Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte heller DMF är något unikt eller nytt. Canon och Nikon har haft det på sina spegelreflexkameror i åratal, utan att ge funktionen något namn dock.
I Canonvärlden brukar det kallas Full Time Manual focus (FTM), men jag vet inte om det är en officiell Canonbeteckning.

Det är dock inget raljerande, utan mer ett faktiskt konstaterande, då det normalt är fysiskt omöjligt (även om det finns enstaka försök med några specialadaptrar för att med motor, mellan kamerahus och MF-objektiv ändra fokus på dessa).
Om jag köpte en Sony A7 av något slag så skulle jag definitivt komplettera med en Techart-adapter och ett par, tre av de adapteradaptrar som finns.

Jag vet inte det är så mycket att skryta med att man numera kan göra samma sak på Sonykameror som man kunde göra med Canonkameror för 30 år sen. :)

Att LA-EA4 fixar DMF även för skruvfokusobjektiv är ju bra, men att det behövs beror ju på att det överhuvudtaget finns skruvfokusobjektiv.

Man kan också undra hur unikt det är att i sin adapter ha samma funktion som man har haft sedan länge i kamerahusen som objektiven är tillverkade för...

Inte mer fel med skruvfokus än med objektivmotorfokus utan ultraljudsmotorer, bara olika designfilosofier 😊 USM och liknande har vissa fördelar men bortsett från vilken typ av motor som används...

Skruvfokus känns lite omodernt, men skiljelinjen går väl snarare mellan helt elektriska objektivfattningar och sådana som har mekaniska kopplingar (inklusive fokusskruvens koppling). De förra tycker jag bättre om.

I Canonvärlden brukar det kallas Full Time Manual focus (FTM), men jag vet inte om det är en officiell Canonbeteckning.

I Nikonsammanhang kallar man det bara "M/A" eller "A/M"-mode, och sätter omkopplaren på objektivet i det läget: https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006502&configured=1&lang=en_GB

På mina Pansonichus så kallas det "AF+MF" eller "Auto Focus plus Manual Focus", och man sätter på eller stänger av detta genom att gå in i fokusmenyn på kameren och letar upp just "AF+MF".

Även på min Fujifilmhus så kallas detta "AF + MF", och fungerar på samma sätt när man slagit på det i menyn på ett liknande sätt som hos Panasonic: http://fujifilm-x.com/af/en/af_guide/point01.html

Detta har funnits i massvis med år, precis som fokus peakning har gjort på alla mina spegellösa, och är inget nytt för någon av dessa kameror, eller något som någonsin varit unikt för Sony (ingen aning om vad för orsak Sonyägare har till att leva i den bubblan och ständigt hålla sig med denna felaktiga tron att de är först eller unika med dessa saker).

Canon och Nikon var snarare bland de första (om inte de första).

Bra funktion iaf. och verkar finns på i princip samtliga system (precis som fokus peaking på spegellösa), vilket bara är bra. Oavsett namn/varumärke som står tryckt på kamerahuset/pannan.

Gillar själv just kombon att köra först med AF, och sedan vid de tillfällena man har behov at det, snabbt och enkelt bara vrida på fokusringen för att göra finjustering av skärpan. Då får man det bästa av bägge världarna från både AF och MF (men kräver självklart både att man har AF-objektiv, och med fokusring på).

Fler kommentarer påA7Riii. Besvikelse över displayen och idag var det inte ens soligt. Det är alldeles för låg upplösning och varför är det så dålig dynamik? Känns snabbare än A7Rii.

Provade att ta en bild från avstängd kamera. Det tar 1,5 eller 2 sekunder inte några tiondelar som någon sa. Körde min D850 parallellt, den tar bilden direkt.

Gillar påknappens placering men det kanske inte är så konstigt; samma som på Nikon.

Gillar också kontrollratten på baksidan, snurra och trycka. AF-joysticken funkar också som man vill. Kameran var uppsatt så jag hade ansiktsfokus på vänstra AF-knappen och ögonfokus på den högra. Dvs man måste inte göra några ändringar utan man flyttar bara tummen. Bra sony! Dioptriinställning funkade för mig, har minus 2 i synfel.

Sökaren är stor. Bra!

