ANNONS
Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick min första bok, en hard cover, i måndags och tänkte dela med mig av mina synpunkter. Det var bara en testbok där jag testar olika skärpningsalgoritmer, färgrymder m.m. men det kändes riktigt häftigt att få se dem utskrivna.

Jag kan nämna att det faktiskt inte blev så himla tokigt med FOGRA även om färgerna såg ut att bli fattiga när jag soft-proofade. Till stor del pga det Kjell skrev ovan; när man inte ser själva förändringen blir inte effekten så stor. Men även för att resultatet blir lite bättre än på skärm. Jag testade även att lämna in olika bilder i såväl sRGB som FOGRA och jag har svårt att se större skillnader faktiskt.

Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad över det dynamiska omfånget i utskrifterna. Tidigare har jag upplevt att utskrifter inte alltid håller lika mycket detaljer som skärmen, men här är det faktiskt mycket god överensstämmelse. Dock bör nämnas att det här var första gången jag skriver ut något efter jag skaffade en kalibrator till skärmen. =)

Dock led min bok av samma fel som Roine beskrev, med vita prickar i trycket (främst på de första uppslagen). I och med att det var en testbok är det inget jag kommer reklamera, men jag kommer påpeka det vid nästa beställning.

En annan synpunkt var att jag tyvärr inte upplevde omslaget som så proffsigt som jag hade önskat. Jag associerade direkt till en barnbok jag hade som liten (förvisso min favoritbok: Flaxa med vingarna! men ändå). Det hade varit så schysst om man hade kunnat få ett matt omslag (här SKA det vara särskrivet, hehe) istället för ett blankt. Eller ännu hellre om man kunde få svart filt! Undrar om Volker kan fixa det ;).

roinek skrev:
Det var tekniska problem med ett antal sidor i varje bok, trycket innehöll små vita fläckar, syntes rätt tydligt i all kyrkmosaik där jag lagt svart bakgrund.
 
Hej Stefan,
jag jobbar & lobbar för att få åtminstone ett "dustcover" som tillval, även när kunden beställer enstaka exemplar. De finns redan idag för upplaga från 50 ex.
Och då ska de vara riktigt fint strukturpapper. En enkel insats för att höjer bokens värde.
Ang. vita prickarna ber jag dig att skicka en bild till mig som visa problemet – tryckeriet ska vara medveten om alla missar! Som tack gottskrivs summan du betalade för din bok på ditt kundkonto ;-)

Med vänlig hälsning,
//Volker
 
Jag har gjort en fotobok med Fotoquicks butikssystem. Eller rättare sagt försökt göra den fyra gånger. Alla fyra gångerna har det blivit fel så just nu är jag skittrött på dom. En kopia accepterade jag. Den hade bara ett fel: Den hade rosa omslag istället för det svarta jag beställde. Lite fjolligt för en bok om älgjakt men det fick duga.

Nu måste jag beställa två till, för det var fler som ville ha, men mitt förtroende för dom är rätt lågt. AirCall i Luleå som har systemet är kanon, däremot. Dom är verkligen hjälpsamma. Synd att dom har en så konstig leverantör, bara.

Vidare är användargränssnittet i Fotoquicks butiksautomater urkasst. Man måste hela tiden kolla och dubbelkolla vad man gör. En fördel med eländet är att man gör just det. Av de användargränssnitt jag varit i kontakt med överträffas det bara av Oracles ekonomisystem "E-business suite" i miserabilitet. Men å andra sidan: Det slår allt! Att något i stil med dessa två usla användargränssnitt existerar i samma århundrade som Apple lanserar I-Phone betraktar jag ett par av världens obegripligheter. Jag tycker att dom inte borde gå att sälja. Folk borde ha högre förväntningar än så nuförtiden. Men tydligen inte...
 
volkers skrev:
Hej Stefan,
jag jobbar & lobbar för att få åtminstone ett "dustcover" som tillval, även när kunden beställer enstaka exemplar. De finns redan idag för upplaga från 50 ex.
Och då ska de vara riktigt fint strukturpapper. En enkel insats för att höjer bokens värde.
Det skulle verkligen vara toppen! Det skulle ju gå att ta betalt för den ökade kvalitén också så jag hoppas att det går bra med lobbandet!


Ang. vita prickarna ber jag dig att skicka en bild till mig som visa problemet – tryckeriet ska vara medveten om alla missar! Som tack gottskrivs summan du betalade för din bok på ditt kundkonto ;-)
Ett ypperligt exempel på den höga servicekänsla du har, Volker! Det uppskattas verkligen mycket! Jag skickar en bild i helgen.
 
Jag fortsätter den här tråden, jag har inte hittat något svar när jag sökt i forumet. :)

Jag har fått i uppdrag att göra en bröllopsbok till en bekant, och för att visa upp förslaget rättvist vill jag göra det på webben, så att det går att se bokuppslagen som de är tänkta.

Jag har därför letat efter någon bra programvara för göra en "webbok", alltså en "riktig" bok som det går att bläddra i. Men jag hittar inte det jag söker. Helst vill jag prova en demo eller freeware först, men är det inte för dyrt kan jag tänka mig att köpa en bra programvara också.

Någon som har nåt tips?

hälsn AK

ps. Matt omslag vore verkligen kanon! Kul med alternativ till blankt.
 
Tack Kjell och Roine för tips - ska kolla upp det!
Och tack till Volker som ringde med tips och hjälp!!

/AK
 
Hej
Har nu fått ersättningsböckerna, inga prickar längre. Ser perfekta ut.

Har även fått min senaste beställning, 9 ex av en o samma bok, jobbarkompisar som var på resa, jag erbjöd mig göra bok av deras bilder.

Blev också bra, roligt se att det höll rätt bra med vanliga P&S digitaler att få till kul böcker.
Endast ett helt uppslag kan man se att filerna, de körde jpg i nån mellankvalite, så filerna läg på ca 1meg - 2 meg de flesta, nån hadde en systemkamera.Så låt inte kameran avskräcka i tron att det inte funkar.

Roine



StefanN skrev:

Ett ypperligt exempel på den höga servicekänsla du har, Volker! Det uppskattas verkligen mycket! Jag skickar en bild i helgen. [/B]
 
Fick min livs allra första fotobok (hardcover) igår.
Mycket bra tryckkvalité och bilderna blev precis som jag önskade och hoppades innan.

Jag hade gjort om bilderna till CMYK och Fogra27 (i stället för sRGB). De mörka partierna hade precis de nyanser jag önskade så det var nog en stor fördel, speciellt på en del mörkare bilder.

Dessutom har supporten här i forumet varit toppen.

Så jag kan bara rekomendera Pixopolis!

/Mikael
 
Jag har precis börjat med min första fotobok. Jag provar nu Pixopolis och använder PixGEN. Jag är nybörjare inom bildhantering.

Jag tror mig ha förstått att man kan/bör arbeta med jpg-bilder i sRGB eller CMYK (FOGRA 27) tillsammans med PixGEN. Då jag granskar en boksida i PixGEN med en sRGB- och en CMYK/FOGRA27-version av samma bild, upplever jag CMYK/FOGRA27-versionen som klart blekare än sRGB-versionen.

Är detta riktigt?
Jag har tolkat inläggen i tråden som att FOGRA27-versionen skall avspegla den tryckta bilden bättre än sRGB-versionen.

Jag arbetar så här (påpeka gärna om jag gör fel)

1. Öppnar råfil i Camera Raw. sRGB-läge. Trixar med bilden.
2. Öppnar i CS3. Image->Mode->8-bits/channel.
3. Sparar som jpg med högsta kvalitet mha Save As.

Alternativt konverterar jag 8-bits RGBn till CMYK/FOGRA27 med Edit->Convert to profile->Europe ISO Coated FOGRA27. Därefter sparar jag till jpg som i steg 3 ovan.
 
Tack Roine, du var snabb!

Det stämmer: använd Photoshop för att granska färgerna. De flesta Windows-program ignorerar färgprofiler och antar att de är sRGB.

Dvs, ser bilderna bra ut i Photoshop när du softproofar så blir bilderna bra i tryck också.
 
Sen kan man använda Safari som väbbläsare även i windows. Den bryr sig om färgprofiler. Fast jag har inte provat i det sammanhang ni pratar om.

John
 
Läst tråden med stort intresse! och passar på att bokmärka tråden :)
Laddar upp min fotobok (som jag har digi-scrappat) till pixopolis NU! *spännande* :D
 
Tar återigen upp frågan om det är någon som vet ifall det finns något bra företag som man kan trycka liggande böcker hos.

Har tidigare gjort böcker hos pixopolis och var jättenöjd. Hade gärna gjort nästa där med, men som sagt så vill jag nu göra en liggandes. Vet att det var ett test i en fototidning för någon månad sedan. Glömde dock att köpa det nummret. Någon som nu kan hjälpa mig.
 
Hej Martin,

testet finns här:

http://www.firstfoto.se/default.asp?id=1934&sida=1037

och som vanligt blev de lite blandat resultat för oss, bl. annat nämns som betalningsalternativ bara kreditkort, Bankgiro, PayPal och Click & Buy upptäckte skribenten inte; frakt är hos oss max 50 Kronor och inte upp till 115,- som dom tror och att bilderna som är redan inne i boken få en tydlig orange ram blev också inte upptäckt och kritiserad - men att min hemsidaadress blev nämnd 2 gånger (en gång i MyPhotobooks test gottgjorde dom små fel, eftersom de blev en del trafik hos oss i alla fall ;-)

Nordisk Fotobok (troligtvis samma som Fujicolors bok om man kan lita på testen) och Önskefoto har liggande A4

//Volker
 
En hur göramanual

Hej
Jag har fått en del frågor om hur jag gjort dels boken med Kjells Actions men även flipdelen på min hemsida där man kan bläddra i böckerna.

Är nu uppe i 22 olika böcker och fortfarande lika nöjd.

www.roine.nu/fotobok.pdf är hur göra häftet.

Där beskriver jag, steg för steg, hur jag planerar boken, redigerar de enskilda bilderna, sätter samman boken i Photoshop, uppslag för uppslag, granskar, konverterar til CMYK, laddar upp den till Pixopolis.se samt hur jag gör ett flipalbum. (se tex www.roine.nu/bok20 för att se vad ett flipalbum är).

Jag har även med vart man hämtar de olika programmen eller tilläggen man kan behöva.

Hoppas det kan vara till nytta.

Trevlig midsommar

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.