträffliga sida om skärmkalibrering.

Många hälsningar
Volker
 
volkers skrev:
Hejsan Magnus!

Jag ber om ursäkt för att rubriken Mac/Linuxanvändare ännu inte fungerar på hemsidan.
Eftersom vi vet att många proffs använder Macintosh eller liknande kommer vi att erbjuda dem att jobba i sina olika DTP program, där du skapar din sida precis som du vill ha den, sparar den i tif (maxstorlek upp till 50 MB per bild), bmp eller jpg. Sedan namnges omslag och sida 001, sida 002 osv.

Ojdå :)

Du får ursäkta om jag lät lite "barsk" i mitt förra, det blir lätt så på nätet. Jag tycker att ni bör tydliggöra att ni tar emot material som bildfiler, inte bara som en bisats under någon länk endast ämnad för vissa. Jag misstänker att även många windowsanvändare föredrar att jobba i sina "vanliga" program, t ex. Photoshop, kanske Powerpoint för layout och liknande, allt man kan se på skärmen kan man ju lika gärna göra bild av. Tar ni andra format än TIFF, bmp och JPEG, t ex. PDF eller postscript?

Ett förslag är att i bildformatfallet ta emot det som packat arkiv, ungefär som Proprint har börjat göra när man skickar för "framkallning", mycket bekvämt och framförallt enkelt eftersom man då använder sin vanliga filhanterare, det är ju faktiskt filhantering det handlar om.

Det blir nog ett bokmärke av er sida iaf. så när det blir av att pilla ihop nåt till en bok besöker jag er igen. Just nu har jag dock inget på G. Jag hade dock tidigare lite funderingar på att göra en bok av lite bilder från vårt förra hus som vi sålde för ett år sen, med det lades på is.
 
Ni som har beställt från fotobok.com, hur lång tid tog det innan ni fick ett bekräftelsemail på att beställningen gått fram?

Jag satte igång uppladdningen inatt innan jag gick och la mig, men när jag kollade i morse så hade datorh-e startat om sig av någon anledning.
Så frågan är nu egentligen hur länge jag ska vänta innan jag gör ett nytt försök utan att jag riskerar att få en bok extra.

Greven
 
steelneck skrev:
Ni tar er inte ens in på en del av marknaden med denna knytning till Microsoft. Ni diskvalificerar er själv hos alla potentiella kunder med Linux, OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och alla olika komersiella Unix.


Du menar dom 10% av alla användare som inte kör MS?

Om jag kunde uppnå en 90%-ig marknadspenetration skulle jag vara ganska nöjd...
 
wennerstrom skrev:
Du menar dom 10% av alla användare som inte kör MS?

Om jag kunde uppnå en 90%-ig marknadspenetration skulle jag vara ganska nöjd...

Man uppnår inte en 90%-ig marknadspenetration per automatik bara för att man skiter i 10% av marknaden. Ett sådant tänkande är marknadsmässigt ganska dumt, i synnerhet när det finns lösningar som funkar för 100% som dessutom innebär att man slipper ta kostnaden för att utveckla och uppdatera ett specialskrivet datorprogram.

Dessutom är de unixliknande operativen med Mac och Linux i spetsen de idag snabbast växande. Lek med tanken att dessa operativ har 30% om 5-6 år, ett företag som då struntat i dem på ett tidigt stadium har bränt många broar och skaffat sig en hel del bad-will. Tom. Microsoft vinnlägger sig om att vissa av deras program skall funka på Mac, i framtiden tror jag faktiskt att även Ms kommer att släppa vissa program för ett bredare spektrum av operativ, detta eftersom det helt enkelt är affärsmässigt sunt med goodwill och bredare kundbas, det håller inte i längden att göra sig ovän med folk, i synnerhet inte om det är en växande skara. Idag kan nog en del av Mac och Linux tillväxt tillskrivas den bad-will Microsoft skaffat sig.

Plattformsoberoende brukar till råga på allt också göra saker o ting enklare oavsett operativ. Som jag skrev tidigare: "Jag misstänker att även många windowsanvändare föredrar att jobba i sina "vanliga" program", detta då istället för att behöva installera och lära sig ett specialskrivet program som bara har ett syfte och användningsområde och som säkerligen också dras med sina buggar (det finns inga helt buggfria moderna datorprogram).
 
Nu är sajten fotobok.com nere. Det går inte att ladda ner pixgen (mjukvaran) som behövs för att man ska kunna designa sin egen bok.
Någon som vet när dom kommer att köra igång igen?
Har försökt kontakta dom utan framgång.
Lulu verkar vara det enda vettiga alternativet till fotobok.com verkar det som. Men jag får en känsla av att man måste betala tull och moms om man beställer en bok ifrån USA.
 
Har ett provex av en bok från fotobok.com som jag fått låna. Riktigt imponerande resultat måste jag säga. Komme ratt använder mig av denna tjänst när jag redigerat alla mina foton och fixat klart layouten.

MVH Daniel
 
Jag har två böcker från "GÖR DIN EGEN BOK" och fyra Böcker från "FOTO LABO"

Jag tycker kvaliten från Foto Labo är högre än Gör Din Egen bok.
Det finns betydligt fler variationsmöjligheter i Foto Labo och där behöver man inte ladda upp bilderna först till en bildbank.

Friheten att laborera med bilder och texter är betydligt större i FOTOLABO

Kontroll av boken innan man beställer den är betydligt bättre i Foto Labos program

bosson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.