Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlyser

Produkter
(logga in för att koppla)

twomas

Avslutat medlemskap
Jag efterlyser som föregående talare en ram med avfasade kanter.

Har provat göra dom själv men dom blir rätt horribla.

Gimmie gimmie =)
 
Med en handöverfräs kan man göra tjusiga ramlister. Sen behövs bara en geringssåg för att kapa 45 grader och en enkel spännanordning för att limma ihop sidorna.
Alternativt tar du en lämplig list med prefabricerad gullig avfasning.
Målas lämpligen i tjusig guldfärg så tycker svärmor det ser trevligt ut. Eller nån kitschig plastfärg.

Fast du kanske menade i Photoshop? eller Paint shop pro? eller windows paint? eller vad? Då har jag ingen aaaaaning.

Vem var föregående talare förresten?
 
hmmm

Va fanken det blev en helt ny tråd? trodde jag besvarade i en annan tråd.

Ja iallafall så menar jag en ram i Photoshop.
Inte en simpel svart ram utan lite avfasat.
 
Om du menade i Photoshop och inte i verkliga världen så är ett enkelt sätt att använda "Bevel and emboss" i kombination med "Countour" under "Blending Options".

Ungefär såhär:

1. skapa ett lager som ska bli ramen, fyll med 50% grått.
2. Högerklicka i lagermenyn, välj "Blending Options"
3. Kryssa i "Bevel and Emboss", välj tillräcklig storlek, "Technique" ska vara "Chisel Soft".
4. Kryssa i "Contour" (till vänster).
5. Väl en fin kontur, eller skapa en själv.
 
okej lite fel beskrivning av mig...inte avfasning.

Mer typ..som ramarna man kan göra när man framkallar från neg till papper. En svart ram som är sönderfnassad runt om på insidan...

nån som förstår? =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.