Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimera Lightroom Classic

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant läsning. Själv letar jag efter en BRA redigerare för mina bilder. Bäst hittills var en gammal LR-version från 2016 gissar jag. Sedan blev jag "snål" och ville inte betala för prenumeration. Har testat och slösat pengar på så mycket märkliga program: Luminar (hjälp!), ON1 RAW (med trögt internt filformat för behandlade råfiler) - och ett gäng andra - oftast pinsamt dåliga.

Idag pillar jag mest med bilderna på min Mac, en M1 MBP 13" och tyvärr bara 8Gb RAM. Hur står sig LR Classic där med råfiler (om jag inte har andra program i bakgrunden). Har f.n bara råfiler från 20mp sensor, men kan komma att bli mer.

Gör inte gärna samma misstag igen, så därav att jag gluttar på senaste LR classic igen...
Uppgraderade nyligen från den sista versionen av LR som inte krävde prenumeration (v6?). Kan konstatera att den version man får med prenumeration är rejält mycket snabbare på det mesta, finns även en del bra nya features. Ångrar att jag inte uppgraderade tidigare trots att jag inte gillar prenumerations-modellen.

"Select subject" i LR äter 4.5GB minne på första 24mp-bilden jag öppnar direkt efter uppstart. Känns som 8GB skulle vara i minsta laget då, jag har 16GB och märker inte att minnet tar slut när jag använder programmet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar