Drog på kul i en bild som är tagen på ISO 400 med D700. Det är dessutom det ISO-tal där D7000:s dynamikomfångsfördel är väck enligt DXOMark. Personligen hamnar jag ofta på 400-1600 så nyttan med större dynamikomfång vid ISO 100-200 är tveksam för mig. Nu ska det sägas att det är andra saker än bara brus jag ville åt med D700. Faktum är att valet stod mellan D700 och D7000, men till slut blev det D700 med tanke på en del andra trevligheter med FX och bra pris. Objektivet (AF-D 28-105/3,5-4,5) som satt på ovan kostade mig förresten hela ~900 pix.
Snabb och billig lösning för att ersätta mitt "gå-runt" 18-70. Inget superobjektiv, men rimligt vettigt nedbländat ett steg och det har ganska låg distorsion, vilket man inte kan säga om de flesta alternativ.
Här drog jag upp fill light till max (100), vilket egentligen är helt vanvettigt. Brusreducering och grundskärpning har jag låtit stå som min ät-allt-grundinställning. Det bör kanske sägas att jag inte är så skitnödigt på den här punkten och D700 är ändå från en annan planet jämfört med D80 som jag hade innan. Övriga inställningar lika för båda bilderna.
.