Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju det här som är det fiffiga eller skumma. Det är både och. Du som svensk behöver inte betala någon svensk moms om du handlar från UK, utan det räcker med UK-moms och om företaget säljer från UK är det ju helt lagligt...

Jag förstår vad ni hoppas på.

Men de lägger inte på någon engelsk moms (VAT) vilket gör att allt tyder på att man själv ska betala svensk moms istället.
 
Jag förstår vad ni hoppas på.

Men de lägger inte på någon engelsk moms (VAT) vilket gör att allt tyder på att man själv ska betala svensk moms istället.

Jag hoppas inte på någonting och vad du tycker ”tyder” på något är inte så viktigt.

Du kan välja att beskriva det som att det skötsamma företaget lägger på de lagstadgade noll procenten moms, eller att de förbannade fuskarna struntar i att lägga på någon moms. För dig som känslomänniska som skriver på ett forum är det en väldig skillnad, men inte för E-infinity.
 
Håller med, det är det intressanta. Jag har inte hittat något undantag för att slippa momsen. I ena fallet ska UK moms betalas och i andra fallet ska svensk moms och tull betalas. Dvs om inte momsen betalas är det inte lagligt.

Stefan var ju helt säker så han kanske redogöra sina källor.



Företagsadressen är rimligen den som man gör affär med. Står det Hong Kong är det ett Hong Kongföretag och deras regler som gäller och då borde importreglerna från utanför EU tillämpas.

Nog spelar det roll i denna fråga :)


Svar i momstråden.

PS. Varför återförde du moms-diskussionen till den här tråden?
DS.
 
Jag hoppas inte på någonting och vad du tycker ”tyder” på något är inte så viktigt.

Du kan välja att beskriva det som att det skötsamma företaget lägger på de lagstadgade noll procenten moms, eller att de förbannade fuskarna struntar i att lägga på någon moms. För dig som känslomänniska som skriver på ett forum är det en väldig skillnad, men inte för E-infinity.

Det är du som gör den beskrivningen.

Den viktiga för de potentiella kunderna här är väl om det tillkommer svensk moms eller inte och om upplägget är lagligt.
 
Svar i momstråden.

PS. Varför återförde du moms-diskussionen till den här tråden?
DS.

Den om EU moms? Den verkar inte vara relevant med tanke frågan om det tillkommer svensk moms för handel med HK.




Hur ser regelförhållandena ut mellan UK, EU och Hong Kong?

Bra fråga. Du brukar vara bra på att gräva. Jag har inte hittat några regler som kan göra att man slipper svensk moms. HK finns med i räknesnurran och det blir 25% moms plus tull.

Har du aldrig hört talas om multinationella företag?
Typ Amazon, Adobe osv? Man gör affär med ett bolag registrerat i ett visst land, t ex Irland och då gäller reglerna där.

E-finity skriver att de är i Hong Kong.
 
Den om EU moms? Den verkar inte vara relevant med tanke frågan om det tillkommer svensk moms för handel med HK.






Bra fråga. Du brukar vara bra på att gräva. Jag har inte hittat några regler som kan göra att man slipper svensk moms. HK finns med i räknesnurran och det blir 25% moms plus tull.


Typ Amazon, Adobe osv? Man gör affär med ett bolag registrerat i ett visst land, t ex Irland och då gäller reglerna där.

E-finity skriver att de är i Hong Kong.

Svar i momstråden.
 
Det handlar om handel inom EU.
...

Intressant nog uppger de en Hong Kongadress som jag flera gånger påpekat.

Vad står det på kvittot?

Det vore mycket intressant att se om de ställer ut kvitton med ett UK organisationnummer utan att lägga på VAT.

Citat från deras sajt:

GOVERNING LAW AND JURISDICTION
These terms and conditions are to be construed in accordance with the laws of Hong Kong and in the event of any dispute or claim associated with these terms and conditions, that dispute or claim shall be subject to the exclusive jurisdiction of the Hong Kong courts.


Och nej, svaret hör inte hemma i någon eumomstråd, det är ett Hong Kongföretag angivet på deras website, och om du inte håller med om det får du visa det, tex genom att visa att du ingår avtal med ett EU-bolag när du handlar.
 
Det är du som gör den beskrivningen.

Den viktiga för de potentiella kunderna här är väl om det tillkommer svensk moms eller inte och om upplägget är lagligt.

Varför frågar du egentligen det sista? Precis den frågan är ju besvarad ett antal gånger (inte och ja) men du bryr dig ju inte om det, utan tjatar vidare om precis samma saker igen. När jag eller någon annan säger hur det är (efter att ha kollat med juridisk expertis) menar du att det känns fel och borde vara på något annat sätt. I det håller jag med dig, det borde absolut vara på ett annat sätt, men det påverkar inte hur det fungerar just nu.
 
Det här med internet är kul, men svårt ibland.

Ola, hur bokför du förmånsvördet vid lån av utrustning hos Nikon?

Det är kul men svårt? Nja, det här att bara osedvanlig otydligt.

Vördet för den typen av lån behöver man inte bokföra eller redovisa så länge inget händer. Fler frågor? :)

(Menar du privat, enskild firma eller aktiebolag? ) Hur brukar du göra när du får låna grejer?
 
Hur ser en sådan transport ut i bägge ändar juridiskt :)

Fundera på ansvar, försäkringar etc så framgår det snart vad det är för verklig transport.

Returer, reklamationer...vem gör man det mot?

Det får du fundera på själv om du mot förmodan skulle vara intresserad. Jag får intrycket av att du inte är det, utan mer vill diskutera som hobby och framföra din åsikt om att du inte gillar upplägget. Själv har jag fullt tillräcklig koll på de sakerna och fortsätter vara kund med gott samvete.

(Jag skattar för för övrigt för hantverkstjänster, min städerska och mina taxiresor, skulle aldrig anlita någon som fuskar och kollar alltid upp dem innan. Inte för att det egentligen är relevant, men bara för att förtydliga att jag varken chansar, fuskar eller hoppas.)

Själv fortsätter jag att handla av dem när det är privata fotoprylar, där det för mig är viktigare med lågt pris än hastigheten på service och leverans.
 
Ja, de måste ju komma till UK på något sätt eftersom japanska kameror och kameratillbehör inte tillverkas där.

Poängen är att när någon i Sverige köper en vara av e-infinity så levereras den från Storbritannien till Sverige. Aaarrrrgggghhhh! Att detta ska behöva upprepas igen känns lite tungt. Den här tråden skapades för att utbyta erfarenheter av att handla av e-infinity, men den som vill ha sådan information i framtiden behöver nog skapa en ny tråd.
 
Ja, de måste ju komma till UK på något sätt eftersom japanska kameror och kameratillbehör inte tillverkas där.

Poängen är att när någon i Sverige köper en vara av e-infinity så levereras den från Storbritannien till Sverige. Aaarrrrgggghhhh! Att detta ska behöva upprepas igen känns lite tungt. Den här tråden skapades för att utbyta erfarenheter av att handla av e-infinity, men den som vill ha sådan information i framtiden behöver nog skapa en ny tråd.

Att leveransen går i två steg har väl inte ifrågasatts men delen med att det tillkommer svensk moms för att vara lagligt...är vi överens om det? Vi kanske kan stänga tråden.
 
Att leveransen går i två steg har väl inte ifrågasatts men delen med att det tillkommer svensk moms för att vara lagligt...är vi överens om det? Vi kanske kan stänga tråden.
Den brittiske säljaren (dvs den som levererar varan från Storbritannien) måste vara momsregistrerad i Sverige om den säljer för mer 320000 kr per år till Sverige. Annars gäller momsreglerna i det land säljaren befinner sig i.

Det är alltid säljaren som har ansvar att se till att rätt moms betalas av köparen.

Summan av kardemumman är nog att du inte behöver vara orolig för att handla av e-infinity. De redovisade erfarenheterna i den här tråden av folk som har gjort det är övervägande positiva.
 
Den brittiske säljaren (dvs den som levererar varan från Storbritannien) måste vara momsregistrerad i Sverige om den säljer för mer 320000 kr per år till Sverige. Annars gäller momsreglerna i det land säljaren befinner sig i.

Det är alltid säljaren som har ansvar att se till att rätt moms betalas av köparen.

Summan av kardemumman är nog att du inte behöver vara orolig för att handla av e-infinity. De redovisade erfarenheterna i den här tråden av folk som har gjort det är övervägande positiva.

Säljaren lägger ju inte på någon moms alls...äh, nu trollar du bara på tomgång.

Lite kul att det finns folk i tråden som har kvitto och paket och därmed facit om vem säljaren är, var den är, vem mellanhanden är och om denne fick betala någon svensk moms eller inte :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.