Batteriproblemet verkar vara löst. 700 bilder och det var ungefär halva batteriet kvar så man kan väl gissa att det blir i alla fall 1000 bilder.

Varför i hela världen har den två SD-läsare...med olika hastighet?

Lättare att hantera än A7Rii. Är den större eller minns jag fel?

Med Canons 70-200/2.8 och metabones adapter verkar allt funka sånär som på fokus under filmning eller så, något jag ändå inte använder. Med det objektivet känns kameran väldigt liten, tog hela vikten med vänsterhanden.

Fullt med bra kontakter, tex USB-C. Men ingen nätverkskontakt eller missade jag den?

10 bilder per sekund, mer än jag behöver, rasslar på bra. Borde det inte gå snabbare om man byter till elektronisk slutare? Inställning?

Själva greppet på A7R3 är större än på A7R2, troligtvis på grund av det större batteriet, såg en film på you tube där man kunde peka på en person i en grupp på skärmen och sedan ett tryck på knapp för Eye-fokus, så satt den där, bra eller ej vat jag inte.

A9 har väl en nätverks kontakt, och D5, 1DX, kan vara mer nödvändigt på dom kanske.

Själva greppet på A7R3 är större än på A7R2, troligtvis på grund av det större batteriet, såg en film på you tube där man kunde peka på en person i en grupp på skärmen och sedan ett tryck på knapp för Eye-fokus, så satt den där, bra eller ej vet jag inte.

A9 har väl en nätverks kontakt, och D5, 1DX, kan vara mer nödvändigt på dom kanske.

Fins det inte olika ljusstyrke lägen att aktivera i skärm menyerna, min gamla RX100 har läge SOL som förbättrar ljusstyrkan på sommaren. D850, D500 har väl annars den största skärmupplösningen av alla kameror på marknaden.

Fins det inte olika ljusstyrke lägen att aktivera i skärm menyerna, min gamla RX100 har läge SOL som förbättrar ljusstyrkan på sommaren. D850, D500 har väl annars den största skärmupplösningen av alla kameror på marknaden.

D850 lär väl ha bland de högsta sökarupplösningarna också :)

När jag skrev skärm i ovan inlägg menade jag skärmen i sökaren, det måste vara för att få upp snabbhet och/eller batteritid som gör att de håller nere den skärmupplösningen.

När jag skrev skärm i ovan inlägg menade jag skärmen i sökaren, det måste vara för att få upp snabbhet och/eller batteritid som gör att de håller nere den skärmupplösningen.

Ja, det är troligen en välavvägd kompromiss man tagit till för att balansera mellan precis detta.

Högre upplösning på skärmar kräver mer datorkraft att uppdatera snabbt, och högre upplösning brukar även kräva kraftigare strömåtgång (antingen för OLED där varje pixel är en egen organisk form av lysdiod och drar därför effekt per pixel, eller för de andra skärmar med LCD så är det bakgrundsbelysningen som oftast behöver ökas i effekt för att kunna kompensera för att det normalt krävs en större ljusmängd för att belysa igenom både optiskt mindre pixlar och tätare kontrollmatriser).

Jo, EVF har verkligen sina förtjänster i att vara en digital skärm där man kan visa vad som helst, men samtidigt så kommer det nog ta många år, om någonsin, innan bildskärmarna har någorlunda kommit ikapp den optiska upplösning och den i princip oändligt snabba (nåja, ljusets hastighet genom prismorna finns) uppdateringen hos rena optiska sökare.

Vid någon punkt kommer dock fördelarna överväga nackdelarna, men det kommer att ta lite tid, och även vara individuellt hur höga krav man har (på det ena med EVF eller andra med OVF), och kommer därför inte att vara någon svart-vit exakt process och brytpunkt som gäller alla precis samtidigt.

Ja du menade EVF-sökaren, men dom har ökat upplösningen från A7R2:ans 2,4 K till 3,8 K på A7R3 det lär vara skaplig skillnad dom i mellan om man får tro vad dom säger i andra tester. tror att senare Olympus har liknande upplösning, Leica har någon modell med 4,2 k.

Ja du skrev att displayen påverkades av dagsljuset, fast det inte var sol ute, EVF-sökaren är ju bra annars att ta till när solen lyser starkt på den vridbara skärmen.

Ja du menade EVF-sökaren, men dom har ökat upplösningen från A7R2:ans 2,4 K till 3,8 K på A7R3 det lär vara skaplig skillnad dom i mellan om man får tro vad dom säger i andra tester. tror att senare Olympus har liknande upplösning, Leica har någon modell med 4,2 k.

Menar du verklig nästan 4K? Jag upplevde upplösningen mycket lägre.

"The viewfinder is a 3.69 million dot Quad VGA OLED"

"Dot", jag misstänker att de som vanligt kör tricket att räkna färgerna för sig så man får dela med tre.

Edit: jag hittade:

EVF Resolution: 3,686,400 dots (1,228,800 pixels)

Dvs 1.2MPx, det är typ 1K.

Om solen, jag kan ha lite svårt att ställa om ögonen om det är strålande solsken till att kolla på en EVF. Självfallet är det fortfarande bättre med EVF än display men fortfarande rejält annorlunda mot OVF.

"Dot", jag misstänker att de som vanligt kör tricket att räkna färgerna för sig så man får dela med fyra.

Någon som har hårda fakta?

Ja okej, 3,7 K hur länge hade du kameran, fins nog inställningar för EVF:n där också, A9 lär ha samma EVF fast den har nog mera respons.

Ja okej, 3,7 K hur länge hade du kameran, fins nog inställningar för EVF:n där också, A9 lär ha samma EVF fast den har nog mera respons.

4K är 3840 × 2160 = 8,3 miljoner pixlar, 4000, eller tom 4096 × 2160 lite beroende på vem som svarar. Min 4K TV är 3840 × 2160.

Det fick att ändra ljusstyrkan och dioptrinställningar för oss som har synfel. Det fick också att släcka displayen med en knapp.

"Dot", jag misstänker att de som vanligt kör tricket att räkna färgerna för sig så man får dela med tre.

Edit: jag hittade:

EVF Resolution: 3,686,400 dots (1,228,800 pixels)

Dvs 1.2MPx, det är typ 1K.

Nja K skulle stå för antalet punkter ( dots ), var någon som använde K för länge sedan när han beskrev upplösning, vet inte om det är något från Engelskan eller någon sensor, ingen motsatte sig beteckningen i dessa lite äldre texter.

Men undrar om det inte fins andra siffror också av typen data skärm 700 X 580 eller nått liknade

Nja K skulle stå för antalet punkter ( dots ), var någon som använde K för länge sedan när han beskrev upplösning, vet inte om det är något från Engelskan eller någon sensor, ingen motsatte sig beteckningen i dessa lite äldre texter.

Men undrar om det inte fins andra siffror också av typen data skärm 700 X 580 eller nått liknade

Det finns bra namn som används för tv och datorskärmar. Men det låter så mycket sämre så de räknar hellre "dots". Nikon gör likadant.

Oj. Nu är ni ute och svamlar rejält. Sökaren har 2.5 miljoner pixlar eller så - den är inte i närheten av 4K

"K" som suffix eller prefix betyder oftast tusen (eller 1024 om man är datanörd). Uttydes "kilo" och kommer från grekiska.

Det är vanligt att ange antalet bildpunkter som får plats på den längsta ledden på en display (eller teve) som ett mått på skärmens "upplösning". 4K som upplösningsbeteckning betyder alltså att en skärm har cirka fyra tusen bildpunkter på bredden. Det här är ett ganska praktiskt mått eftersom i stort sett alla bildskärmar nuförtiden har sidoförhållandet 16:9 eller 16:10. Man får alltså hyfsat bra kläm på skärmens upplösningsförmåga med en sådan beteckning.

Att använda samma metod för att beskriva en EVFs kvalitet när det gäller hur bra den kan visa en bild kan vara lite vanskligare eftersom EVF:er oftast inte brukar ha samma sidoförhållande som teveapparater.

Förr (och kanske fortfarande?) var det vanligaste sättet att beskriva en EVFs "bildkvalitet" att tala om hur många bildpunkter den hade, men som Ola påpekade så är kameratillverkarna glada i att räkna en RGB-punkt som tre, vilket är lite missvisande vad gäller upplösning.

När specifikationen för en EVF säger "3 million dots" så ska man därför vara skeptisk. Det innebär oftast att upplösningen i själva verket är 1M punkter (M = mega = miljon).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar