Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lite frågor kring att skärpa upp bilderna. Hur gör ni? Gör ni hela sidor i PS och skärper upp hela sidan, eller kollar ni hur stor en bild skall vara i boken och sedan skärper bilden för just den storleken?

Jag har nu gjort två böcker. En från FotoLabo och en från Pixiopolis. Jag är tyvärr inte så nöjd med boken från Pixiopolis. Det som är bra är att den är trådinbunden, men annars känns den tråkig. Bilderna saknar DET. Jag valde svart bakgrund på sidorna, och färgen på bakgrunden är mer åt det bruna hållet jämfört med boken från FotoLabo. Bilderna känns "pixliga" och "tråkiga".

Jag vill ju helst ha dem trådinbundna. Jag gjorde iof boken med sRGB, men blir det så mycket bättre med Fogra 27? Hur som helst så blir det ju ingen skillnad på svärtan, eftersom jag har använt mig av pixGEN-programmet. Skall jag ge Pixiopolis en ny chans, eller har någon annan bra tips på tryckeri som ger bättre bildkvalité?
 
Hej Daniel,

tips ang. skärpa finns här, scrolla lite ner:

http://fotobok.com/blogg/?cat=3

Speciellt mörka partier blir bättre om du profilera själv till Fogra, kolla här, igen scrolla lite tills du ser du gråkil
http://www.pixbookdesign.com/FOGRA27.html

Men glöm inte att sen kolla genom dina bilder igen,
konverteringen gör ibland stora ändringar, bilderna blir "döva" och behöver justeras igen.

När du sen lägger i dina bilder i Pixgen så följer ändringar med, Pixgen rör inte dina bilder, så de blir skillnad...

Om du har Photoshop CS3 eller Lightroom testa regelage "clarity"

//Volker
 
¿prodigy¿ skrev:
Jag har lite frågor kring att skärpa upp bilderna. Hur gör ni? Gör ni hela sidor i PS och skärper upp hela sidan, eller kollar ni hur stor en bild skall vara i boken och sedan skärper bilden för just den storleken?

Jag planerar att skärpa upp alla sidor som ett sista steg innan boken skickas. Det kan ju inte vara någon idé att skärpa bilder som sedan förminskas/förstoras på siduppslaget. Parametrarna för hur mycket man ska skärpa är dock under utredning. Jag har gjort en testbok med samma bild skärpt på sju olika sätt, hoppas kunna återkomma med resultat snart, samt en uppdatering av PBD med en batch-action för uppskärpning av sidor.
 
Kjell: Låter riktigt trevligt.

Volker: Tack för tipsen. Så jag skall kanske först konvertera bilderna till Fogra 27 och därefter arbeta med bilderna?

Måste säga att supporten hos Fotobok.com och Pixopolis är mycket bra. Så jag skall nu testa att göra en ny bok, men nu arbeta med PS istället för pixGEN, för att ha mer kontroll. Tänk om alla företag engagerade sig så här!

Finns det någon som har testat ut bra svärta för bakgrunden på sidorna. Skriv gärna några ord om hur jag i så fall skall gå tillväga för att få en riktigt svart bakgrund vid tryck av Pixopolis böcker.
 
Hej
Jag har kolsvart bakgrund bla på
http://www.roine.nu/bok13/index.htm

Och som jag skrev tidigare i tråden var jag imponerad av att den e garanterat kolsvart.
Pappret är ju också i bra kvalite, så den svarta ser bra ut också.

Jag har gjort 17 av 18 i sRGB och har upplevt färgerna som ok.

Alla mina 18 böcker är gjorda med Kjells action och hos Pixopolis

Ang skärpa o stuns mm så har jag använt ett tips från Kelbys bok:
1. Dublicera lagret, ctrl-J
2. Välj soft light eller overlay (mjukt ljus som lagermask)
3. Välj High pass filter (under Filter->Other->High Pass)
4. Börja med typ 60 o prova
5. Prova opaciteten på lagret o så samman lagren
6. Sen har jag kört smat sharpen

Detta gör jag på varje enskild bild FÖRE jag tar in dem i Kjells o böckernas värd, ställer även ljusheten på bilderna så de är nogorlunda lika med mittreglaget i levels


Detta ger mer stuns i bildern i boken.





Roine
 
Senast ändrad:
Roine: Tack för tipset. Det kanske helt enkelt blir bättre svärta på bakgrunden med PMD än med pixGEN-verktyget. Det skall bli riktigt spännande att arbeta med nästa bok. Åter igen, tack för tipsen!
 
Snabbast?

Undrar om nån vet vilka "fotoboksföretag" som är snabbast? Kollade på Pixopolis och det stod att det tar 14 dar tills man får den färdiga boken från dem. Finns det nåt företag där det går på några dar-en vecka?
Ska göra ett projekt på fotokursen och det hade varit skoj att kunna redovisa i bokform, men hela projekttiden är bara 4 veckor så då får det inte ta så lång tid att göra boken...
 
volkers skrev:
Hej Mikael,

om du kan hitta "Load Gray" möjligheten i ditt version av CS så är tricket att också där väljer "ISO coated Fogra27" eftersom de är som du säjer - de finns inget "Black ink" att väljer ut.

Photoshop kommer själv att ändra namnet till "Black ink Fogra 27" när du laddar i profilen i rutan "Gray".

It´s a kind of magic... ;-)

//Volker

p.s. alternativ är Kjells method helt o.k.

