ANNONS
Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Så länge man håller sig inom det dynamiska omfånget ser bilderna bra ut. Det Mikael gör är att testa hur stort omfånget är. Bevisligen har D7000 ett större dynamiskt omfång är 5Dmk2.

och det beror på det låga läsbrsus som finns i Sonys senare sensorer i lägsta iso , resultaten jämnar ut sig ju högre upp i isoskalan man går , dvs med halvering av antalet hållna elektroner vid utläsning = 100 iso till 200iso , 200- 400iso så sjunker läsbruset hos Canonkamerorna .

Alltså, 5D-filerna är ju lyfta mycket högre, så det är klart att det ser värre ut. Men visst är det skillnad.

För övrigt undrar jag om det finns något som helst praktiskt användningsområde för att göra sådär, förutom för HDR-tokstollar som är sugna på att estetiskt förstöra alla bilder de tar;-)

nej de är lyfta lika mycket, det är det mindre DR i Canon som gör att återgivningen blir sämre
https://picasaweb.google.com/mikael.risedal/DR5dmk2VsD7000?pli=1#

Har du tillgång till en D3/D700? Skulle vara intressant att se hur den står sig. Jag har ingen D7000 eller 5DII att jämföra med men ett enkelt test med min D700 visar att jag kan lyfta skuggor drygt tre steg innan de spricker upp i ett brushav. Grundexponeringen visar lite lite högdagervarning och en del lågdagervarning i LR3

Säger inte så mycket egentligen då jag inte har något att jämföra med men intressant trots allt för att veta var gränserna går.

Utsnittet är från undersidan av motorcykeln och det är lyft 3,7 steg. Ser helt ok ut för mig. Ja inte själva avgasröret men de i originalbilden nästan helt svarta partierna ser ok ut för mig

Bilagor

• _MG74805.jpg
    _MG74805.jpg
    28.8 KB · Visningar: 326
  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    40.9 KB · Visningar: 319
Senast ändrad:
Lustigt men nu när jag provar på fler bilder så kan jag i vissa fall lyfta skuggorna ända upp till 4 steg utan att det ser tokigt ut. Resultatet påverkas tydligen av innehållet i bilden. Inte brusnivåerna givetvis men hur det ser ut i praktiken.

Att du dragit i reglagen till samma siffra betyder ju inte nödvändigtvis att de är lyfta lika mycket. Kamerorna har uppenbarligen olika gammakurva.

Joakim och jag skall titta på de skilnader som finns i morgon vad det gäller uttaget från sensorn , kamerorna reagerar med att lyfta mellantoner lite olika vilket kan ses i bilder tagna med samma parametrar .
Vad det gäller fill light så är det baserat på samma inställning
Vad det gäller senare lyftning så är de desamma då den görs likvärdigt med två presenterade bilder från camera raw och senare i photoshop med samma parametrar.

Senast ändrad:
Resultatet med en D700 är väldigt annorlunda. Omfånget är inte speciellt mycket större (än 5D2), men det är fullständigt (nåja, nästan iaf) fritt från störande mönsterformigt brus. Detta gör en enorm skillnad för "upplevd renhet".

Ska man vara riktigt noggrann ska man naturligtvis använda uppmätta referenser i bilden (exponeringsmätare, reflektiv mätning med spot-funktion) och se till att de uppmätta områdena blir lika i RGB-värde mellan de jämförda kamerorna. Då är vi inne på den typ av petande som jag och vissa andra mätnördar håller på med, men det är kanske inte relevant för den här typen av jämförelse.

Beroende på var den relativa svartpunkten är förskjuts naturligtvis ljusheten på mörka mellantoner. Eftersom 5D2's svartpunkt ligger ett par Ev högre än D7000's när man exponerar så att båda kamerorna är lika i högdagrarna blir 5D2-bilderna ljusare när man låter PS sköta nivåregleringen. Det påverkar inte testens validitet. Det man ser är vad råfilen ger - om detta sedan presenteras ljusare eller mörkare påverkar ju inte bruset i förhållande till bild-detaljeringen. Detta förhållande är konstant i alla fall.

Har du inte i praktiken lyft skuggorna mer med 5D då den har ett snävare DR?
det är det visuella resultatet som presenteras .finns det ingen återgivning pga av sämre S/B förhållande så skall jag i så fall klippa 5dmk2 bilden högre upp i nivåer, här presenteras resultatet med samma parametrar

Drog på kul i en bild som är tagen på ISO 400 med D700. Det är dessutom det ISO-tal där D7000:s dynamikomfångsfördel är väck enligt DXOMark. Personligen hamnar jag ofta på 400-1600 så nyttan med större dynamikomfång vid ISO 100-200 är tveksam för mig. Nu ska det sägas att det är andra saker än bara brus jag ville åt med D700. Faktum är att valet stod mellan D700 och D7000, men till slut blev det D700 med tanke på en del andra trevligheter med FX och bra pris. Objektivet (AF-D 28-105/3,5-4,5) som satt på nedan kostade mig förresten hela ~900 pix. :D Snabb och billig lösning för att ersätta mitt "gå-runt" 18-70. Inget superobjektiv, men rimligt vettigt nedbländat ett steg och det har ganska låg distorsion, vilket man inte kan säga om de flesta alternativ.

Jag har CS4 så det här är troligen inte optimalt ur brusynpunkt. Det påstås att CS5/LR3 är bättre och även Nikons egen programvara brukar påstås vara bättre.

Här drog jag upp fill light till max (100), vilket egentligen är helt vanvettigt. Brusreducering och grundskärpning har jag låtit stå som min ät-allt-grundinställning. Det bör kanske sägas att jag inte är så skitnödig på den här punkten och D700 är ändå från en annan planet jämfört med D80 som jag hade innan. Övriga inställningar lika för båda bilderna.

Övre är helt som jag senast plockade ut den ur CR och exponering eller fill light är inte rört (0). Lite recovery däremot. De nedre är i 100%. Tänk på att skärpan ligger längre bak än där cropparna är. De blev där de blev för jag var lite slö och tog bara 400 px på båda ledder i canvas size. :)

Bilagor

• DSC_0584_small.jpg
    DSC_0584_small.jpg
    73.6 KB · Visningar: 301
  • DSC_0584_origcrop.jpg
    DSC_0584_origcrop.jpg
    38.9 KB · Visningar: 299
  • DSC_0584_fillcrop.jpg
    DSC_0584_fillcrop.jpg
    87.6 KB · Visningar: 300
Senast ändrad:
Resultatet med en D700 är väldigt annorlunda. Omfånget är inte speciellt mycket större (än 5D2), men det är fullständigt (nåja, nästan iaf) fritt från störande mönsterformigt brus. Detta gör en enorm skillnad för "upplevd renhet".
.

och det är bla angående det mönsterformiga bruset (förutom det höga läsbruset) som gör mig något fundersam över Canons 5dmk2 signalhantering från sensorn i jämförelse med tex d700 då de är annars är snarlika vad det gäller läsbrus Att jmf med de senare sensorerna som sitter i d7000 som har ett lågt läsbrus pga kolumnvisa A/D på sensorkanten

Joakim och jag skall titta på de skilnader som finns i morgon vad det gäller uttaget från sensorn , kamerorna reagerar med att lyfta mellantoner lite olika vilket kan ses i bilder tagna med samma parametrar .
Vad det gäller fill light så är det baserat på samma inställning
Vad det gäller senare lyftning så är de desamma då den görs likvärdigt med två presenterade bilder från camera raw och senare i photoshop med samma parametrar.
Det jag menar är att det verkar vettigare att försöka få bilderna att se lika ljusa ut, och sen utvärdera bruset. Det är väldigt svårt att avgöra brusmängden mellan två olika bilder som inte är lika ljusa. Att mätvärdena sen säger ditten eller datten spelar ju ingen roll, eftersom bilder är till för att tittas på:) Det är därför jag tycker att DxO är rena skiten, då deras tester aldrig rimmar med den verklighet man själv upplever.

Drog på kul i en bild som är tagen på ISO 400 med D700. Det är dessutom det ISO-tal där D7000:s dynamikomfångsfördel är väck enligt DXOMark. Personligen hamnar jag ofta på 400-1600 så nyttan med större dynamikomfång vid ISO 100-200 är tveksam för mig. Nu ska det sägas att det är andra saker än bara brus jag ville åt med D700. Faktum är att valet stod mellan D700 och D7000, men till slut blev det D700 med tanke på en del andra trevligheter med FX och bra pris. Objektivet (AF-D 28-105/3,5-4,5) som satt på ovan kostade mig förresten hela ~900 pix. :D Snabb och billig lösning för att ersätta mitt "gå-runt" 18-70. Inget superobjektiv, men rimligt vettigt nedbländat ett steg och det har ganska låg distorsion, vilket man inte kan säga om de flesta alternativ.

Här drog jag upp fill light till max (100), vilket egentligen är helt vanvettigt. Brusreducering och grundskärpning har jag låtit stå som min ät-allt-grundinställning. Det bör kanske sägas att jag inte är så skitnödigt på den här punkten och D700 är ändå från en annan planet jämfört med D80 som jag hade innan. Övriga inställningar lika för båda bilderna.
. :)

att bilderna ses som renare än från mina från 5dmk2 är att du slipper det mönsterformiga bruset som tillförs i mina 5dmk2 samt att Nikon sannolikt "tvättar" signalen vilket bla astrofoto har visat. Om denna "tvättning" påverkar även kortare slutartider låter jag vara osagt .

Senast ändrad:
se svaret 128 från Joakim ovan
Det säger tyvärr också bara att ni båda mäter istället för att titta;-) Intressant förstås, men det ger inte så fasligt mycket för den som vill veta hur kamerorna egentligen står sig emot varandra när det kommer till reell bildkvalitet.

Det säger tyvärr också bara att ni båda mäter istället för att titta;-) Intressant förstås, men det ger inte så fasligt mycket för den som vill veta hur kamerorna egentligen står sig emot varandra när det kommer till reell bildkvalitet.

det har du väl fått i exempelbilderna, det om något visar väl reell bildkvalitet med samma parametrar tid, bländare.iso
https://picasaweb.google.com/mikael.risedal/DR5dmk2VsD7000?pli=1&gsessionid=9i3YCBXhDT_KZfWozj8Vcg#

Nä, de har ju inte behandlats för att ge samma kontrast (lika djupa skuggor), vilket vore normalfallet för en som faktiskt ska använda bilden till något estetiskt.
nu hänger jag inte med vad du menar, den ena kameran i detta fall d7000 kan återge detaljer/färgåtergivning längre ner i skuggorna än vad min Canon kan=större dynamiskt omfång

nu hänger jag inte med vad du menar, den ena kameran i detta fall d7000 kan återge detaljer/färgåtergivning längre ner i skuggorna än vad min Canon kan=större dynamiskt omfång
Javisst, men du har ju lyft skuggorna mer med Canonkameran så att skillnaden ser större ut än vad den troligen är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar