Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-p1

Adaptrar hittar man enklast och billigast på e-bay. Det som kan vara ett problem är att micro 4/3 ännu är så pass nytt att den riktiga masstillverkningen av adaptrar inte har kommit igång, därför är dessa adaptrar relativt dyra ($30-75 beroende på modell):
http://photography.shop.ebay.com/Ad...00&_sop=15&_stpos=&_trksid=p3286.c0.m14&gbr=1

Ett alternativ kan vara att först skaffa sig en 4/3 -> micro 4/3 adapter för att senare komplettera med adaptrar för det specifika objektivet (från $10), blir förmodligen billigare om du har flera olika objektivfästen som du vill använda:
http://photography.shop.ebay.com/i....=Lens_Accessories&_odkw=adapter&_osacat=30059

En möjligen angenäm komplikation till valet är att det för 4/3 systemet (men ännu inte för micro 4/3) finns adaptrar med ett så kallat af-chip, med detta chipp kan du använda autofokusens fokusstöd, även bildstabiliseringen lär vinna på att du kan ange objektivets brännvidd (om du väljer ett programmerbart chipp):
http://cgi.ebay.com/AF-confirm-M42-...ries?hash=item5633331d45&_trksid=p3286.c0.m14

Jag har själv goda erfarenheter av att handla från Big-is, som levererar mycket snabbt (typiskt en vecka).
http://photography.shop.ebay.com/i...._Accessories&_ssn=big_is&_odkw=&_osacat=78997

Tricket är dock att du behöver en 4/3 -> micro 4/3 adapter med elektrisk förbindelse, dessa är tyvärr lite dyrare då det bara är Olympus själva som gör denna (vad jag känner till).

Lycka till med experimenterandet!
 
Lycka till med experimenterandet!
Tack för alla tips! Jag avvaktar helt enkelt och klurar på om det är värt det:)
Det finns ju förresten objektiv för spelfilmskameror som torde funka. Jag har sett folk använda nåt kufiskt 25/0,9 på Panasonic G1 till exempel:-O

----------------------

Förresten läste jag just att Olympus ska komma med en mjukvaruuppdatering snart, som kommer att ge bättre AF.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=32913315
 
Jag har köpt en adapter för Leica M till m43. Det blev en Voigtländer som inhandlades smärtfritt från Camera Quest. Den ligger hemma och har inte hunnit testas än, har själv inga optik än som den passar med, men tänker låna initialt. Planerar att köpa två små Cosin/Voigtländer-gluggar i lämpliga brännvidder. Provning får visa vad som är lämpligt.

Ser fram emot mjukvaruuppdateringen. På AF skulle det inte skada med en förbättring, även om jag inte lider så mycket av problematiken.

Kalle
 
Men vänta nu - den finns inte i svart ändå?
Nix, men jag tror du ändrar dig när du hållit i den på riktigt:) Jag tyckte den var sjukt ful på bild och ville absolut ha en svart kamera. Men nu äger jag en och älskar den.

-------------------------

Och så en rapport om lite saker som jag tycker illa om hos kameran.

-Om man som jag använder den externa sökaren, och därmed inte använder displayen vid fotografering, så kan man välja att dedikera lämplig knapp för displayavstängandet. Problemet är att displayen fortfarande är på, fast "obelyst". Kameran läser alltså kontinuerligt från sensorn hela tiden, vilket drar batterier som satan. Man kan visserligen ställa in lämplig tid för att kameran ska gå i nån slags viloläge efter ett tag, men då är den också helt död när du ser ett motiv och vill knäppa av!
Man måste från viloläget aktivera kameran genom att trycka på avtryckaren eller vrida nåt vred, och sen börja om för att ta en bild. Då kan motivet mycket väl ha försvunnit.
Sätter man vilolägesinställningen till "av", så läser kameran från sensorn hela tiden. Batteriet tar slut på nån timme, för att inte tala om att bruset ökar för att sensorn blir varm.

Så, ska man ägna sig åt gatufoto så bör man planera lite i förväg. Ha inte kameran påslagen när du inte tänker använda den. Ha fulladdat batteri om du tänker ha kameran påslagen och viloläget inaktiverat.

I övrigt funkar det skitbra att köra med hyperfokalinställning. Ställ AF till "release priority" och AF satt till endast AFL/AEL-knappen. Du ställer sen lämpligen fokus på ett objekt lagom långt bort för den bländaröppning du tänker använda. Om du inte orkar konsultera beräkningsmotorer för detta, så går det bra med f/5,6 och fokus på typ 3 meters avstånd. Det ger med 17 mm-pannkakan tillräckligt stort skärpedjup för allt i din närhet, om du inte går för nära.

Tillägg: Glöm för håken inte att sensorn är rätt liten! Att blända ner förbi f/8 ger markant försämrad skärpa och kontrast, på grund av diffraktion. Kommer du från FF så är det bara att öka ungefär två steg för att få ekvivalent skärpedjup (vid samma bildvinkel) och samma diffraktionsinverkan.
 
Hmm, blixtsynktiden är alltså 1/180? Jag som fick för mig att det var en slutarlös konstruktion som synkar på alla tider. Det var ju himla synd.
 
Ja, fast det funkar inte med studioblixt alltså...

Jopp. Om du byter ut dina studioblixtar mot FL-50r (eller 36r) och använder en 50r eller 36r som sändare. Då får du en synk hastighet på 1/4000 (och TTL om du vill) till skillnad från PW för mycket mer pengar som håller sig kring 1/500-1/640. Iof får du ju lite mer för PW än bara en synkhastighet :)
En del billiga radiosändare synkar bara mellan 1/125-1/320s.
 
Men det är väl inga studioblixtar? Jag hade önskat mig att kunna använda min Elinchromblixt ihop med riktigt korta tider, som jag kan göra med LX3an.
Nåja. Det går ju bra det med, så länge...
 
