Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är med just det i åtanke som det blir än mer imponerande. Och det är väl det som gör tanken med en 24x36 med samma typ av sensor o samma pixeldensitet över hela arean. Det blir väl bortåt 40Mpixel nästan.

Känner att en sådan inte kan vara långt borta. Vidare jobbar ju Sony med en A77 APS-C (ska ersätta gamla A700) som visst ska få en sensor på 24 Mpixel. Skulle vara färdig för fösäljning nu enl vad jag erfarit, men katastrofen i Japan har visst ställt till det. Undrar just vad som händer med så många pixlar på så pass liten yta.

Håller med...verkligen imponerande.

Ska blir intressant o se hur den kommande sensorn som A77 ska använda sig av presterar...enligt Sony själva skall det vara den bästa sensorn dom gjort hittills så om den har 24mp och är märkbart bättre än den nuvarande sensor är som sitter i Sony A580, Nikon D7000 och Pentax K-5 mfl kan det nog sätta lite press på Canon....ska blir väldigt intressant o se vad Canon kommer för sensor i nästa generation och hur den kommer att prestera.

Om jag inte minns fel så är det sagt att A77 skall lanseras/komma i slutet på kvartal tre men det kan ju ha skjutits upp/ändrats pgr av katastrofen.
 
Är det någon som önskar konkurens på sensormarknaden? Det finns mycket som pekar på en önskan om Sonymonopol här. Sony är vad jag kunnat utläsa i FS-forum ca 50% större än alla andra sensortillverkare tillsammans. Jag vet inte om det stämmer, men om det är så, är det, tycker jag, oroande. Om Canon skulle ge upp och köpa alla sina sensorer från Sony, så befarar jag att också de övriga snart får ge upp. Ett monopol skulle knappast gynna den fortsatta utvecklinge, men då skulle ju förståss ingen behöva vare ledsen för att det tidvis finns det som är bättre än det man själv har.
 
Förr när Canon var ensamma om cmos i APS och 24x36 var det väl ingen som gnällde över monopol utan att de andra kameratillverkarna tex Nikon fick rycka upp sig och komma med något som var lika bra.
 
Självklart måste konkurrensen finnas. Just nu leder Sony (och Aptina) vad det gäller sensorer i APS+ storlek, med Kodak, Dalsa och Canon på delad sistaplats. Canon är självklart fortfarande fortfarande med i spelet, de tillverkar ca 30% av alla sensorer större än 20x15mm. En tredjedel av en världsmarknad är ju inte "dåligt".

Förhoppningsvis leder Sonys (Nikons!) senaste senaste sensorer till att Canon hittar punkter de kan förbättra. Det är som sagt mest låga ISO det finns frågetecken om, ISO800 och uppåt klarar de lika bra som någon annan.

Det ska bli spännande att se hur Kodaks nya 50-serie artar sig, det ser verkligen intressant ut. Interline CCD dock, men det är ju inte i alla sammanhang det behöver vara fel. För video är det ju högintressant. De har demo på en ny FF/FX-sensor med 28MP ute. Ska försöka hitta lite hårda dat på eventuella kunder.
 
Visst är det imponerande. På ISO1600 och uppåt vinner 5D2 fortfarande, men skillnaderna är mindre än vad många kunde föreställa sig för något år sedan.

Det tråkiga nu är att vi hamnar närmre och närmre gränsen för det fysiskt möjliga. En D7000 har knappa 50% ljus-effektivitet - vilket lämnar ett helsteg kvar i förbättring, dvs ca 1.4ggr mindre brus i hela bildytan. Det är svårt att vara mer än 100% effektiv, iaf om man ska följa naturlagarna. Elektroniskt finns det ju dock mycket kvar att titta på, ytterligare en halvering av läsbruset från IMX071 (sensorn i D7000 och K-5) är nog att förvänta i produktion inom ett / ett par år.

Smarta lösningar, och sätt att kunna dra mer ljus till sensorn är vad som finns att arbeta med senare. Det finns redan prototyper ute med 15-17 Ev DR - men då jobbar man med en utökning av andra sidan av omfånget, dvs högdagrarna. Så lågt GÅR det inte att komma i skuggorna. Vi är redan nere och räknar enskilda elektroner i de djupaste skuggorna i råfilerna på en D7000... :)
 
Jag vet inte vilka fototidningar som sitter i knä på Canon, i tidningen FOTO, den med stående Nikonreklam på baksidan, vinner alltid Nikon alla jämförande tester, vilka skräddarsys för ändamålet.
Lika är det med Risedals tester där är praktiskt taget alltid Nikon det goda och Canon det dåliga exemplet, även om i fallet med den nya Sonysensorn Nikon eller Sony lika väl hade kunnat inta båda rollerna. Jo jag tycket att Sonys nya sensor är ett viktigt steg framåt, men för den stora massan som alltid kör med jpeg saknar det betydelse, jpeg begränsar DR än mer än vad Canon och alla andra sensortillverkare med äldre sensorer gör. I brunners bilder på leksakerna så förtedrar nog de flesta bilden med mer kontrast än den andra blaskigare, även om den tecknar ut mer lågdagrar, bilder bygger ju på kontraster i ljus och färg. Men när kontrasten i motivet är för stor är det ju bra med stort DR för de som behärskar tekniken.

Varför saknar en ursprunglig bra DR betydelse för JPEG? Den processning som sker i kameran där man bearbetar bilden från RAW-datat till JPEG och där DR går från 14 till 8-9 görs ju på liknande sätt av RAW-fotografen när han kastar bort en stor del av ursprungsdatan i RAW-konverterarens JPEG rendering. Båda de processerna drar väl nytta av bättre utgångsdata? I det ena fallet har kameratillverkarens ingenjörer bestämt sig för hur konverteringen ska gå till och i en del andra fall så styr fotografen helt. Även i moderna kameror finns ett antal verktyg där man i JPEG har tillgång till en varierande uppsättning möjligheter att påverka DR i färdig bild inklusive två- eller trebilds-HDR. Det är väl i så fall bara att göra en så bra JPEG man kan åstadkomma med en D7000 och jämföra den med vad man får ur en 7D och det har säkert Micke redan gjort (om det nu inte redan är JPEG baserad på RAW-orginal vi ser i hans exempel).
 
Jag kan inte vad som pågår inom jpg eftersom jag aldrig använder jpg men det finns redan nu kameror som lägger ihop data från två utläsningar från samma exponering och därmed bygger en HDR liknande jpg bild, dvs att få med både mer högdagerinformation och information ut ur skuggorna.
 
Och???? Förstår inte riktigt vad du menar...24 Mpixel på en APS-C motsvarar c:a 55 Mpixel på en 24x36.
Frågan är hur ankskrället ser ut på den färdiga bilden. Beskuren, anrättad, skjuten, simmande eller flygande.

Otusan, har saknat dig i tråden faktiskt, Bronson ( Risedal ) har fått besvara frågor och påstående var 10-minut för några dagar sedan, en herre vid namn Torgny förklarade om pixeldensitet, som var glasklart för Risedal, men inte för många andra, det gick lite hett till bort i mellanåt.

D7000 spelade en viktig roll med sin höga DR, Mk2:an var motkombatant ( 24x36 ) missförstånd om den vanliga cropen där tex 7D pga. sin sensorstorlek ¨får 1.6- 50mm optik blir då 80mm.
Sedan beskärningscropen som tydlingen används som benämning också, då kom det pedagogiska svaret från Anders Östberg, hög pixeldensitet större möjligheter att beskära ankan, liten fågel långt bort, teleoptik, hög pixeltäthet flera pixlar på ankan, bättre bild.
Har nog blandat ihop trådarna Lennart, det är en annan tråd som det handlar om, har jobbat hårt och är trött, får återkomma, men du hittar nog tråden om du är sinnad. //Bengt.
 
Senast ändrad:
Varför saknar en ursprunglig bra DR betydelse för JPEG? Den processning som sker i kameran där man bearbetar bilden från RAW-datat till JPEG och där DR går från 14 till 8-9 görs ju på liknande sätt av RAW-fotografen när han kastar bort en stor del av ursprungsdatan i RAW-konverterarens JPEG rendering. Båda de processerna drar väl nytta av bättre utgångsdata? I det ena fallet har kameratillverkarens ingenjörer bestämt sig för hur konverteringen ska gå till och i en del andra fall så styr fotografen helt. Även i moderna kameror finns ett antal verktyg där man i JPEG har tillgång till en varierande uppsättning möjligheter att påverka DR i färdig bild inklusive två- eller trebilds-HDR. Det är väl i så fall bara att göra en så bra JPEG man kan åstadkomma med en D7000 och jämföra den med vad man får ur en 7D och det har säkert Micke redan gjort (om det nu inte redan är JPEG baserad på RAW-orginal vi ser i hans exempel).

Kanske otydligt av mig men jag menade att flertalet inte kommer att göra sig nytta av den ökade möjligheten. Någon undersökning har jag inte gjort, utan det är bara en bedömning. Visst går det att justera även i jpeg, mindre i hårt komprimerade och mycket påverkade i kameran och mer med mer skonsam behandling i kameran. Flerbilds-HDR är en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Kanske otydligt av mig men jag menade att flertalet inte kommer att göra sig nytta av den ökade möjligheten. Någon undersökning har jag inte gjort, utan det är bara en bedömning. Visst går det att justera även i jpeg, mindre i hårt komprimerade och mycket påverkade i kameran och mer med mer skonsam behandling i kameran. Flerbilds-HDR är en helt annan sak.

Du menar att utvecklingen har gått så långt att det inte behövs göra mer. Kamerorna är tillräckligt bra.

Micke.
 
På ett vis för många kan det nog vara så, långt ifrån alla väljer det bästa. Men visst kan och behöver utvecklingen fortsätta, särskilt för att minska utbrända högdagrar, allt kameproducerat brus ska heslt bort helt och hållet, (men fotonpruset kommer vi väl inte undan så lätt,) vidare så är objektiven inte ännu fria från diverse avbildningsfel. Att förbättra det som redan är "tillräckligt" bra för det stora flertalet kostar tillverkarna mycket resurser som det är allt svårare att få lönsamhet i. Det är nog mer hanteringsmässiga förändringar som kan vinna massornas gunst än egenskaper man behöver labb för att upptäcka.
 
Du menar att utvecklingen har gått så långt att det inte behövs göra mer. Kamerorna är tillräckligt bra.

Micke.

Jag kapar ditt inlägg lite. Det pågår ju en parallelltråd som avhandlar detta där Kim Wallung just driver den tesen att det egentligen räcker alldeles utmärkt med vad en Canon 20D kan för de allra flesta. Tråden handlar om att FF aldrig kommer bli mainstream bara av den anledningen att APS-C (över 5 år gammal) räcker och blir över vid den användning de flesta har av sina bilder (läs inga stora utskrifter eller delförstoringar).

När det gäller diskussionen angående JPEG eller RAW som utgångsmaterial för färdig bild så har en del nya funktioner och bl.a. förbättrad och mer säker exponering gjort behovet att gardera med att alltid ta i RAW en aning mindre trängande kanske. Behöver man inte alltid gardera med RAW för att fixa gravt felexponerade bilder därför att JPEG-arna blir lite bättre ur kamerorna numera, så tål dessa den marginella justering de behöver utsättas för ganska väl. Detta sagt att det gäller normala fall. Att det sedan självfallet finns tillfällen där ögonblicket är borta och man inte kan ta en ny bild och man missat exponeringen, där RAW ger möjligheter inte JPEG ger att rädda skivan är självklart men i de allra flesta fall tycker jag och många med mig att JPEG i den modernaste generationen kameror räcker väldigt långt. Av det följer alltså i Wallungs anda att för många är JPEG en tillräckligt bra kompromiss idag och den står sig bättre idag än den gjorde för 5 år sedan eftersom förutsättningarna alltså förbättrats på ett antal plan sedan dess.
 
I dom två största svenska fototidningarna, där vi också är bekanta med chefredaktörerna, som även då ganska så frekvent ligger bakom dom flesta kameratester.

Vi vet också att mångårig erfarenhet innehas av dessa kunniga personer, antalet kameramodeller som har passerat under åren och genomskådats, bygger väl upp en diger samling av erfarenhet, jag förmodar att det är så i alla fall.

När dom testar Canonkameror, från billiga instegare till dyra promodeller, så får dom konsekvent mycket höga betyg. senaste testet av Canon 600D i den ena tidningen ( Fotosidan Magasin ) Den modellen framstår som så bra att den i princip verkar vara fulländad.

Har alldrig läst att Canons modeller får kritik för sämre DR, visst dom nämner att nya Sonysensorn är bra på DR, men inte att Canonkameror är dåliga, dessa tidningars Iso-tester avslutas alltid med att tex. 60D-7D i stort sett är lika bra på högiso som dom nya sensorena som finns i K5-D7000 ock A580.

Att A580 för en kort tid ansågs som best, hade slutorden att skillnaden dock dem i mellan är ytterst liten, vilket i pratiken kan avläsas som obefintlig.

Trots skillnad runt 2 hela steg i DR så ser inte dom svenska testarna någon större skillnad, vore intressant att få höra ur dom tänker i denna fråga, behöver inte Canon utveckla sina sensorer eller vad, man förledas lätt att tro att det inte är nödvändigt då ingen kritik riktas mot Canons sensorbygge.

//Bengt.

I ett test gäller det hela tiden att behålla helhetsperspektivet. Skillnaderna mellan kamerorna måste ställas i perspektiv. Det står i mina tester att Canon inte är bäst på vare sig brus eller dynamiskt omfång. Men att säga att Canons sensorer är dåliga (som du skriver) för att de har sämre DR är blir ju fel. Vid normal användning är skillnaderna mellan kamerorna så små att jag menar att andra egenskaper hos kamerorna eller i objektivprogram är mer avgörande för köpbeslutet.

Att Pentax K-5 kan användas vid ISO 52.000 till skillnad mot Nikon D7000 är en konkret nytta för vissa. Men att utnämna den kameran som överlägsen bara utifrån denna punkt blir ju fel.

Och att DR är bättre i den nya Sony-sensorn som flera märken delar ska nämnas så att de som kan utnyttja detta vet om det. Och för andra är det en pusselbit som bildar en helhet med andra pusselbitar.

Jag har sett flera fall där en detalj fällt omdömet för en kamera i allmänhetens ögon och tycker detta är olyckligt.

behöver inte Canon utveckla sina sensorer eller vad, man förledas lätt att tro att det inte är nödvändigt då ingen kritik riktas mot Canons sensorbygge.

Jag har inte undanhållit att Sonys nya 16MP-sensor är bäst på brus och dynamiskt omfång i APS-C-klassen. Jag har också tillsammans med Anders Wånell försökt finna ut vilken av Sony A580, Nikon D7000 och Pentax K-5 som är allra bäst.

Canon Eos 5D Mark II som sätts prov i den här forumtråden är 2 år äldre än Nikon D7000. Jag tycker kan vara intressant att gå på djupet på en punkt. Och man kan ju tänka sig vilka möjligheter Sonys sensorteknik kan ge med en större sensor.

PS. Om du vill ha svar, skicka ett mejl. Risken är stor att jag missar frågor i forumet.
 
Senast ändrad:
Jag kapar ditt inlägg lite. Det pågår ju en parallelltråd som avhandlar detta där Kim Wallung just driver den tesen att det egentligen räcker alldeles utmärkt med vad en Canon 20D kan för de allra flesta. Tråden handlar om att FF aldrig kommer bli mainstream bara av den anledningen att APS-C (över 5 år gammal) räcker och blir över vid den användning de flesta har av sina bilder (läs inga stora utskrifter eller delförstoringar).

När det gäller diskussionen angående JPEG eller RAW som utgångsmaterial för färdig bild så har en del nya funktioner och bl.a. förbättrad och mer säker exponering gjort behovet att gardera med att alltid ta i RAW en aning mindre trängande kanske. Behöver man inte alltid gardera med RAW för att fixa gravt felexponerade bilder därför att JPEG-arna blir lite bättre ur kamerorna numera, så tål dessa den marginella justering de behöver utsättas för ganska väl. Detta sagt att det gäller normala fall. Att det sedan självfallet finns tillfällen där ögonblicket är borta och man inte kan ta en ny bild och man missat exponeringen, där RAW ger möjligheter inte JPEG ger att rädda skivan är självklart men i de allra flesta fall tycker jag och många med mig att JPEG i den modernaste generationen kameror räcker väldigt långt. Av det följer alltså i Wallungs anda att för många är JPEG en tillräckligt bra kompromiss idag och den står sig bättre idag än den gjorde för 5 år sedan eftersom förutsättningarna alltså förbättrats på ett antal plan sedan dess.

Hehe! Känns lite grann som när jag skulle köpa min första dator. Den lokala handlaren talade om för mig att den hade en hårddisk på 1,3GB och mer än så skulle aldrig behövas för privat bruk. Det går väl knappt att starta en modern burk på 1,3GB idag?

Micke.
 
Jag har bara 1.3 TB i min dator (Springer och gömmer sig bakom ett hörn)
Men det är helt rätt, att säga att det är tillräckligt är i mitt tycke att sticka ner huvudet i sanden.
Varför skall någon som inte har det tekniska kunnandet kunna få en så bra jpeg som möjligt? Utan att fotografera RAW? Eftersom vi alla här är överens att det är slutresultatet som räknas, eller hur?
Vi kommer om en snar framtid säkert att fotografera i 3D. Då krävs det massor av prestanda hos kameran. Jag vill kunna fotografera i HDR i realtid a la RED kameran inkl filmning. Jag vill ha samma DR och AF som mina ögon och hjärna fixar automagiskt. Min kamera skall innehålla en massa "fuzzy logic" och hjälpa mig att utnyttja funktionerna. Det är mycket långt kvar tills vi har kommit dit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.