Men vänta nu - den finns inte i svart ändå?
Nix, men jag tror du ändrar dig när du hållit i den på riktigt
Jag tyckte den var sjukt ful på bild och ville absolut ha en svart kamera. Men nu äger jag en och älskar den.
-------------------------
Och så en rapport om lite saker som jag tycker illa om hos kameran.
-Om man som jag använder den externa sökaren, och därmed inte använder displayen vid fotografering, så kan man välja att dedikera lämplig knapp för displayavstängandet. Problemet är att displayen fortfarande är på, fast "obelyst". Kameran läser alltså kontinuerligt från sensorn hela tiden, vilket drar batterier som satan. Man kan visserligen ställa in lämplig tid för att kameran ska gå i nån slags viloläge efter ett tag, men då är den också helt död när du ser ett motiv och vill knäppa av!
Man måste från viloläget aktivera kameran genom att trycka på avtryckaren eller vrida nåt vred, och sen börja om för att ta en bild. Då kan motivet mycket väl ha försvunnit.
Sätter man vilolägesinställningen till "av", så läser kameran från sensorn hela tiden. Batteriet tar slut på nån timme, för att inte tala om att bruset ökar för att sensorn blir varm.
Så, ska man ägna sig åt gatufoto så bör man planera lite i förväg. Ha inte kameran påslagen när du inte tänker använda den. Ha fulladdat batteri om du tänker ha kameran påslagen och viloläget inaktiverat.
I övrigt funkar det skitbra att köra med hyperfokalinställning. Ställ AF till "release priority" och AF satt till endast AFL/AEL-knappen. Du ställer sen lämpligen fokus på ett objekt lagom långt bort för den bländaröppning du tänker använda. Om du inte orkar konsultera beräkningsmotorer för detta, så går det bra med f/5,6 och fokus på typ 3 meters avstånd. Det ger med 17 mm-pannkakan tillräckligt stort skärpedjup för allt i din närhet, om du inte går för nära.
Tillägg: Glöm för håken inte att sensorn är rätt liten! Att blända ner förbi f/8 ger markant försämrad skärpa och kontrast, på grund av diffraktion. Kommer du från FF så är det bara att öka ungefär två steg för att få ekvivalent skärpedjup (vid samma bildvinkel) och samma diffraktionsinverkan.