För att jag redan har en Ranger Quadra (utan sladdar), som jag köpt eftersom hotshoeblixtarna inte riktigt räckte till i styrka och uppladdningstid och batterikapacitet. Men det kan säkert funka bra som du säger. Tillsvidare får det bli LX3 när jag behöver plåta på det sättet.
 
För att jag redan har en Ranger Quadra (utan sladdar), som jag köpt eftersom hotshoeblixtarna inte riktigt räckte till i styrka och uppladdningstid och batterikapacitet. Men det kan säkert funka bra som du säger. Tillsvidare får det bli LX3 när jag behöver plåta på det sättet.

Det är klart om du rezdan äger dem! Men bara för att vara jobbig, dina blixar har GN 44.8. De är svagare än olympus fl-50r, har samma uppladdningstid enligt spec (under 4 sek vid full styrka) och klarar färre blixtar per uppladdning (110 mot 200).

f'låt, nu har jag bråkat klart :)
 
Måste tyvärr dela med mig av lite mer ris angående handhavandet av E-P1.

Idag missade jag ett par-tre ögonblicksbilder för att kamerahelvetet hade gått i "viloläge" när jag tryckte på avtryckaren. Av någon outgrundlig anledning så är det som sker då att kameran som vanligt skannar hela fokusområdet, men utan att hitta fokus. Det tar dessutom lite längre tid, och efter det kan man börja om igen och sen ta bilden. Vid ett tillfälle hade kameran dessutom stängt av sig själv, helt utan anledning.
Enda botet är att välja bort viloläget, men då dränerar man som sagt batteriet tämligen snabbt om man inte har den avstängd när man vet att man inte kommer att fota på ett tag. Helt idiotiskt, och jag hoppas verkligen att man fixat detta med den nya mjukvara som väntas komma den 15:e.

I övrigt är jag fortfarande mycket nöjd. De snåriga menyerna har jag lärt mig skapligt, och har jag inte bråttom så funkar kameran utmärkt på de flesta plan. Jag lyckades också hitta en gömd inställning för högre JPG-kvalitet djupt i menyerna, som inte går att välja med den vanliga kvalitetsinställningen! Man undrar ju hur fan de tänkte egentligen.

Nåja, fortfarande mer plus än minus:)

Tillägg: Förresten tycker jag nog att pannkaksobjektivet är bättre än vad jag tidigare ansett. Bortsett från lite klen kontrast vid hårt ljus och dålig kantskärpa, är det utmärkt. Jag brukar hålla mig vid f/4-5,6, men det har faktiskt jäkligt ball bokeh om man tar närbilder!

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Olympus_E-P1/P9060079.jpg
 
Redan från början när jag skaffade min e-p1 var jag inne på att köra normal-vidvinkel med manuella små optik. Jag fick idag chansen att låna ett 21mm Elmarit objektiv av en kompis (tack Per) på Garnisonens dag, och jag måste säga att med ett bra 40mm efl optik så var det härligt att jobba med denna kamera. Som Makten påpekar så är det inget roligt när kameran går ner i viloläge, så jag trimmade om kameran från default 1 minut till 5minuter. Körde manuellt fokus med hyperfokalteknik, tidsautomatik med lite underexponering, funkade mycket bra. Så ikväll beställde jag mitt egna Voitländer 21mm!

http://www.flickr.com/photos/karlstorck/3911738491/
http://www.flickr.com/photos/karlstorck/3912521182/
http://www.flickr.com/photos/karlstorck/3912521356/
 
Läckra bilder, den med flygplanen var inte dum.
Fick du motljuskompensera?

Den med liggande fotografen var störtskön bild, en sån där man får sig ett gott skratt åt.

Vad tror du om Leica X1 med fast 35:a dom är på gång jämf. Med den komb du hade på garnisonens dag?

http://en.leica-camera.com/photography/compact_cameras/x1/

Jag har e-p1'an inställd på bländarautomatik, gflerfältsmätning och kompenserar -1/3 steg. Funkade bra när man pekade den rakt in i solen.

Nackdelen med nya Leica X1 skulle jag tro är att optiken inte har en fokusskala med skärpedjupsindikering. Samma problem som jag upplever med m43-optiken. Hela fototekniken jag använde nu bygger på manuellt optik med fokusskala. Allt är klart innan. Upp med kameran, komponera i lös sökare, tryck. tar detta mer än 1 sekund går det för långsamt!

Kalle

En annan fördel med e-p1 är att det går att byta optik. Jag är sugen på 45mm macrot som kommer från panasonic/leica. Köper man sedan en Voigtländer 12/5.6 (lite trist ljusstyrka dock) så har man en hel kamerautrustning som är liten och nätt.
 
Det är klart om du rezdan äger dem! Men bara för att vara jobbig, dina blixar har GN 44.8. De är svagare än olympus fl-50r, har samma uppladdningstid enligt spec (under 4 sek vid full styrka) och klarar färre blixtar per uppladdning (110 mot 200).

f'låt, nu har jag bråkat klart :)

Mattias, nu tänker JAG vara jobbig. GN räknas mot spridningsvinkel på ljuset, smal ljusstråle ger högre GN än en bred stråle med samma ljuseffekt.
Quadran's GN är mätt på halvklotsstrålande med den lilla reflektorn [160ºx160º], om jag inte minns specen fel. Olympus FL-50 är uppmätt vid max zoom [21ºx28º].

Om du räknar om Quadran till FL-50's spridningsvinkel så har den ett GN på över 140... - eller om vi uttrycker det så - du får köpa 7st FL-50 för att ersätta ETT Quadra-huvud. Detta stämmer på ett ungefär med Ws-specifikationerna också... :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar