Annons

Dum fråga: Funkar ALLA canon-objektiv till ALLA canon-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varsegod Rebecca !
Det finns inget som belyser en fundering så väl som ett exempel. Ef-s objektiven har mindre diameter på glasen (billigare att producera och lägre vikt) därför de svarta hörnen och kanterna, möjligt på ex. 350d tack vare den mindre censorn.

Har själv det problemet att jag vill använda samma objektiv på både min "gamla" 300D och på min analoga 3'a. Straffas därigenom till canon EF, Sigma DG osv.

/ Erik

Bildexemplet ser väl riktigt bra ut? Det är ju inte speciellt mycket vinjettering - nästan fullt ljus ut till den svarta kanten. Om man beskär det där till kvadratiskt format antar jag att det kan bli riktigt bra.

"Omöjligt att använda" verkar vara en rejäl överdrift.

Alla Canon EF och EF-S funkar med 750D/760D men vissa tredjepartsobjektiv (Sigma, Tamron osv) kan ibland ha kompatibilitetsproblem gällande ffa autofokus och bildstab. Detta varierar med objektiv och firmware (bara Sigmas och Tamrons nyaste objektiv möjliggör uppdatering av firmware på egen hand, resten måste åtgärdas på service, om det överhuvudtaget erbjuds). Har dessa tredjepartsobjektiv Canonfattning kommer de alltså gå att montera men full kompatibilitet av de elektroniska komponenterna kan inte garanteras.

Tänker mer om det passar... vår 450D badade o jag vill köpa ny. O då är det 750 alt 760. Objektivet vi hade är Tamron tror jag, o funkar på 450... tänker om jag klarar mig att bara köp kamera eller måste ha ett större objektiv.

Tänker mer om det passar... vår 450D badade o jag vill köpa ny. O då är det 750 alt 760. Objektivet vi hade är Tamron tror jag, o funkar på 450... tänker om jag klarar mig att bara köp kamera eller måste ha ett större objektiv.

Som sagt, de objektiv som fungerade på din 450 kommer också att fungera på 750/760 - förutsatt att de inte var med och badade alltså! :)

Det blir lite förvirrande att läsa tråden.
Om man menar alla Canonobjektiv eller menar alla objektiv med Canonfattning så är det ju en viss skillnad.
EF och EF-S fattning är Canons benämning.
Andra märken som Sigma, Tamron, Tokina m.fl. har andra benämningar på sina objektiv med Canonfattning.
Canons EF-S objektiv går ej att använda på fullformatskameror (fattningen hindrar detta)
Canons EF objektiv går att använda på alla EOS-kameror, APS-C som fullformat FF men de är optimerade och anpassade för fullformat.
Däremot så har objektiv från andra märken med Canonfattning en fattning som passar på fullformat även de objektiv som egentligen är anpassade för den mindre APS-C sensorn. Men nästan aldrig tecknas hela bilden ut utan det blir mörka hörn eller en rund bild med svarta kanter.
Om man tänker skaffa ett objektiv t.ex från Sigma eller Tamron så bör man ta reda på om objektivet är anpassat för APS-C eller fullformat.

Det blir lite förvirrande att läsa tråden.
Om man menar alla Canonobjektiv eller menar alla objektiv med Canonfattning så är det ju en viss skillnad.
EF och EF-S fattning är Canons benämning.
Andra märken som Sigma, Tamron, Tokina m.fl. har andra benämningar på sina objektiv med Canonfattning.
Canons EF-S objektiv går ej att använda på fullformatskameror (fattningen hindrar detta)
Canons EF objektiv går att använda på alla EOS-kameror, APS-C som fullformat FF men de är optimerade och anpassade för fullformat.
Däremot så har objektiv från andra märken med Canonfattning en fattning som passar på fullformat även de objektiv som egentligen är anpassade för den mindre APS-C sensorn. Men nästan aldrig tecknas hela bilden ut utan det blir mörka hörn eller en rund bild med svarta kanter.
Om man tänker skaffa ett objektiv t.ex från Sigma eller Tamron så bör man ta reda på om objektivet är anpassat för APS-C eller fullformat.

... och så finns det dessutom andra Canon-fattningar. Gamla FD och FL exempelvis. Som inte passar kameror med EF- ellet EF-S fattning.
Och hur det ärmed EF-M vet jag inte.

Petter...

Jag kan inte säkert garantera att ett Tamronobjektiv som är flera år gammalt funkar 100% på en nyare Canonkamera. Dock verkar det överlag vara större kompatibilitetsproblem med Sigma. Ta med dig gluggen till en affär och testa på en 750D/760D för säkerhets skull. Hade det varit av märket Canon till din 450D hade det garanterat funkat till 100%. Det är en av anledningarna till att tredjepartsobjektiv måste säljas till lägre pris och också en anledning till att Sigma och Tamron gjort sina nyare och dyrare objektiv uppgraderingsbara via USB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar