Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
E-infinity sa:
Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.
The import tax has already been handled and settled by our delivery company.
Så det verkar funka fint för privatperson, men kanske bli lite värre för den som deklarerar moms.
E-infinity är inte ensamma om att utföra den tjänsten för kundens räkning. Jag har nyss lärt mig att även amazon.co.jp och B&H i New York erbjuder sig att ta hand om all importbyråkrati för kundens räkning.

De båda skickar förstås direkt till det land kunden befinner sig i, men det ändå intressant att man kan slippa betala något när varan anländer till Sverige när man handlar av dem också.

E-infinity är inte ensamma om att utföra den tjänsten för kundens räkning. Jag har nyss lärt mig att även amazon.co.jp och B&H i New York erbjuder sig att ta hand om all importbyråkrati för kundens räkning.

De båda skickar förstås direkt till det land kunden befinner sig i, men det ändå intressant att man kan slippa betala något när varan anländer till Sverige när man handlar av dem också.

B&H? De "tar väl hand om byråkratin" genom att helt enkelt lägga på svensk moms.

Exakt lika många gånger som jag sagt att du inte handlar med ett EU-företag utan med ett HK-företag vilket verkat vara omöjligt för dig att förstå ens när du läser innantill på företagets websajt.
Jag tror inte att jag har ifrågasatt att varan skeppas först från Hong Kong, men det spelar ju ingen roll när den sen skeppas mellan två EU-länder.

Om varan hade mellanlagrats i ett tullfritt lager för att sen lastas om och skeppats vidare, så hade det varit en annan sak. Då är det slutdestinationen som är första anhalt i EU och den blir därmed importerad till EU där.

Men så är det ju inte.

Tycker ni kan lägga ner bråket :) Tittar man på EOS R-hus hos svenska återförsäljare ligger huset på 27000 SEK hos flera återförsäljare. Samma hus i UK kostar inklusive adapter €1,859. Det är en byggsten som saknas och utebliven moms passar väldigt väl in. Ingen har ju bråkat om detta eftersom både säljare och köpare upplever win-win.
Vilken handlare har du kolla priset hos?

Brittisk VAT är 20% medan svenska moms är 25% så om priset du har hittat är hos en vanlig fotohandel i UK så förklarar inte momsen den stora skillnaden i pris.

Har handlat mycket mjukvara genom åren över nätet, tidigare kunde priset sättas i USD men vid köpet lades svensk moms på. Köper fortfarande mjukvara men aldrig till annat pris än det säljaren sätter ut.
Det beror nog på att mjukvarusäljarna numera tar hand om momsinbetalningen och lägger på det på slutpriset som du betalar.

...Jag har i alla fall informationen från tullen att handel från HK är momsbelagd med svensk moms (Stefan hade också kollat). Den juridisk kunnige kanske kan bena ut var felet är för jag är övertygad att EU/Sverige inte lämnar några moms/VAThål öppna.

Usch, blanda inte in mig i falsk information.
Svenska avgifterna beläggs om transporten sker direkt från HK till Sverige.

E-infinity paket mellanlandar i UK och ombesörjs av samarbetspartner. Där den regelmässigt importeras in i UK, packeteras om och sedan är redo att skickas vidare till annat EU-land.
Tullverket bekräftar att om alla papper sköts mellan HK och Storbritannien så läggs inget extra i Sverige. Som någon påpekat så om handlingarna inte är ordentligt gjorda så lär inte DHL ta hand om det då det annars klassas som smuggling.

Detta är ett kryphål i lagen och ska inte förväxlas med köp från andra länder som inte har denna underbara (för oss konsumenter) klausul som existerar mellan dessa länder.

/Stefan

Vilken handlare har du kolla priset hos?

Brittisk VAT är 20% medan svenska moms är 25% så om priset du har hittat är hos en vanlig fotohandel i UK så förklarar inte momsen den stora skillnaden i pris.

Slå på "köpa EOS R" i Chrome, så får du upp ett pärlband med handlare som Dustin, Rajala, Japan Photo, Scandinavian osv, jämfört med E-Ifinity EU-site.

Slå på "köpa EOS R" i Chrome, så får du upp ett pärlband med handlare som Dustin, Rajala, Japan Photo, Scandinavian osv, jämfört med E-Ifinity EU-site.
Priset hos E-infinity är knappast representativt för den allmänna prisnivån i UK, så jag tycker att det är lite missvisande att enbart jämföra det priset med priset hos svenska handlare.

Priset hos E-infinity är knappast representativt för den allmänna prisnivån i UK, så jag tycker att det är lite missvisande att enbart jämföra det priset med priset hos svenska handlare.

Nu gällde tråden E-Ifinity, såg även att Digitalland ligger lågt. Ebay UK borde också gälla, där ligger huset på £1,595. Har bara kollat väldigt snabbt.

Nu gällde tråden E-Ifinity, såg även att Digitalland ligger lågt. Ebay UK borde också gälla, där ligger huset på £1,595. Har bara kollat väldigt snabbt.
Jo, jag förstår nu att du syftade på priset hos E-infinity, men när du skrev "i UK" utan vidare kvalifikation så tolkade jag det som allmänt i UK.

Digitaland tror jag är en firma med liknande upplägg som E-infinity. Jag tror att det finns en tråd om Digitaland här i forumet. På ebay.co.uk har finns det säljare som befinner sig utanför EU, så det är inte givet att priserna där är representativa för fotohandel i UK allmänt. (Allt som syns på ebay.com syns också på ebay.co.uk).

Det lönar sig att vara tydlig. :)

Jo, jag förstår nu att du syftade på priset hos E-infinity, men när du skrev "i UK" utan vidare kvalifikation så tolkade jag det som allmänt i UK.

Digitaland tror jag är en firma med liknande upplägg som E-infinity. Jag tror att det finns en tråd om Digitaland här i forumet. På ebay.co.uk har finns det säljare som befinner sig utanför EU, så det är inte givet att priserna där är representativa för fotohandel i UK allmänt. (Allt som syns på ebay.com syns också på ebay.co.uk).

Det lönar sig att vara tydlig. :)

När jag skrev "UK" menade jag låga priser i UK, kunde har skrivit tydligare. Det finns fler som säljer till låga priser with All Tax and Duty Included. När möjligheterna finns, fylls luckan igen av återförsäljare.

Exakt lika många gånger som jag sagt att du inte handlar med ett EU-företag utan med ett HK-företag vilket verkat vara omöjligt för dig att förstå ens när du läser innantill på företagets websajt.

Ska vi börja med personangreppen nu? (läskunnighet, dumhet, envishet, förståelse, intelligens...orden är många) Tycker vi varit rätt sansade trots att vi inte är överens.

Det du inte verkar vilja ta till dig är att det inte har med saken att göra var företaget är baserat.

Det är ingen som vet om varan ens passerar HK.

Varje gränspassage är en separat händelse.

Om vi spekulerar i att varan skickas från HK till UK så måste de betala tull och skatt för införsel till UK. Om den sedan skickas vidare till Sverige måste 25% svensk moms erläggas och jag antar att de då kvittar den mot UK moms.

E-Infinity påstår att leveransföretaget erlägger importskatt när varan tas in till Sverige. De fakturerar givetvis den kostnaden till E-Infinity.

Det verkar rimligt att tro att de talar sanning eftersom DHL, Fedex och PostNord inte har något intresse av att medverka till smuggling.

Det är enkelt att begripa och diskussionen borde vara avslutat.

[...]
Varje gränspassage är en separat händelse.
[...].

I en logistikkedja kan godset passera många gränser. Även mellanlagras för omlastning.
Hamnar och flygplatser och logistiksepåerna på dessa platser betraktas väl i sammanhanget som internationellt område.

Men visst var det själva importhändelsen från HK till UK, och sedan importen från UK till SE du menar vara två separata gränspassager?

I en logistikkedja kan godset passera många gränser. Även mellanlagras för omlastning.
Hamnar och flygplatser och logistiksepåerna på dessa platser betraktas väl i sammanhanget som internationellt område.
Bara om varan mellanlagras i ett tullfritt lager. E-infinitys lager i Storbritannien är knappast ett sådant.

Bara om varan mellanlagras i ett tullfritt lager. E-infinitys lager i Storbritannien är knappast ett sådant.

Den här diskussionen pågår i oändlighet för att vi låter OD trolla oss...

Slutsatsen som jag ser det är att:

- Det finns vittnesmål om att E-Infinity tar ansvar för fel. Jag har inte sett något klagomål

- Inget tyder på att E-Infinity inte betalar tull och moms enligt reglerna.

- Om du är egen företagare och vill dra av moms så kan det bli trassligt eftersom de inte specificerar moms, så köp av någon annan

Låt oss gå ut och fotograferara nu!

Senast redigerad av en moderator:
[...]
Detta är ett kryphål i lagen och ska inte förväxlas med köp från andra länder som inte har denna underbara (för oss konsumenter) klausul som existerar mellan dessa länder.[...]

[...]
- Om du är egen företagare och vill dra av moms så kan det bli trassligt eftersom de inte specificerar moms, så köp av någon annan

Låt oss gå ut och fotograferara nu!

Eftersom ingen moms är pålagd (tack vare kryphålet) så finns det heller ingen moms att redovisa till Skatteverket.
Så det blir ju inte ens något krångel för egenföretagaren.
Shoppa och skjut.

Nu går jag också ut och fotograferar.

Det är ju det här som är det fiffiga eller skumma. Det är både och. Du som svensk behöver inte betala någon svensk moms om du handlar från UK, utan det räcker med UK-moms och om företaget säljer från UK är det ju helt lagligt för dig. Så långt inga konstigheter hoppas jag?

Specialläget är mellan HK och UK, där det i praktiken är UK som accepterar att missa skatteintäkter från sin koloni för att få fart på handeln. Varför de sedan avtalade så märkligt att de fortsätter att gynna HK-företag även långt efter att de släppt kolonin får du fråga deras förhandlare om.

Nu är i alla fall reglerna så att HK-företag har en möjlighet att sälja momsfritt till UK och med (möjligen något ogenomtänkta) EU-regler får vi som medborgare i andra EU-länder nyttja detta eftersom alla i hela unionen ska ha rätt till samma saker, vare sig det handlar om koloniala skatteregler eller svenska lingon.

Därför kan du som svensk handla billigt från E-infinity. Inte för att de säljer från UK eller för att de säljer från HK, utan just för att de säljer från både UK och HK i ett sammanhängande flöde. Därför betalar svenskar bara UK-momsen som i UK/HK-fallet råkar vara noll.

Det här är inget som jag tror vare sig de gamla kolonialherrarna eller nuvarande EU-lagstiftare tänkte sig, men nu är det så och det lär fortsätta tills Brexit då det nog kommer lösa sig med automatik.

Högklassig underhållning det här ... speciellt när Henrik redde ut det hela redan i inlägg #320!

Det som är det finfina i det hela och ett av skälen till de låga priserna är ju just att det inte debiteras någon moms/VAT. E-Infinity specificerar ingen moms av den enkla anledningen att de inte debiterar någon moms.

Du får alltså som privatperson samma pris som företag normalt är vana med, dvs. ett pris utan moms. För företag är det mindre intressant att handla på detta sätt eftersom man normalt får dra av moms/VAT oavsett varifrån man handlar (hanteras dock lite olika beroende på om man handlar inom Sverige, EU eller importerar från land utanför EU).

Mytwocents! :)
Sven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar