Jag vet också mycket väl att jag skulle kunna göra så väldigt mycket mer med mina kameror (bilder menar jag egentligen då ju) - om jag bara kunde hantera dem bättre. Om JAG kunde....
Däremot finns det många situationer där det inte finns några "specialknep" eller erfarenheter som kan hjälpa dig. Bildens kvalitet beror på en statisk kvalitetsgräns i kameran, och det kvittar vad du gör, ställer in, provar. Kameran säger "hit men inte längre".
DR är en sådan sak. Det enda du kan göra åt saken är upplättningsljus, men som jag sade tidigare hade jag antagligen fått gängstryk om jag satt någon till att springa med en reflexskärm bredvid dressyrekipaget. Och pratar vi om en gatuscen så måste man ju upp i Hollywood-skalor på hjälputrustning (ett par långtradare med prylar) för att kunna ens göra det LITE lättare för kameran.
Det är inte alltid man KAN göra rätt. I vissa situationer är verkligheten som den är, och detta går inte att göra något åt. Då är det bara statisk kameraprestanda som påverkar bilden, inte din förmåga som fotograf. -Du kan naturligtvis välja att säga att det är omöjligt och bara gilla läget, men du kan också se att det finns en teknisk lösning på problemet.