....men det förtjänar att nämnas igen: "bättre en fågel i handen än 10 i skogen". Många som har system med bildstabilisering i objektiven väljer ju bort de stabiliserade objektiven ofta av kostnadsskäl. Det kostar ibland ganska många tusen extra för att få de allra senaste objektiven med den senaste versionen av stabilisering. Speciellt gäller detta förstås de långa teleobjektiven. Både Nikons och Canons "stora utbud av objektiv" är till en del stora därför att de håller sig med parallella utbud - ett med och ett utan stabilisering. Det är bara kitobjektiven som är riktigt billiga för att de måste man subventionera för att inte tappa förstagångsköpare som ser bildstabilisering som något som bara ska finnas där idag. Hade det inte varit för tillverkare som kommit in på scenen senare och som sett antiskak i husen som en chans att i ett slag hamna i fas med de stora när det gäller bildstabilisering åtminstone, så hade Canons och Nikons instegsmodeller inte haft stabilisering än idag, var så säkra..
Jag roade mig vid ett tidigare tillfälle att gå igenom alla objektiv som hade bildstabilisering till Canon och Nikon i Cyberphotos utbud (inklusive de som kommer från Sigma och Tamron som nu lanserar fler och fler stabiliserade objektiv). Sedan jämförde jag med hur många objektiv det finns till Sony hos samma källa (som ju alla blir stabiliserade på Sony-hus). Canon hade då 40 + objektiv med stabilisering (inklusive tredjepartsobjektiv) och Nikon några få färre. Sony hade 80 stycken - dubbelt så många alltså! Det är faktiskt en lite omskakande siffra om man tycker stabilisering är viktigt. Om man bortser från allt annat och bara ser till bildstabilisering som faktiskt idag ses som något som borde vara default så är det faktiskt Sony som har ett förkrossande övertag, därmed inte sagt att Sony inte har andra hål i sitt sortiment (som exv. färre ljusstarka objektiv eller långa telen), men dessa hål täpps nu igen hål för hål, så snart är det nog svårt att ha större invändningar mot det heller.
Sen pratas det mycket lite kring olägenheterna med att man faktiskt måste köpa samma teknik om och om igen i alla objektiv man köper medan motsvarande funktion i ett hus köps en gång per hus och där har denna funktion en kostnad i en APS-C motsvarande 500 spänn. Jag har explicit sett räkningen för denna reservdel när min Konica Minolta 7D pajade efter garantitiden gått ut. Kommer det sedan en förbättrad version som det gjort till exv. Canon-objektiv, så måste man i princip uppgardera alla sina objektiv för att få tillgång till den senaste och bästa tekniken. Det kan bli en bra slant det.
Omvänt gäller för antiskak i huset. Där får man hela tiden det senaste med varje nytt hus man köper.
En stor nackdel kan man dock säga att antiskak i huset ger genom att det ger en "single point of failure" och det vet jag allt om för min pajade under en fiskeresa till den marina nationalparken Los Roches utanför Venezuelas kust. När antiskak pajade i 7D så slog det ut hela kameran och det hjälpte inte bara att stänga av AS för den var en del av uppstartssekvensen, vare sig man hade den på eller ej.
Precis som någon tidigare påpekat så är dagens situation en helt annan än som det var under den analoga tiden. Då körde jag med 18 DIN 50 ISO/ASA eller 21 DIN 100 ISO/ASA i min Agfa-diafilm (Agfa CT 18 och CT 21). Men det funkade hyfsat det med för det var ofta mycket ljust där jag reste även om jag var mycket mer begränsad än idag. Man underexponerade också medvetet lite eftersom det påverkade färgåtergivningen positivt. Så med dagens och de ISO-tal man talar om i morgon när nästa generation sensorer kommer nu i sommar, så kompenserar ju dessa en hel del för behovet av antiskak även om det hela tiden kan läggas ovanpå sensorlandvinningarna men likväl minskar betydelsen av bildstabilisering idag på marginalen med de allt bättre sensorerna. Så jag undrar jag om stabilisering verkligen kommer vara en så stor grej om någon kameragenerationer till. Idag lever vi i något av en brytningstis men med starkt förbättrad DR och hög ISO-egenskaper så kommer vi nog se en delvis förändrad fototeknik. Mickes exempel kring DR här har ju redan pekat på detta.