Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag googlade en liten stund.

Eftersom varorna skickas från Storbritannien blir det inga tullavgifter.

Säljaren ska betala 25% moms i Sverige oavsett var varan skickas (om vi antar att deras försäljning överstiger 320.000 spänn)

Köparen har inget ansvar att kontrollera att det sker.

Slutsats: E-Infinity har hittat en lucka där svenska myndigheter sover. Eftersom de sitter HK så löper de ingen större risk så de kör på så länge det fungerar.

Enl tullen ska köparen betala momsen själv.

Det är kul men svårt? Nja, det här att bara osedvanlig otydligt.

Vördet för den typen av lån behöver man inte bokföra eller redovisa så länge inget händer. Fler frågor? :)

(Menar du privat, enskild firma eller aktiebolag? ) Hur brukar du göra när du får låna grejer?

Bilen jag lånar vill jag inte längre betala något för, jag gör en'Ola/Nikon' hädanefter.

Det kan ju knappast gälla bokstavligen.

Enligt E-Infiity ombesörjer deras transportpartner inbetalningen av alla avgifter.

Med andra ord kan man betrakta transportpartnern som importör.

Antingen handlar man av ett Engelskt bolag och då gäller engelsk lagstiftning. Det kommer då stå ett engelskt bolag på kvittot och engelsk köprätt gäller. Det kommer också läggas på VAT redan i webbutiken som t ex när man köper från Amazon.co.uk

Eller så sker handeln med ett Hong Kong bolag och då är det HK köprätt som gäller och det står ett HK bolag på kvittot. Då ska man betala svensk moms själv, om inte tullen/posten upptäcker paketet som ju mellanlandat och packats om i UK.

Äger transportören i UK någonsin paketet? Är svaret ja, så är det första fallet och du har handlat med ett UK bolag. Kolla kvittot. Om transportören bara flyttar paket ingår de i affären lika lite som DHL gör i nästa steg, det är inte transportören man handlat med och du har då handlat med HK.

Hela upplägget verkar gå ut på att tullen inte ska upptäcka paketen.

Frågan kvarstår.

iSolen.se skrev:

Men de lägger inte på någon engelsk moms (VAT) vilket gör att allt tyder på att man själv ska betala svensk moms istället.

Och vad innebär det för dig, ditt och andras företag, en utgift eller ett nollsummespel?[/QUOTE]

Denna fråga är inte löst ännu.

När du betalar in moms på dina varor från E-Infinity, oavsett vilket land de säljer från, hur påverkas det ditt företags ekonomi då?

Blir det en utgift?

Denna fråga är inte löst ännu.

När du betalar in moms på dina varor från E-Infinity, oavsett vilket land de säljer från, hur påverkas det ditt företags ekonomi då?

Blir det en utgift?

Jo den har jag svarat på, VAT är krångligt och osäkert så det kan bli en utgift. Moms är bättre. Att köpa varor som skulle momsats är nog olagligt även som företagare.

Antingen handlar man av ett Engelskt bolag och då gäller engelsk lagstiftning. Det kommer då stå ett engelskt bolag på kvittot och engelsk köprätt gäller. Det kommer också läggas på VAT redan i webbutiken som t ex när man köper från Amazon.co.uk

Eller så sker handeln med ett Hong Kong bolag och då är det HK köprätt som gäller och det står ett HK bolag på kvittot. Då ska man betala svensk moms själv, om inte tullen/posten upptäcker paketet som ju mellanlandat och packats om i UK.

Äger transportören i UK någonsin paketet? Är svaret ja, så är det första fallet och du har handlat med ett UK bolag. Kolla kvittot. Om transportören bara flyttar paket ingår de i affären lika lite som DHL gör i nästa steg, det är inte transportören man handlat med och du har då handlat med HK.

Hela upplägget verkar gå ut på att tullen inte ska upptäcka paketen.

E-Infinity har beskrivit att transportören erlägger alla avgifterna. Det vore intressant att se en spec från transportören vad denne faktiskt betalat in.
Den specen borde följa med leveransen.
I andra fall så kräver ju transportören tillbaka dessa pengar av mottagaren.

Jo den har jag svarat på, VAT är krångligt och osäkert så det kan bli en utgift. Moms är bättre. Att köpa varor som skulle momsats är nog olagligt även som företagare.

Jag frågade INTE om moms/VAT är krångligt, då hade jag skrivit det.

Frågan kvarstår... Det finns inga 'kan' bli en utgift, är det det eller inte?
Ponera att du betar in svensk 25% moms först, som du säger att det ska ske.

Jag frågade INTE om moms/VAT är krångligt, då hade jag skrivit det.

Frågan kvarstår... Det finns inga 'kan' bli en utgift, är det det eller inte?
Ponera att du betar in svensk 25% moms först, som du säger att det ska ske.

Hur vet man om E-infinity betalat svensk eller engelsk moms...eller ingen alls om det inte står någon moms på kvittot?

Kan någon av er som handlat visa upp ett kvitto?

Hur vet man om E-infinity betalat svensk eller engelsk moms...eller ingen alls om det inte står någon moms på kvittot?

Kan någon av er som handlat visa upp ett kvitto?

Om paketet går med DHL så lägger DHL ut för tull och moms. Sedan får du betala till DHL. Jag gissar att du får en spec från DHL så att du vet vad du ska betala.

E-Infinity å andra sidan hävdar att de tar den kostnaden. Så då kanske specen går till de?

DHL
In order to deliver your package to you as quickly as possible, DHL pays the import duties and VAT to the customs authorities on your behalf. Upon delivery of your parcel, we will ask you to reimburse us. Please note that your parcel will not be handed to you unless you pay the full amount of customs duties and VAT.

https://www.dhlexpress.be/en/shippi...goods-from-abroad-keep-import-duties-in-mind/

Om paketet går med DHL så lägger DHL ut för tull och moms. Sedan får du betala till DHL. Jag gissar att du får en spec från DHL så att du vet vad du ska betala.

E-Infinity å andra sidan hävdar att de tar den kostnaden. Så då kanske specen går till de?

DHL
In order to deliver your package to you as quickly as possible, DHL pays the import duties and VAT to the customs authorities on your behalf. Upon delivery of your parcel, we will ask you to reimburse us. Please note that your parcel will not be handed to you unless you pay the full amount of customs duties and VAT.

https://www.dhlexpress.be/en/shippi...goods-from-abroad-keep-import-duties-in-mind/

Det där stämmer bara ifall DHL får lägga ut pga det inte redan är betalat.
Typ, om du beställer direkt från HK och det är DHL dom leverar och får förtulla varorna. Glider de igenom systemet så är det importörens skyldighet (i detta fall den som köpt varan) som är skyldig att betala in avgiften själv.

/Stefan

Det där stämmer bara ifall DHL får lägga ut pga det inte redan är betalat.
Typ, om du beställer direkt från HK och det är DHL dom leverar och får förtulla varorna. Glider de igenom systemet så är det importörens skyldighet (i detta fall den som köpt varan) som är skyldig att betala in avgiften själv.

/Stefan
Ja.
Poängen var att man (någon) borde kunna hitta en spec från DHL för vilka avgifter de erlagt i en leverans från E-Infinity. Så att vi slutligen kan få svar i frågan.

Så länge priset är minst 3/5 av vad det är i Sverige är det helt ointressant, iaf för mig

Du vill inte veta om du skulle ha betalat moms (eller VAT)?

I o m att paketen ompackas i UK så går de sannolikt under radarn och upptäcks inte.

Skulle du kunna lägga upp ett kvitto (eller maila) så kan vi få ett avslut i frågan. Maska bort känslig information. Det vore trevligt att se vem som du egentligen köpt av.

Blir det någon förändring när man beställer från Storbritannien när landet lämnat EU?

Finns fortfarande ingen färdig deal för Brexit.

Det senaste är ett dokument på 600 sidor som inte blivit godkänt ännu men som skulle innebära att UK/EU inleder en övergångsperiod där dagens regler om en gemensam tullunion fortsätter gälla. Preliminärt till 31 december 2020 men med möjlighet till förlängning i ytterligare 80 år.

Först 2021 får UK möjlighet att sluta egna tullavtal men ingen vet vad det kommer resultera i och rent krasst så är det väl inte ens 100% säkert att Brexit kommer gå igenom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar