Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förundras över Canons många släpp av insteg och mellanstegs modeller, 1300D, 4000D, 2000D som inte skiljer sig så där mycket mellan varje modell, 77D toppar i serien men når inte riktigt fram till den äldre 80D om man läser från Canon ägare, har bara nämnt ett fåtal av modellerna som kommit på bara några få år, och alla dessa är DSLR, man friskar på som på den gamla goda tiden med starten av 300D.

Jag vet inte riktigt vad du menar, men 77D är aldrig tänkt att ersätta 80D utan är en enklare och billigare modell. Det är en variant av 800D som ska likna 80D.

Trots telefonernas enorma framfart, så fins det alltså ett sug efter att äga en 2000D, Canon är totalt obekymrade över spegelfrias framfart ser det ut som, man kunde ett tag få för sig att en spegelfri M50 skulle ersätta någon av alla DSLR som släpps, men Canon öser på med nya DSLR.

Verkligheten är inte svart och vitt. Det är inte spegelfritt eller spegelreflex, utan Canon satsar på båda sakerna samtidigt. Eos 2000D/4000D tilltalar en viss sorts kunder och M50 andra. Canon har funnit det lönsamt att göra uttalade lågprismodeller som Eos 2000D/4000D. Dessa bygger på redan befintlig teknik och kräver inte så mycket utvecklingsarbete.

Att tätt uppdatera befintliga modeller med lite ny teknik, som blutooth mm, för att hela tiden erbjuda det senaste är inget Canon är ensamma om. Ta exempelvis Nikon D5500 och D5600 som exempel. Sony gör på liknande sätt.

Troligen ligger mer avancerade spegelfria från Canon inte så långt bort (M5 Mark II och kanske även M6 Mark II). Många hade förväntat sig en 7D Mark III och 5Ds Mark II under våren. Det har också spekulerats om Eos 90D med 4K video. Så kanske har Canon trots allt skruvat ner utvecklingstakten för DSLR till förmån för sin spegelfria satsning.

det ser inte eller ut som att Canon skulle satsa på en spegelfri 1DX eller, skulle det vara möjligt om kanske 15 år. Med nyare teknik kan nog hybrid sökare OVF/EVF slå igenom om några år och tillfredsställa fler konsumenter.

Ser ut och ser ut. Canon brukar inte avslöja så mycket om framtiden mer än att de försöker tajma sina toppmodeller till OS, alltså 2020. Med tanke på att spegel begränsar serietagningen så krävs det andra lösningar för att nå upp till 20 bilder per sekund. Så en snabba spegelfria är inte alls uteslutna för sportfoto, eller kanske en hybridlösning. Nackdelen med en hybrid är att de måste utveckla två högpresterande AF-system och då blir det dyrt.

... Canon är totalt obekymrade över spegelfrias framfart ser det ut som, man kunde ett tag få för sig att en spegelfri M50 skulle ersätta någon av alla DSLR som släpps, men Canon öser på med nya DSLR.

Spegelfritt har under de senaste åren stadigt växt som andel av den totala systemkameramarknaden, läs gärna den här analysen av nya CIPA-data (och utvecklingen över 5-6 år):

https://www.canonnews.com/cipa-march-2018-a-new-hope-for-ilcs

Detta är något Canon definitivt inte är omedvetna eller obekymrade inför - de är i själva verket en av de som driver på den utvecklingen. Många här i forumen tycks märkligt omedvetna om att Canon faktiskt redan har en rätt rejäl marknadsandel av den spegelfria försäljningen. Eos M må inte vara den typen av entusiastkameror som vi helst diskuterar i forumen på Fotosidan, men de säljer :)

Dessutom verkar rykteskvarnen rätt enig om att vi kommer se presentationer av mer entusiastinriktade spegelfria nyheter från både Canon och Nikon i år. Vilket kommer att ytterligare driva på att spegelfritt faktiskt till slut kan gå om DSLR på helårsbasis på hela marknader som Asien, Europa eller Nordamerika (alltså inte bara i enskilda länder, under enskilda månader, vilket har hänt lite då och då senaste 18 månaderna).

Men, åt andra hållet, även bilden att DSLR snabbt och helt och hållet håller på att utraderas till förmån för spegelfritt är ett missförstånd, det är fortfarande rätt bra liv i DSLR:

https://www.dpreview.com/news/76824...ess-in-february-compact-cameras-still-tanking

Den långsiktiga trenden är ändå tydlig: Spegelfritt växer stadigt som andel av systemkameramarknaden. Och i höst, till slut, tio år efter den första kommersiellt signifikanta digitala spegelfria kameran presenterades (Panasonic G1, släpptes i oktober 2008), kanske vi får se att spegelfritt faktiskt kan vara på väg att bli ekonomiskt viktigare för systemkameramarknaden än DSLR. Ett rätt OK sätt att fira tioårsjubileum :)

Vi har haft en relativt färsk debatt att kamera tillverkare inte längre kör så hårt med att sälja många billigare kameror, utan då satsar på dyrare entusiast modeller som skall kompensera för den tidigare kvantitet satsningen, någon ny Sony A5200 med Blåtand för att hänga med, har ju rimligen inte en skugga av chans att ens sälja i närheten av en Canon 2000D, skulle man sänka priset på A6500 till lika med 2000D skulle inte göra någon skillnad det eller. Canon säljer bra hur dom än levererar för typ av modeller, 5DMKIV hade inte på långa vägar behövt DR på 13,6, den hade sålt lika bra med DR 11,6 det är vad jag tror.

Övriga spegelfria tillverkare kämpar med att erbjuda 4K även i billiga modeller ( Panasonic )- 60 bps i en del modeller, erbjuder större kamerahus och kämpar på alla vis med finurliga finesser, Pannan G9 levererar årets bästa ergonomiska kamera med mera, men folk köper hellre en 4000D eller då någon M-modell.

Senast ändrad:
Jag kan ju undra om jag inte svarat i denna tråden tidigare ;) ...Det känns ju så. ;)

Jag tror ju först och främst att det mesta av marknaden väljer efter hur saker "uppfattas" av den.
Dvs, jag tror faktiskt inte att marknaden först och främst väljer det som verkligen är bäst för den.

Det finns många idiotexempel på frustrerande skräpprodukter som har tagit överhanden helt oförtjänt. T.ex. kulspetspennan vs reservoarpennan. Rakskum på burk vs hård raktvål & borste...

Så, så långt kan jag ju tänka mig att spegellösa kameror kan komma att dominera spegelreflexer på samma sätt. Och fotoforum och fotomedia har ju jobbat rätt hårt rätt länge på att utmåla spegellöst som framtiden. Det finns dock ett problem för "allmänuppfattningen" att spegellöst är bäst: Alla kan se vad proffsfotografer, och då sportfotografer, använder.

Personligen kommer jag alltid att köpa spegelreflexkameror för de större formaten, så länge de fortfarande finns.
Föreställningen att spegellösa är kompaktare betraktar jag som rent nonsens - vilket det är så snart man betraktar kameran som en systemkamera och inkluderar nån normalzoom och telezoom. Detsamma gäller nästan alla argument som konstruerats för elektronisk sökare. Det enda som håller är att det är mycket bättre för manuell fokusering. Men varför skall man fokusera manuellt? Exaktare? Nej, inte enligt mig. Jag har ofta testat det, men jag har inte lyckats förbättra kamerans autofokusinställning (då pratar vi sikta med en central fokuspunkt, ta fokus, och komponera om). Okay, jag har haft ett objektiv som fokuserade fel, men det fixade Sigma på garantin.

Den stora säljgrejen med DSLR är ju autofokusen, och det brukar ju också vara huvudargumentet. Dock kan jag ju tycka att spegellösa börjar bli så bra att argumentet inte längre väger så tungt för alla.

Själv tycker jag det är två andra saker som är avgörande för mig. Det ena är subjektivt. Jag föredrar helt enkelt starkt en optisk sökare, där jag får direktkontakt med motivet och ser ljusförhållandena som de är. Det ger mig en mycket mer tillfredsställande fotokänsla.

Det andra skälet är märkligt obskyrt. Jag ser sällan andra ta upp detta: Beredskapen och Beredskapskomforten! Och dit kan vi ju också lägga till batteritiden. En DSLR kan jag hänga runt halsen, sätta på strömbrytaren, ta av objektivlocket, och sen gå runt hela dagen. När som helst kan jag bara lyfta kameran till ögat och rama in något för att se hur det ser ut. När som helst kan jag trycka av och ta en bild. Och på mina kameror kan jag typiskt klämma in bortåt 1000 bilder på minneskortet och en batteriladdning. Jag är alltså i princip helt fri från utrustningsbegränsningar i mitt fotograferande.

Varför kan man inte göra detta med en spegellös. Tja, en del skäl är väl välkända, batteriförbrukning och fördröjning.

Men det finns ett till. Utan objektivlock är sensorn hos de flesta spegellösa fullt exponerad för dagsljuset hela tiden. Vi behöver inte ens diskutera hur stor risken är att brännpunkten från en direkt sol skulle kunna skada sensorn. Vi behöver inte ens diskutera hur fort och hur mycket dagsljuset bleker sensorns färgfilter, eller hur relevant det är. - Jag VET att dagljuset på sikt bleker färgämnena på sensorn. Det är nog för mig och leder till en tvångsmässig impuls att alltid ha objektivlocket på. Med en spegelreflex har jag inte denna störning, därför att sensorn är skyddad både av en spegel som länkar om ljuset och en ridåslutare.

. Utan objektivlock är sensorn hos de flesta spegellösa fullt exponerad för dagsljuset hela tiden. Vi behöver inte ens diskutera hur stor risken är att brännpunkten från en direkt sol skulle kunna skada sensorn. Vi behöver inte ens diskutera hur fort och hur mycket dagsljuset bleker sensorns färgfilter, eller hur relevant det är. - Jag VET att dagljuset på sikt bleker färgämnena på sensorn. Det är nog för mig och leder till en tvångsmässig impuls att alltid ha objektivlocket på. Med en spegelreflex har jag inte denna störning, därför att sensorn är skyddad både av en spegel som länkar om ljuset och en ridåslutare.

Intressant. Finns det nån studie på detta? Dvs källa på detta. Det som intresserar mig isåfall är hur snabbt det degraderar och i vilka betingelser man testat i.
Vad är det som degraderar på sensorn?

/Stefan

Vem lämnar sin kamera oavsett dpegellös eller ej utan monterat objektiv eller kamerahuslock på? Hur många lämnar sin kamera liggandes så att solljus skiner på sensorn (utan kamerahuslock eller objektivlock? Kan hända att man inomhus kan låta den ligga så men hur mycket ljus når egentligen sensorn. D u hos vissa märken är objektivet nedbländat då kameran är avstängd vilket minskar ljusnivån betänkligt.

Vilket som är mest sårbart är öppet för diskussion. Hos en spegelreflex är spegeln blottad utan objektiv och därefter slutaren - båda med mekaniska rörelser. Hos en spegellös är sensorn - orörlig eller rörlig men gjord av silikon blottad. Vid sensorrengöring är oftast sensorn blottad vid avstängning så ingen risk att slutaren åker ner och blir förstörd om batteriet tar slut t ex eller man kommer åt spegeln av misstag. Det är en balans av risker, fördelar och nackdelar och inte självklart vad som är bäst. Jag kan i varje fall säga att det är lättare att rengöra en spegellös sensor men detnär möjligt att det behövs oftare då jag inte tänkt på det så mycket.

Återigen, inget är självklart bättre.

Jag är oerhört nöjd över mitt system med Nikon d750. Dock så känner jag mig intresserad av att testa på manuellfokusoptik, och för att själv klara av att hantera det vill jag då ha en spegellös.
Så min tanke går i att införskaffa nikons kommande mirrorless om den är bra och köra lite olika manuella på den, som en lek kamera. Sen är det naturligtvis spännande med ny teknik.
Sen får man se vad man tycker om det. Men jag har svårt att tänka mig överge spegelreflexkamera helt.

Jag är oerhört nöjd över mitt system med Nikon d750. Dock så känner jag mig intresserad av att testa på manuellfokusoptik, och för att själv klara av att hantera det vill jag då ha en spegellös.
Enklast är att skaffa ett manuellt fokuserat Nikkor AI-objektiv. Det passar direkt på din kamera (utan adapterkrångel) och bländarstyrningen fungerar som med ett AF-objektiv. Även ljusmätningen fungerar som vanligt. Jag skulle tro att D750 har fokusindikering i sökaren också. Det har de flesta lite dyrare digitala Nikonkameror.

Jag ar inte riktigt saker pa vad du menar?

Det gar alldeles utmarkt att anvanda linser med manuellt fokus till din D750.

Det finns en fokusindikator i sokaren. Testa med en av dina autofokuslinser genom att stanga av AF.

Är detta verkligen ett praktiskt problem för de som efterbehandlar sina bilder?

... men det är ju alltid en grej till folk nu får möjlighet att ha verklig ångest över om man nu saknat något tidigare att inte känna sig helt till freds med.

Enklast är att skaffa ett manuellt fokuserat Nikkor AI-objektiv. Det passar direkt på din kamera (utan adapterkrångel) och bländarstyrningen fungerar som med ett AF-objektiv. Även ljusmätningen fungerar som vanligt. Jag skulle tro att D750 har fokusindikering i sökaren också. Det har de flesta lite dyrare digitala Nikonkameror.

Jag har prövat Laowa 15mm wideangel macro men pallar inte med när man inte ser vad som händer på bländare 16.

Jag ar inte riktigt saker pa vad du menar?

Det gar alldeles utmarkt att anvanda linser med manuellt fokus till din D750.

Det finns en fokusindikator i sokaren. Testa med en av dina autofokuslinser genom att stanga av AF.

Jag skrev fel. Menar helmanuellt objektiv som inte har bländarstyrningen till kameran och vill kunna se något på F16 tex.

När sådana var det enda som fanns, så öppnade man bländaren, fokuserade och komponerade, och sen stängde man bländaren och tog bilden.
Det är så man arbetar om man inte har objektiv som klarar fullöppningsmätning.

Men så gör man naturligtvis inte idag.

Jag har prövat Laowa 15mm wideangel macro men pallar inte med när man inte ser vad som händer på bländare 16.
Då är nog inte det objektivet AI-kopplat. Alla Nikkor-objektiv som är tillverkade sen 1977 har AI-koppling, men piratobjektiven kanske inte alltid har det.

När sådana var det enda som fanns, så öppnade man bländaren, fokuserade och komponerade, och sen stängde man bländaren och tog bilden.
Det är så man arbetar om man inte har objektiv som klarar fullöppningsmätning.
En del objektiv från den tiden hade en extra ring bakom eller framför bländarringen som öppnade bländaren helt när ringen vreds åt ena hållet och stängde bländaren till inställt värde när man vred ringen åt andra hållet. Ett slags "manuellt automatisk" bländare. (Med automatisk bländare menas alltså här att bländaren stängs ner till inställt värde när man trycker på slutarknappen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar