Jag är tacksam för ditt svar Stefan, eftersom du är väl en av de personer (om inte DEN) i Sverige som är mest insatt i ämnet.
Faktum är att var tryckeri vill inte lämnar ut någon färgprofil när det gäller print-on-demand fotoböcker. Jag har också tagit kontakt med dom flesta andra aktörer på marknaden i Sverige, samma sak gäller där.
Jag fick många förfrågningar om en färgprofil, kanske för att vi siktar in oss lite mera på professionella fotografer som kundgrupp.
Mitt sätt att bemöta detta önskemål var att jag tog kontakt med andra tryckerier i tyskland som jobba med en HP Indigo 3000 och fick olika Standardprofiler skickad till mig. Så jag pratade med Fogra Graphic Technology Research Association
http://www.fogra.org/ och fick deras färgprofil med förklaring att den är skapad i samarbete med tryckerier för denna sorts tryck på bestruken papper…
När jag i nästa steg frågade den personen hos Pixopolis som kolla upp problematiska bokfiler för att rätta till dom, vilken inställning hon hade i sitt Photoshop och fick Europe ISO Coated Fogra 27 som svar, tyckte jag att jag hade en passande lösning för dom som vill ha en färgprofil.
Samtidig bad jag några fotografer att göra en testbok, med likadana bilder i olika färgrymder.
När jag gjorde en uppföljning via telefon, kunde jag inte få några klara svar, de blev olika resultat för olika bilder…
Mitt tips till alla proffs som kan tänka sig att levererar sina bilder i bokform till kund ibland är alltså fortfarande att göra en testbok och att leka lite med sina bilder. Kostnader för 24 sidor hårdinbunden bok 270 SEK. Gör bilder klar i PS, infoga dom färdiga boksidorna i var program, skriv in M4KU3R7E301388359 när ni gör beställningen så blir boken 50 SEK billigare. Om ni ser ett mönster att några bilder blev klart bättre än andra, snälla ger mig denna feedback!
Jag vill tacka er för era bidrag – de här med fotoböcker är riktig kul!
Och mitt svenska lite bättre med vare inlägg eller hur?
//Volker