Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dubbla telekonvertrar
- Trådstartare pl_Johan
- Start datum
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Om du använder tele objektiv i budget klassen med stackade tele-konvertrar ovanpå det så blir det riktigt dåligt. Och antagligen så får du ingen AF heller.
Det blir dåligt på alla objektiv men på de riktigt bra super-tele objektiven kan man få det att se hyfsat ut.
Här är en av mina (test-bild) med ett 300/2,8 IS + 2X + 1,4X
http://www.pbase.com/larsjohnsson/image/41150700/original
Det blir dåligt på alla objektiv men på de riktigt bra super-tele objektiven kan man få det att se hyfsat ut.
Här är en av mina (test-bild) med ett 300/2,8 IS + 2X + 1,4X
http://www.pbase.com/larsjohnsson/image/41150700/original
Jeppe
Aktiv medlem
A och O är i så fall ett bra utgångsläge. Sen beror det naturligtvis på hur lång brännvidd du vill ha. Men jag har testat extremfallet för många herrans år sedan...
http://www.naturfotografen.net/test/3600.jpg
Om jag inte missminner mig så är det hela rutan, men då hade jag ett riktigt bra utgångsläge med 300/4L.
Naturligtvis är det helt oanvändbart till rörliga mål, då f/90 ger en exponering runt 20" i dagsljus eller så.
Men att sätta ens en 2x konverter på ett EF 75-300 är väl inte att rekommendera
http://www.naturfotografen.net/test/420-11.jpg
Med en 2x konverter förlorar man mycket skärpa och kontrast. Bländar man ned två steg så blir det klart bättre.. Men ett ljussvagt objektiv är inget bra utgångsläge alltså.
En 2x konverter stjäler två steg, så ett f/5.6 blir ett f/11. Ska man sedan blända ner två steg så är man vid f/22 vilket är väldigt svårarbetat speciellt med den långa brännvidd man får.
En 1.4x konverter stjäl ett steg.
http://www.naturfotografen.net/test/3600.jpg
Om jag inte missminner mig så är det hela rutan, men då hade jag ett riktigt bra utgångsläge med 300/4L.
Naturligtvis är det helt oanvändbart till rörliga mål, då f/90 ger en exponering runt 20" i dagsljus eller så.
Men att sätta ens en 2x konverter på ett EF 75-300 är väl inte att rekommendera
http://www.naturfotografen.net/test/420-11.jpg
Med en 2x konverter förlorar man mycket skärpa och kontrast. Bländar man ned två steg så blir det klart bättre.. Men ett ljussvagt objektiv är inget bra utgångsläge alltså.
En 2x konverter stjäler två steg, så ett f/5.6 blir ett f/11. Ska man sedan blända ner två steg så är man vid f/22 vilket är väldigt svårarbetat speciellt med den långa brännvidd man får.
En 1.4x konverter stjäl ett steg.
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Både Lars och Jerrys exempelbilder är riktiga budgetalternativ... 51 000 respektive 66 000
(säger han som själv ska beställa ett)
Skulle inte tomten leverera ett 400/2,8 till dig?
Jerry
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Kommer ihåg när jag kikade in i ett 500 IS med 1,4x & 2x =1400mm.. kittet satt i ett stativ, ojojoj...ruggigt nära måsen som satt på den elstolpen ca 60m bort..
Men ruggigt mörk sökare också... EOS 1n RS..
Mvh Niclas,
Men ruggigt mörk sökare också... EOS 1n RS..
Mvh Niclas,
Jeppe
Aktiv medlem
Nej.. det bidde ett 500/4L IS iställetJerry Gladh skrev:
Skulle inte tomten leverera ett 400/2,8 till dig?
Jerry
Vill ju inte att tomten ska få ryggskott
Jeppe
Aktiv medlem
Re: Budgettele - spegeltele
Sannolikt bättre...Dessutom har du möjligheten att blända ned. Nej, 560/8 är inte helt fel, det är precis det jag kör med nu.. Fast EF 400/5.6L + EF 1.4x. Fast du ska inte förvänta dig att det är jätteskarpt få f8.. men f11 lär det vara okej.. Men visst, allt beror ju på hur stor man vill göra utskriften.
pl_Johan skrev:
Om man följer denna diskussion verkar det inte helt fel med flera konvertrar.
