Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Nej, detta var den andra kalendern, den som jag är nöjd med. Den som drabbades av färgstick innehöll stora vita ytor (snö, is och ljus himmel) och var därmed förmodligen känsligare. Omankalendern har starkare färger och i den såg jag inget störande rödstick.

Har du frågat Lulu om detta med färgsticket?
Jag har diskuterat i deras användarforum och är inte ensam om att ha råkat ut för detta. Det där med amerikansk respektive europeisk inställning känner jag inte till, men det låter ju som något som skulle kunna vara värt att undersöka.

Färgsticket går nog att kompensera, men deras hantering av färgbalans är inte helt professionell. Man kan inte skicka med en färgprofil utan de verkar justera färginställningarna med automatik (se denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=54327).

Jag har beställt ett exemplar till efter att ha ändrat färgbalansen på omslaget något, men jag har inte sett resultatet än.

Får du betala tull och moms när du beställer från Lulu?
Jag tror inte det. I varje fall kan jag inte minnas att det lades på några extra avgifter när jag beställde boken.

/Staffan

Bluedude skrev:
Är det någon begränsing på hur många bilder man får ha i boken? Ingår bilderna i det pris som står för färgsidor?
Svartvitt är förstås betydligt billigare än färg, men vill man ha färg på minst en sida får man betala för färg på alla sidor.

Man väljer själv hur man vill disponera sidorna. Man kan fylla en sida med en stor bild, många små bilder eller bara text. Priset blir detsamma.

Staffan_T skrev:
Jag har diskuterat i deras användarforum och är inte ensam om att ha råkat ut för detta. Det där med amerikansk respektive europeisk inställning känner jag inte till, men det låter ju som något som skulle kunna vara värt att undersöka.
Det är detta jag menar (finns tydligen inställningar för N-Amerika, Europa och Japan). Vet dock inte om dessa inställningar bara gäller CMYK och om det öht har med ditt färgstick att göra?

Bilagor

• colorsettings_fs.gif
    colorsettings_fs.gif
    12.3 KB · Visningar: 2,769
Sitter just nu å tittar på lulu och funderar lite. Måste man ha gjort alla sidor i pdf innan man gör sin bok? eller kan jag ladda bilder separat och text separat för att sedan via deras hemsida "klippa å klistra" ihop de sidor jag vill ha?

niklasl skrev:
Det är detta jag menar (finns tydligen inställningar för N-Amerika, Europa och Japan). Vet dock inte om dessa inställningar bara gäller CMYK och om det öht har med ditt färgstick att göra?
Nej, jag vet inte heller. Och jag har inte PS själv så jag kan inte testa. Men lite intressant ser det ju ut.

Måste dock påpeka att färgsticket inte är speciellt störande utom på en del bilder med stora ytor som ska vara vita. På de allra flesta bilderna har jag inte förändrat färgbalansen alls utan använt JPEG direkt från kameran (Canon EOS 20D eller 300D). Nu har jag alltså till 'andra upplagan' justerat en aning från rött till grönt, men har som sagt inte sett resultatet i tryck än.

Bluedude skrev:
Sitter just nu å tittar på lulu och funderar lite. Måste man ha gjort alla sidor i pdf innan man gör sin bok? eller kan jag ladda bilder separat och text separat för att sedan via deras hemsida "klippa å klistra" ihop de sidor jag vill ha?
De accepterar många olika format (http://www.lulu.com/help/index.php?fID=33#step2) men hela boken (förutom omslaget) måste nog vara i en enda fil, tror jag. Har inte sett att de har någon 'klipp & klistrafunktion' online.

Själv gjorde jag layouten i OpenOffice.org och sparade som en PDF-fil som jag sedan laddade upp. Omslaget gjorde jag på samma sätt i en separat PDF-fil.

Tack för infon om Lulu, det verkar ju riktigt bra! Har du haft möjlighet att jämföra kvalitén med böckre från några andra ställen?

Jag har tyvärr inte sett någon annan bok från något liknande ställe, men håller med om att det skulle vara intressant att jämföra (jag bor i nordvästra Storstockholm om det är någon som har en bok att jämföra med).

Priset verkar ju oslagbart om man vill ha många sidor så jag tänker testa ett par olika format. Hur lång tid tog det att få hem dem?

När jag beställde kalendrarna förra året tog det ca tre veckor.

Boken, som jag beställde i februari i år, tog lite kortare tid, omkring två veckor. Två eller tre arbetsdagar för att göra boken och mellan en och två veckor för transporten med "International Priority Airmail".

Nu är första beställningen ivägskickad, ska bli spännande att se vilken kvalite det är på bilderna. Löjligt billigt verkar det ju bli, tre böcker (två färg på 50 sidor och en sv med 112 sidor) för 250 kr. Då bjuder de dessutom på frakten...

Hej igen,

visst är de kul att man kan blir sin egen förläggare ;-)

Vi har jobbat hård med att översätta en programvara som vi anser att vara det bästa på marknaden!
http://www.pixopolis-fotobuch.de/cms/pixopolis/downloads/software/pixgen_2_2_light.exe

Nu kan ni leka med ett enkelt program som ger er all frihet i design och bara att ser hur boken växer fram är rolig. Sen är jag glad om ni hör av er till mig med synpunkter och konstruktiv kritik. Ser detta inlägg inte som reklam, gör inga beställningar, vi jobba på rutinerna. Till exempel är vi in kontakt med skatteverket för att höra om vi kan tillämpa 6 % bokmoms.

Anders Järkendal och Mikael Svensson gav oss förtroende och vi fick producera deras bok som dom kommer att har med sig till fotomässan i Jönköping så ni kan ser ett trådbundet exemplar där. http://www.naturfotografier.se

Det är spännande att ser utvecklingen och jag tackar i förväg för den tid ni lägger ner med testande.

Med vänliga hälsningar,

Volker
060101636
Fotobok.com

Hoppas att det inte gör något att jag drar upp en smågammal tråd med den här frågan.

Finns det någon som har beställt från Fotobok.com/Pixopolis som kan svara på hur lång tid det tog att få hem boken från det att de skickade. Min skickades i dag, måndag, och jag hoppas innerligt att den skulle hinna hem till senast fredag, men detta kanske är en omöjlighet?

Tack på förhand

Edit: Vet någon vilket företag det är som gör leveransen?

/Mikko

Senast ändrad:
Leverans av bok

mazzer skrev:
Finns det någon som har beställt från Fotobok.com/Pixopolis som kan svara på hur lång tid det tog att få hem boken från det att de skickade. Min skickades i dag, måndag, och jag hoppas innerligt att den skulle hinna hem till senast fredag, men detta kanske är en omöjlighet?

Tack på förhand

Edit: Vet någon vilket företag det är som gör leveransen?

/Mikko

Hej Mikko!

Boken produceras idag tisdag,vilket betyder tryckning och inbindning (om det är en trådinbunden bok, görs detta till stora delar för hand, vilket tar lite tid), därefter behöver boken torka i 24 timmar. Boken förpackas och skickas sedan med DHL - tyska Postens Paketservice, vilket tar 3 dagar, ibland 4. Normal leverans är 7 arbetsdagar, varav hälften alltså går åt till leverans.
Vilket betyder att du nog måste vänta tills på tisdag (måndag är ju första maj) innan du får din bok. Jag är ledsen för att du inte hinner få din bok, men det är nog tyvärr lite för kort tid tills på fredag.

Många hälsningar
Volker
Pixopolis

Ok, här är några bilder från mina lulu-böcker.

Bilagor

• cimg0886.jpg
    cimg0886.jpg
    57 KB · Visningar: 2,164
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar