karlstorck
Aktiv medlem
Är det inte Master man ska ha för att uppdatera firmware i kameror och optik? I så fall har du väl den redan installerad Martin?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min rekommendation till dig är att installera Master och göra en test. Är du inte nöjd så är det bara att avinstallera programmet.
Om jag inte minns fel så upplevde även Sonyfolket en viss besvikenhet när de körde sina råbilder via ACR.
Jag har tydligen redan installerat det, ja! Jag trodde inte det gick att öppna råfiler med det, men jag ska raskt kolla hur det funkarÄr det inte Master man ska ha för att uppdatera firmware i kameror och optik? I så fall har du väl den redan installerad Martin?
Jag har tydligen redan installerat det, ja! Jag trodde inte det gick att öppna råfiler med det, men jag ska raskt kolla hur det funkar
Angående ACR så är det många som är besvikna med det, oavsett kameramärke. Själv är jag nöjd med det eftersom det ger mig verkligen "råa" filer som inga trix har applicerats på. Det går i regel att få ut extremt mycket högre detaljupplösning, men man får i gengäld mycket högre brus. Det finns nämligen ingen gömd brusreducering, vad jag vet. Även filerna från E-P1 går att fixa riktigt bra, men det kräver en del jobb med CA-korrektion samt borttrollande av distorsion. För att inte tala om rejäl uppskärpning.
Även filerna från E-P1 går att fixa riktigt bra, men det kräver en del jobb med CA-korrektion samt borttrollande av distorsion. För att inte tala om rejäl uppskärpning.
Förmodligen har även Adobe Camera Raw motsvarande funktioner, samt även blivit invigda i möjligheten att tolka de EXIF-parametrar som styr dessa korrektioner.
EXIF finns nog inte i den råa bildvärlden utan där gäller nog råprogrammering istället...
Så åter till min ursprungliga fråga.
Har en del 3/4-objektiv och vill gärna höra av någon som har erfarenhet av sådana på en E-P1.
1.
EXIF är fullproppad med parametrar för t.ex. vitbalans, samt varje fabrikant har en MAKERDATA där man skickar med en skog av korrektionsparametrar för t.ex. respektive använt objektiv. Sen är det upp till råkonverteraren att förstå denna information.
Skulle tro att Adobe har tillgång till denna, när de releasar uppdateringen av ACR med stöd för E-P1.
2.
Vad är de tre-kvarts objektiv du skriver om? Eller menar du Four Thirds objektiv? I så fall är det ett fåtal som stöder "Imager AF" på en Four Thirds kamera, men med en m4/3 kamera har du ju ingen spegel längre, så det spelar kanske ingen roll där? Det kostar en adapter med elektriska kopplingar från antingen Panasonic eller Olympus. Jag antar de är specade lika.
1.
Vill inte gå in i en diskussion om EXIF även om jag inte tror att detta är en standard även för råbilder. Frågar dig istället vad du tycker är det bästa sättet att få fram en bra bild från en .ORF-fil. Tycker att både Master och Studio gör ett bättre jobb inför Photoshopjusteringarna än ACR/Lightroom. Vad är dina erfarenheter?
2.
Tre-kvarts? Oops...
Har ett antal suveräna Olympus 4/3-objektiv som jag skulle vilja använda på mindre kamerahus där valet och kvalet står mellan E-P1 och GH1. Visserligen ser en E-P1 lite obalanserad ut med en 7-14 monterad men det objektivet ger fantastiska bilder.
Hej alla glada
Tänkte bara dela med mig av lite intressanta observationer då jag har tillgång till både E-P1 och GF-1 från Panasonic.
Autofokusen på E-P1 haltar en hel del. Panasonicen är 'mycket' rappare! Men optiken på E-P1 är en hel del kompaktare än Panasonics motsvarighet så jag monterade optiken på GF-1.
Döm av min förvåning när autofokusen inte bara blev osäkrare utan också mindre rapp. När jag gjorde tvärtom och monterade panasonic-kitet på E-P1 så fick Olympusen helt plötsligt en helt annan autofokus. Rapp och kvick! (fortfarande inte i klass med Panasonicen men iaf).
Sitter motorerna monterade i optiken på micro 4/3? Det är den enda slutsatsen jag kan dra då skillnaden i autofokus till viss del verkar bero på Panasonics Kit?
Jag har beställt en adapter till Leica M. Just Voigtländer-optiken är intred´ssanta
T-tal? Ändrad ljuskänslighet? Nu är jag inte med. Nån som har lust att förklara lite kort eller peka på en bra utredning.
mvh
Kalle
Vilken adapter har du köpt?
har hittat en del olika men blir inte riktigt klok på allt ibland (o:
Hej alla glada
Tänkte bara dela med mig av lite intressanta observationer då jag har tillgång till både E-P1 och GF-1 från Panasonic.
Autofokusen på E-P1 haltar en hel del. Panasonicen är 'mycket' rappare! Men optiken på E-P1 är en hel del kompaktare än Panasonics motsvarighet så jag monterade optiken på GF-1.
Döm av min förvåning när autofokusen inte bara blev osäkrare utan också mindre rapp. När jag gjorde tvärtom och monterade panasonic-kitet på E-P1 så fick Olympusen helt plötsligt en helt annan autofokus. Rapp och kvick! (fortfarande inte i klass med Panasonicen men iaf).
Sitter motorerna monterade i optiken på micro 4/3? Det är den enda slutsatsen jag kan dra då skillnaden i autofokus till viss del verkar bero på Panasonics Kit?