Min utgångspunkt skulle vara 200/2.8 med en 1.4x och en 2x. Detta skulle väl kunna funka? 560/8 är ju inte helt fel!
Kan detta jämföras med ett spegeltele 500/8?
Sannolikt bättre...Dessutom har du möjligheten att blända ned. Nej, 560/8 är inte helt fel, det är precis det jag kör med nu.. Fast EF 400/5.6L + EF 1.4x. Fast du ska inte förvänta dig att det är jätteskarpt få f8.. men f11 lär det vara okej.. Men visst, allt beror ju på hur stor man vill göra utskriften.
pl_Johan
Aktiv medlem
Re: Re: Budgettele - spegeltele
Vilket av alternativen är "sannolikt bättre"?
Eller är det bara jag som är trög?
//Johan
Jeppe skrev:
Vilket av alternativen är "sannolikt bättre"?
Eller är det bara jag som är trög?
//Johan
skrinnare
Aktiv medlem
Observera att hela denna tråden gäller Canons L-Extender 2x resp 1,4x och de kostar ju som ett mindre objektiv de med (3000kr eller mer), så frågan är om det inte är värt att åtminstone börja på ett 300/4 eller 400/5.6 och en extender istället för 200/2.8 och två extendrar. Speciellt som det bara är generation II av Extender 2x som är stackningsbar, dvs de "billiga" canon 2x extendrar man ibland ser begagnade av generation I är inte användbara till detta.
Med budgetkonverters lär det inte bli mycket resultat att visa upp. Jag har provat...
Med budgetkonverters lär det inte bli mycket resultat att visa upp. Jag har provat...
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Re: Budgettele - spegeltele
Köp ett 400/5,6 eller 300/4 IS istället. Då behöver du bara en extender och det blir mycket bättre.
Jag har 200/2,8 och det är ett jättebra objektiv men det går inte att jämföra med de långa super-tele objektiven.
Har även ett gammalt spegel-tele 500/8 och det är helt värdlöst
pl_Johan skrev:
Om man följer denna diskussion verkar det inte helt fel med flera konvertrar.
Min utgångspunkt skulle vara 200/2.8 med en 1.4x och en 2x. Detta skulle väl kunna funka? 560/8 är ju inte helt fel!
Kan detta jämföras med ett spegeltele 500/8?
Köp ett 400/5,6 eller 300/4 IS istället. Då behöver du bara en extender och det blir mycket bättre.
Jag har 200/2,8 och det är ett jättebra objektiv men det går inte att jämföra med de långa super-tele objektiven.
Jeppe
Aktiv medlem
Re: Re: Budgettele - spegeltele
Fast.. det kan vara svårt att montera EF-objektiv på både minolta och Johans D70
Det är väl mitt fel, då jag styrde in jämförelsen mot Canon...
Lars Johnsson skrev:
Fast.. det kan vara svårt att montera EF-objektiv på både minolta och Johans D70
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Sigma har väl telen som är ok, tex 400 5,6 APO Macro?
Jag tror säkert att den converter skulle fungera ok med det.
Sedan så är det ju så att det inte finns genvägar förbi detta med dyrt glas för att uppnå skärpa.. Tyvärr såklart!
MVH Niclas,
Jag tror säkert att den converter skulle fungera ok med det.
Sedan så är det ju så att det inte finns genvägar förbi detta med dyrt glas för att uppnå skärpa.. Tyvärr såklart!
MVH Niclas,
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Budgettele - spegeltele
Det hade ju underlättat om han sa det gällde Minolta i sitt första inlägg med frågorna
Eller i sitt andra inlägg när andra redan visat bilder från och skrivit om sina Canon objektiv
Jeppe skrev:
Det hade ju underlättat om han sa det gällde Minolta i sitt första inlägg med frågorna
Eller i sitt andra inlägg när andra redan visat bilder från och skrivit om sina Canon objektiv
j3n5
Aktiv medlem
Här satte jag på Sigmas x1.4 + x2 på mitt Sigma 70-200/2.8 på ett enbensstativ.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=539171#post539171
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=539171#post539171