Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
E-Infinity
- Trådstartare D.G
- Start datum
iSolen.se
Guest
Finns fortfarande ingen färdig deal för Brexit.
Det senaste är ett dokument på 600 sidor som inte blivit godkänt ännu men som skulle innebära att UK/EU inleder en övergångsperiod där dagens regler om en gemensam tullunion fortsätter gälla. Preliminärt till 31 december 2020 men med möjlighet till förlängning i ytterligare 80 år.
Först 2021 får UK möjlighet att sluta egna tullavtal men ingen vet vad det kommer resultera i och rent krasst så är det väl inte ens 100% säkert att Brexit kommer gå igenom.
Med tanke på hur det låter i nyheterna kan det också bli en hard exit, dvs helt utan avtal. Vi får hoppas att det inte blir så, det vore dåligt för alla.
ztenlund
Aktiv medlem
Med tanke på hur det låter i nyheterna kan det också bli en hard exit, dvs helt utan avtal. Vi får hoppas att det inte blir så, det vore dåligt för alla.
Teoretiskt finns också alternativet att förlänga förhandlingarna. Jag har dock för mig att det kräver enighet mellan medlemsländerna.
jonasfj
Avslutat medlemskap
Du vill inte veta om du skulle ha betalat moms (eller VAT)?
I o m att paketen ompackas i UK så går de sannolikt under radarn och upptäcks inte.
Skulle du kunna lägga upp ett kvitto (eller maila) så kan vi få ett avslut i frågan. Maska bort känslig information. Det vore trevligt att se vem som du egentligen köpt av.
Jag fattar fortfarande inte vad ni snackar om? Det spelar ingen roll om paketet ompackas i Timbuktu eller om deras kontor är registrerat på månen. Svensk moms på 25% ska betalas vid gränsen (om vi antar att E-Infinity säljer för mer än 320.000 spänn i Sverige).
Om paketet skickas från Storbrittanien är det ingen tull, oavsett om det packats om eller om kontoret är registrerat i Kuala Lumpur.
the-mobe
Aktiv medlem
Du vill inte veta om du skulle ha betalat moms (eller VAT)?
I o m att paketen ompackas i UK så går de sannolikt under radarn och upptäcks inte.
Skulle du kunna lägga upp ett kvitto (eller maila) så kan vi få ett avslut i frågan. Maska bort känslig information. Det vore trevligt att se vem som du egentligen köpt av.
Nej, absolut inget jag bryr mig om. Hade jag haft kvar kvittot hade jag lagt upp det för länge sen
Astroscapist
Aktiv medlem
Varför ska en privatperson bry sig hur om detaljer?
Förstår att det är viktigt för ett företag, men kolla då upp med företaget själva istället för att dra ut information från de som har erfarenheter och kontaktat både företag och myndighet vad som gäller för att sedan nedvärdera denna information som felaktig.
/Stefan
Förstår att det är viktigt för ett företag, men kolla då upp med företaget själva istället för att dra ut information från de som har erfarenheter och kontaktat både företag och myndighet vad som gäller för att sedan nedvärdera denna information som felaktig.
/Stefan
fotobollfoto
Aktiv medlem
Jag fattar fortfarande inte vad ni snackar om? Det spelar ingen roll om paketet ompackas i Timbuktu eller om deras kontor är registrerat på månen. Svensk moms på 25% ska betalas vid gränsen [...]
Jag försöker förstå ifall momsen (25% ovanpå priset och ovanpå ev tull och ovanpå kostnaden för frakt) faktiskt är inkluderad i angivet pris från E-Infinity, och huruvida det är säkert att den betalas till tullen av frakturen som E-Infinity har upplyst mig om att de gör.
För då skulle jag utan magont kunna handla från E-Infinity.
En annan gren av diskussionen avser på vilket sätt momsen är specificerad i köp- och importhandlingar så att småföretagare kan sköta sitt momsdeklarerande på rätt sätt.
Senast ändrad:
iSolen.se
Guest
Nej, absolut inget jag bryr mig om. Hade jag haft kvar kvittot hade jag lagt upp det för länge sen
Du har det i mail eller mailpapperskorgen och om du loggar in brukar det finnas på sajten. Funkar inte det kan du alltid be om ett nytt.
iSolen.se
Guest
Jag försöker förstå ifall momsen (25% ovanpå priset och ovanpå ev tull och ovanpå kostnaden för frakt) faktiskt är inkluderad i angivet pris från E-Infinity, och huruvida det är säkert att den betalas till tullen av frakturen som E-Infinity har upplyst mig om att de gör.
En annan gren av diskussionen avser på vilket sätt momsen är specificerad i köp- och importhandlingar så att småföretagare kan sköta sitt momsdeklarerande på rätt sätt.
Om nu momsen vore inkluderad i priset skulle de förstås vara väldigt noga med att ange detta. Det kryllar ju av egna företagare i branschen.
Varför skulle de INTE ange att momsen är betald?
the-mobe
Aktiv medlem
Du har det i mail eller mailpapperskorgen och om du loggar in brukar det finnas på sajten. Funkar inte det kan du alltid be om ett nytt.
Köpte av dom på ebay när dom fanns där så kan inte logga in och titta på hemsidan. Men ska se om jag kan hitta kvittot därifrån
PMD
Aktiv medlem
Enligt E-infinitys websida om försäljningsvillkor är moms inkluderad i priset. (Det har redan påpekats i någon av trådarna om E-infinity och moms).Jag försöker förstå ifall momsen (25% ovanpå priset och ovanpå ev tull och ovanpå kostnaden för frakt) faktiskt är inkluderad i angivet pris från E-Infinity, och huruvida det är säkert att den betalas till tullen av frakturen som E-Infinity har upplyst mig om att de gör.
Inget av de speditionsfirmor som räknas upp på samma sida skulle leverera en försändelse utan att först se till att rätt moms och tull var betald.
iSolen.se
Guest
Hittade det långt ner i email-boxen
Svart på vitt, noll kr moms betalat.
iSolen.se
Guest
Enligt E-infinitys websida om försäljningsvillkor är moms inkluderad i priset. (Det har redan påpekats i någon av trådarna om E-infinity och moms).
Inget av de speditionsfirmor som räknas upp på samma sida skulle leverera en försändelse utan att först se till att rätt moms och tull var betald.
Vilken moms? Påståendet blir svagt om de säger att moms/VAT är betalas enl reglerna och så avser de HK moms (enl HK regler) som är 0%.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Jag mailade E-Infinity igen.
Det är helt korrekt att de inte specar moms på kvittot.
Unfortunately, we won't be able to supply you a VAT receipt because our company is based outside EU and all the prices we charged are without VAT and other taxes. We can send you a standard sales receipt instead.
Fortfarande gäller att de genom transportfirman säkerställer att all ”import tax” är betald.
Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.
The import tax has already been handled and settled by our delivery company.
Så det verkar funka fint för privatperson, men kanske bli lite värre för den som deklarerar moms.
Det är helt korrekt att de inte specar moms på kvittot.
Unfortunately, we won't be able to supply you a VAT receipt because our company is based outside EU and all the prices we charged are without VAT and other taxes. We can send you a standard sales receipt instead.
Fortfarande gäller att de genom transportfirman säkerställer att all ”import tax” är betald.
Nevertheless we assure the prices you see on our site are final and there won't be any taxes or duties to pay when the product arrives. There is nothing for you to worry about.
The import tax has already been handled and settled by our delivery company.
Så det verkar funka fint för privatperson, men kanske bli lite värre för den som deklarerar moms.
PMD
Aktiv medlem
Allt är gitvetvis inte glasklart här, men varför tror du att speditionsfirmorna inte kräver moms av mottagaren när de skeppar saker till Sverige från E-infinitys lager i Storbritannien? De är knappast omedvetna om lagar och regler. Jag har aldrig varit med om att en speditionsfirma har underlåtit att kräva in momsen om den inte är betald vid import.Vilken moms? Påståendet blir svagt om de säger att moms/VAT är betalas enl reglerna och så avser de HK moms (enl HK regler) som är 0%.
iSolen.se
Guest
Det var veckans understatement :-DAllt är gitvetvis inte glasklart här,
Nej det är rätt grumligt där halva tråden inte ens vet vilket bolag de handlar av.
men varför tror du att speditionsfirmorna inte kräver moms av mottagaren när de skeppar saker till Sverige från E-infinitys lager i Storbritannien? De är knappast omedvetna om lagar och regler. Jag har aldrig varit med om att en speditionsfirma har underlåtit att kräva in momsen om den inte är betald vid import.
Speditionsfirman vet inte att varorna som packats om är från HK.
Man kan ju roa sig med att undra varför inte ALL handel i EU går denna väg om det nu är lagligt. Att slippa 25% moms och dessutom tullen borde få vilket företag som helst som är vant vid 10% marginaler att dregla.
Jag har i alla fall informationen från tullen att handel från HK är momsbelagd med svensk moms (Stefan hade också kollat). Den juridisk kunnige kanske kan bena ut var felet är för jag är övertygad att EU/Sverige inte lämnar några moms/VAThål öppna.
PMD
Aktiv medlem
Just den saken tycker jag verkar vara ganska ordentligt utrett vid det här laget.Nej det är rätt grumligt där halva tråden inte ens vet vilket bolag de handlar av.
Kanske. Kanske inte. Det är dock inte nödvändigt för speditionsfirman att veta vilket som är ursprungslandet.Speditionsfirman vet inte att varorna som packats om är från HK.
(Sånt spelar väl bara roll vid internationell vapenhandel?)
Ja, det kanske är kul att fundera på det. Jag vet inte riktigt, men jag har nog inte den sortens humor.Man kan ju roa sig med att undra varför inte ALL handel i EU går denna väg om det nu är lagligt.
Försök att inse att när en vara skeppas från ett EU-land till ett annat så handlar det inte om handel med Hong Kong.Jag har i alla fall informationen från tullen att handel från HK är momsbelagd med svensk moms (Stefan hade också kollat). Den juridisk kunnige kanske kan bena ut var felet är för jag är övertygad att EU/Sverige inte lämnar några moms/VAThål öppna.
(Hur många gånger har detta påpekats nu utan att du vill förstå det?)
iSolen.se
Guest
Just den saken tycker jag verkar vara ganska ordentligt utrett vid det här laget.
Kanske. Kanske inte. Det är dock inte nödvändigt för speditionsfirman att veta vilket som är ursprungslandet.
(Sånt spelar väl bara roll vid internationell vapenhandel?)
Ja, det kanske är kul att fundera på det. Jag vet inte riktigt, men jag har nog inte den sortens humor.
Försök att inse att när en vara skeppas från ett EU-land till ett annat så handlar det inte om handel med Hong Kong.
(Hur många gånger har detta påpekats nu utan att du vill förstå det?)
Exakt lika många gånger som jag sagt att du inte handlar med ett EU-företag utan med ett HK-företag vilket verkat vara omöjligt för dig att förstå ens när du läser innantill på företagets websajt.
Ska vi börja med personangreppen nu? (läskunnighet, dumhet, envishet, förståelse, intelligens...orden är många) Tycker vi varit rätt sansade trots att vi inte är överens.
Abe Normal
Aktiv medlem
Tycker ni kan lägga ner bråket Tittar man på EOS R-hus hos svenska återförsäljare ligger huset på 27000 SEK hos flera återförsäljare. Samma hus i UK kostar inklusive adapter €1,859. Det är en byggsten som saknas och utebliven moms passar väldigt väl in. Ingen har ju bråkat om detta eftersom både säljare och köpare upplever win-win.
Har handlat mycket mjukvara genom åren över nätet, tidigare kunde priset sättas i USD men vid köpet lades svensk moms på. Köper fortfarande mjukvara men aldrig till annat pris än det säljaren sätter ut.
Har handlat mycket mjukvara genom åren över nätet, tidigare kunde priset sättas i USD men vid köpet lades svensk moms på. Köper fortfarande mjukvara men aldrig till annat pris än det säljaren sätter ut.