Jag har problem med detta... när jag i färginställningar försöker ladda in en annan profil än Dot Gain genom att klicka läs in, så får jag bara upp Dot Gain och Gray Gamma. Ingenstans hittar jag Fogra 27.

Någon som vet vad jag gör för fel? Jag har CS2.

/AK
 
Hej Anna-Karin

tricket är att du trycker på knappen "more options"

i color settings menue sen kan du väljer "load gray" :)

//Volker
 
kpt skrev:
Det finns en bild på hur det ska se ut på

http://www.pixbookdesign.com/FOGRA27.html

Se avsnitt om Softproofing, step 1: Color settings.
Apropå det här med softproofing, och mer specifikt att försöka ändra bilderna för att hålla sig inom färgrymden, är det verkligen någon idé? Det jag menar är att jag vid konverteringen tappar så otroligt mycket i främst det gröna området att ingen förändring i efterhand kommer i närheten av orginalet. Om jag till exempel följer instruktionerna ovan och sänker mättnaden för att komma ifrån gamutvarningen så tappar bilden ännu mer än vid konverteringen.

Jag kan ju aldrig riktigt återställa det som jag önskar hur mycket jag än försöker. Och det är ju inte så konstigt då det ju är färgrymden som är begränsad. Men hur gör ni andra? Hoppas på det bästa eller finlirar i timmar?

I bilden nedan är vänstra delen i sRGB (vilket redan det tappar lite punch mot AdobeRGB i det gröna) och högra i Fogra27.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    82.5 KB · Visningar: 1,039
Ja, det kanske inte ser ut att vara så himla stor skillnad. Men i större format, och jämfört med AdobeRGB, är det värre.
 
Man kan ju inte få en fyrkant att passa i ett runt hål men man kan ju åtminstone få reda att det blir problem.

Jag ser alltså softproofing som ett sätt att undvika överraskningar när man får boken i hand. Kanske byter jag ut en bild mot en annan om det inte går att justera bilden så att den trycks ärligt.

Prova också att titta på den justerade bilden utan att samtidigt jämföra med RGB-originalet. Kanske den framstår som "sämre" endast när man ser den samtidigt som originalet. Hjärnan har ju inte speciellt bra färgminne.
 
Hej

Måste bara berätta att servicen som Volker (Pixopolis.se) är grymmt snabb o effektiv.

Beställde 5st av min 19:e bok, Italien ( www.roine.nu/bok19 ), fick dem sätt snabbt men.......

Det var tekniska problem med ett antal sidor i varje bok, trycket innehöll små vita fläckar, syntes rätt tydligt i all kyrkmosaik där jag lagt svart bakgrund.

Fick dem på fredagen, scannade av ett par av sidorna, mailade supporten på pixopolis.se vid 15.30 tiden, inom ½ timmer ringde Volker och sa att det kommer nya, han såg att det inte var mina filer som felade och reklamation var lagd hos tryckeriet.

Idag kom orderbekräftelsen vid 9 tiden på att de är i produktion, jag sände in underlaget igen igårkväll efter 18.00.

Det e få leverantörer som svarar upp så snabbt på reklamationer. Verkligen imponerad.

Roine
 
Härligt med sån support.

Minimalt pris och Maximal service är man ju inte van vid med i Pixopolis fall verkar den kombinationen faktiskt vara verklighet!

Mvh
Anders
 
Hej
Japp, lägger man ner drygt 2 500 kronor privat kan man ju bli lätt svettig om det inte funkar då det blåser motvind ju.

Roine, som nu fotar småfåglar till en egen bok ....

AFJ skrev:
Härligt med sån support.

Minimalt pris och Maximal service är man ju inte van vid med i Pixopolis fall verkar den kombinationen faktiskt vara verklighet!

Mvh
Anders
 
roinek skrev:
Roine, som nu fotar småfåglar till en egen bok ....

Mitt nästa projekt ser ut att kunna bli en årsbok för en ideell förening - motorsport. Min tanke är att jag själv kommer att vara "redaktör" och sammanställa bilder och texter från flera personer som bevakar säsongens race. Bildmässigt kommer jag nog bara att bidra med någon enstaka bild.

Planneringen är att jobba med boken löpande så att den kan vara klar några veckor efter säsongsavslut. Boken skall säljas till intresserade medlemmar samt de tävlande som i sin tur kan dela ut den som tack för hjälpen till sponsorer etc.

Förhoppningsvis kan det bli en upplaga på ca 100 exemplar men exakt hur distributionen skall gå till skall jag klura lite på.

Annars har det varit lugnt på bokfronten för min del, jag har helt enkelt inte tillräckligt många bra bilder att jobba med :(

Mvh
Anders
 
Hej
Jag ställer kanske inte direkt så höga krav på den enskilda bilden, utan snarare vad den berättar.
Vill med böckerna förmedla vad jag upplevt, dvs lite mer dokumentärt. Jag redigerar inte bilderna annat än beskär och ljusar upp samt fixar färgerna.

Men jag har inte heller nått kommersiellt intresse, gör dem för mig o mina syskon o mor så de kan se vad jag gör på mina resor och som stöd för mitt eget minne ju.

Allt triggades av denna tråd, ligger ju sjuk så jag har massor av tid över, så medan denna tråd pågick såg jag plötsligt kjells action, köpte den direkt o då känndes det helt rätt göra böcker, gjorde 13 första direkt på nån vecka.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.