Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill verkligen veta en gång för alla av någon som har testat och fått hem resultat vilken som är bäst.

Jag har läst följande:
http://digitalfoto.fpgroup.se/default.asp?id=1934&sida=1037
Här hyllas Aperture/Apple och Myphotobook.

http://www.kamerabild.se/artikel/te...m_livar_upp_dina_bilder_070803154947-156.html
Här hyllas Myphotobook.
Här ratas Aperture/Apple i kommentarsfältet nedanför
Samtidigt varnas det i kommentarsfältet nedanför
"Bilderna trycks på icke syrafritt papper. Bilderna bleks av kemikalierna som finns i arken.Billig lösning i sig - men den håller kanske 4-5 år.Senn är det bara det röda och gula kvar i färgrymden på sidorna.Exempel finns redan."

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-pa-bra-fotobok-album-1716
Här ratas Aperture/Apple

Jag kan här bidra med mina erfarenheter som amatörfotograf i ämnet ”Egen foto-bok.. olika företag?”.

Inför första fotoboken, vilket var vid årsskiftet 2006/2007, så sökte jag via nätet efter ett lämpligt ”tryckeri”. Hittade någon test i ämnet och valde Myphotobook som fick bäst omdömen.

Programmet för att skapa fotoboken installerades på en dator med Windows XP. Det jag direkt kunde konstatera var enkelheten i programmet samtidigt som det var kraftfullt och med många möjligheter. Programmet fungerade mycket bra och layoutmöjligheterna var i princip obegränsade. Inte förrän arbetet med boken var klart så kopplade man upp sig på internet och förde över materialet till Myphotobook, enkelt och smidigt.

Första boken var en 36 sidors, i format ”classic” 204 x 270 mm och med hårt omslag. Leveranstiden var något kortare än angivet och det måste erkännas att det var med en viss spänning som man öppnade den första boken. Var detta något att satsa på?

Jag blev mycket positivt överraskad. Trycket var utmärkt, sidkvaliteten hög, bilderna bra och bindningen var utmärkt. Det jag också kunde konstatera var att alla bilder var korrekt placerade och boken var perfekt skuren, således inga marginalförskjutningar.

Nämnas kan att programvaran efterhand har uppdaterats och ger nu ännu fler funktioner och även några nya fotoboksformat. Bilderna redigerar jag alltid först i Photoshop Elements och texterna skrivs i Microsoft Word. Därefter förs allt över till Myphotobook för den slutgiltiga layoutbehandlingen. Viktigt är att noga förhandsgranska materialet då minsta fel syns tydligt i tryck.

Att presentera sina bilder i tryck, som Myphotobook ger möjlighet till, är fantastiskt. Detta gäller med all säkerhet även andra leverantörer men då jag är mycket nöjd med Myphotobook har jag inte haft någon anledning att prova någon annan. Jag kan därför inte göra några jämförelser utan här endast redovisa mina erfarenheter av Myphotobook, och dessa är mycket positiva.

Digitaltekniken ger här otroliga möjligheter även för en amatörfotograf. Visst, det tar lite tid att skapa en bok och kostnaden är ganska hög, men det är det värt.

Till dags datum har det blivit 12 st olika böcker som tryckts i sammanlagt 22 st exemplar. Samtliga har varit i formatet ”classic” och med hårda omslag men med varierande antal sidor. Senaste boken levererades för någon vecka sedan och fler kommer det att bli.
 
Matt eller blank framsida?

Vad tror ni är snyggast, matt eller blankt omslag?
Jag är rädd för att blankt kan ge en massa fula fingeravtryck, men samtidigt brukar ju blankt ge finare färger.
Förslag?
 
Vad tror ni är snyggast, matt eller blankt omslag?
Jag är rädd för att blankt kan ge en massa fula fingeravtryck, men samtidigt brukar ju blankt ge finare färger.
Förslag?

För egen del föredrar jag matt omslag. Jag har dock endast erfarenhet av Myphotobook och därifrån beställt böcker både med matt och blankt omslag. Visst, färgerna blir kanske något bättre med ett blankt ytskikt, men helhetsintrycket tycker jag blir bättre med en matt yta. Boken känns på något sett mer "elegant". Men det är givetvis en smaksak och många föredrar säkert den blanka ytan.

Det kan också konstateras att bokomslagen, och för den delen hela boken, klarar att hanteras utan att chansera och detta gäller oavsett om omslaget är blankt eller matt.

// Pelle
 
Någon form av jämförelse mellan de olika företag som tillhandahåller fotoböcker vore intressant, inklusive utländska som t ex Blurb, Lulu, m fl.

Jag har gjort en bok med San Franciscobilder på Blurb och jag är extremt nöjd med resultatet. Dessutom är deras programvara väldigt lättjobbad och ger många möjligheter till egen kreativitet. Jag har gått igenom första provexet supernoga och hittar inga fel. Ska nu beställa ett större antal ex samt - kanske göra boken "public".

En bekant har också gjort en poesibok hos dem. Den blev också mycket snygg.
 
Hej
Vilken upplösning trycks Pixopolis fotoböcker i?
Detta med tanke på slutskärpningen för tryck!
Christer W

Böckerna trycks med 300 DPI...

Kjell Post och jag har precis kommit hem från en fotoshooting på Cypern...

Första gång där jag kunde koncentrera mig helt på video - för Kjell ta helt underbara bilder: http://www.irstamek.com/pages/aldiana-cypern/

Skönt att kommer hem till Sundsvall och normala temperaturer igen !

//Volker
 
Åke! Använde du deras färgprofil? Alltså den som finns här och som man hänvisar till från något forum: http://www.bonsai-photography.com/.

Åkte du på tull o moms - för böckerna trycks väl i USA?

Nej jag mixtrade inte med ngn speciell färgprofil. Det blev superbra ändå.

Tull blev det ingen, däremot så hanterade Blurb det där med bokmomsen,

Således inga problem alls - betala med kortet och boken hem i lådan.
 
Fick ett tips på ett annat forum om ett robust sätt att ladda upp stora filer.
Följande fungerar i alla fall på en Mac. Windows-användare får fundera själva :)

Jag använder följande kommando i Terminal.app för att ladda upp en Pixopolis-bok:

Källkod:
curl -T KP-11661-4300.pxb -u pix2paper:fotobuch ftp://ftp.daten-pixopolis.de

Det enda man behöver ändra är bokens namn, dvs KP-11661-4300.pxb - allt det andra är samma varje gång.

Det FTP-program jag använde tidigare (Transmit) la av när Telias ADSL fick hicka. Nu har jag testat curl och dragit ur sladden tillfälligt, den fortsätter ändå.
 
Är den senaste svenska versionen fortfarande 2.2.3? Vad är skillnaden mot 2.6 som finns på tyska sidan? Jag ser också att den finns en "riktig" och en "light", vad är skillnaden?
 
PixGEN ska ryktesvis komma ut i en flerspråkig version inom 2 veckor och innehålla fler bokformat och kalenders, posters, kort och scrapbooks. Jag tror light-versionen kommer att försvinna och ersättas av ett enda program.
 
PixGEN ska ryktesvis komma ut i en flerspråkig version inom 2 veckor och innehålla fler bokformat och kalenders, posters, kort och scrapbooks. Jag tror light-versionen kommer att försvinna och ersättas av ett enda program.

Sade ryktet något om funktionalitet under vista64?

Fungerar nuvarande version av PBD att fungera i CS4 eller får man vänta till nästa version av PBD?
 
PBD ska nog fungera men CS4 har väl inte släppts än om jag inte är helt ute och cyklar. Som jag förstått det är CS4 ganska likt CS3 vad gäller javascripts.

PixGen och vista64: ingen aning, dessvärre.
 
Sade ryktet något om funktionalitet under vista64?

Fungerar nuvarande version av PBD att fungera i CS4 eller får man vänta till nästa version av PBD?

David Elmfeld har sagt till mig att jag inte kan ha fotosidan.se forum som "kundforum" och eftersom jag ogärna vill bli avstängd från forumet ber jag dig (och alla andra som har frågor ang. våra fotoböcker) att ringa eller maila mig direkt.
Ni får ett svar snabbt och om nån tycker att det är intressant för andra så kan den personen ju skriva själv om det där.
Eftersom tråden lästs över 50 000 gånger så finns det ett visst intresse i ämnet fotoböcker och det har varit väldig givande för mig att följa den och jag hoppas även att mina svar kunnat bidra med något. Jag förstår Davids önskan och tackar er alla som har delat med sig av sina åsikter och erfarenheter, speciellt på Roine och Kjells sidor finns väldigt bra info hur man förbereder sina filer för tryck. http://roine.nu/fotobok.pdf och http://www.pixbookdesign.com/FOGRA27.html
Jag kommer att vara en flitig läsare även framöver och hänvisar till min blogg för allmänna frågor.
http://fotobok.com/blogg/


p.s. PixGen 2.6 fungera i Vista 64
 
Rätt o fel...

David Elmfeld har sagt till mig att jag inte kan ha fotosidan.se forum som "kundforum" och eftersom jag ogärna vill

Är det inte sån här information vi betalar för att få på fotosidan? Att andra företag inte är aktiva och engagerade är ju deras dumhet,,,,

OK, jag förstår FS tanken, men om 50 000 har kollat på tråden finns det ju uppenbarligen ett intresse.

JL 666
 
Jag tycker fotosidans reaktion är överdriven. Denna tråd är - till skillnad från många andra - saklig, konstruktiv och har hela tiden förts i en positiv anda. Många har fått bra tips.

Jag tycker Volkers inlägg har hela tiden varit sakliga och balanserade. Tänk om vi hade lika mycket närvara av folk från andra företag i branschen i våra trådar. Det vore välkommet tycker jag!

Nåväl, jag kan förstå att fotosidan vill hävda sitt oberoende och undvika att andra använder fotosidan på ett felaktigt vis så det är ju bara att acceptera.

Ett stort tack till Volker för alla råd och tips.

Mvh
Anders
 
Jag tycker fotosidans reaktion är överdriven. Denna tråd är - till skillnad från många andra - saklig, konstruktiv och har hela tiden förts i en positiv anda. Många har fått bra tips.

Jag tycker Volkers inlägg har hela tiden varit sakliga och balanserade. Tänk om vi hade lika mycket närvara av folk från andra företag i branschen i våra trådar. Det vore välkommet tycker jag!

Nåväl, jag kan förstå att fotosidan vill hävda sitt oberoende och undvika att andra använder fotosidan på ett felaktigt vis så det är ju bara att acceptera.

Ett stort tack till Volker för alla råd och tips.

Mvh
Anders

Kan bara hålla med om överdriven reaktion, vilket är synd!
Tycker inte Volker använt det på fel sätt och försökt göra någon smygreklam, utan svarat och informerat konstruktivt på saker många undrat och varit intresserade av.
Som sagt; Skulle inte skada om fler företag intresserade sig på det sättet!

Tack Volker.


// Stefan
 
Generell information: Det är ingen överreaktion att vi håller på våra forumregler. De är bra regler som gör att forumet håller en hög nivå. Och en regel är att man skall agera som privatperson i forumet. Dels för att firmor inte skall använda forumet som marknadsföring eftersom vi har fin reklamplats för sånt, men framförallt för att man skall kunna lita på att de folk skriver är oberoende information och som de inte skriver för att personen gagnas av det.
 
David,
Jag tror mig förstå hur ni resonerat och det är inte mycket mer att disktuera i det aktuella fallet.

Jag blir dock lite nyfiken - generellt - och kanske är detta inte rätt plats att diskutera på, men innebär detta om en person är t ex produktchef på Adobe, hänger här på forumet, ser en frågo om Lightroom "Hur gör jag för att bäst för att skapa ett bildspel från LR?" så är det inte OK att han gör ett inlägg i en sådan tråd?

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.