The_SuedeII
Aktiv medlem
Överexponeringen har ju faktiskt "växt fram" med digitaltekniken. Just Nikons system har lite väl mycket vikt på sin ADL tycker jag - när man kör Matrix och ADL normal exponerar kameran ganska rätt i motljus (eller med enstaka starka ljuspunkter i bilden). Stänger man av ADL dras hela bilden upp, vilket inte alltid är så bra.
De kunde vägt in mindre ljuspunkter starkare i mätningen även med ADL avstängt.
Ja, jag tycker att D7000 beter sig ungefär likadant (som D700 och D3x).
....................
Naturligtvis förlorar även en D7000 på att man drar i skuggorna. Diskussionen här handlar egentligen om smärtgränsen för när det blir för anskrämligt - och denna ligger betydligt bättre till i en D7000. Min personliga åsikt är att D3x i praktiska sammanhang faktiskt är bättre än D7000, den mindre kameran klarar att dra "smärtgränsen" djupare i bilden, men D3x klarar att dra säg 3Ev med bättre bildkvalitet på slutresultatet. Detta handlar om total ljusmängd.
D3x: 24MP x 65ke = 1560
D7k: 16MP x 49ke = 784
Ner till 1.5Ev över svartpunkten är alltså D3x renare än D7000.
De kunde vägt in mindre ljuspunkter starkare i mätningen även med ADL avstängt.
Ja, jag tycker att D7000 beter sig ungefär likadant (som D700 och D3x).
....................
Naturligtvis förlorar även en D7000 på att man drar i skuggorna. Diskussionen här handlar egentligen om smärtgränsen för när det blir för anskrämligt - och denna ligger betydligt bättre till i en D7000. Min personliga åsikt är att D3x i praktiska sammanhang faktiskt är bättre än D7000, den mindre kameran klarar att dra "smärtgränsen" djupare i bilden, men D3x klarar att dra säg 3Ev med bättre bildkvalitet på slutresultatet. Detta handlar om total ljusmängd.
D3x: 24MP x 65ke = 1560
D7k: 16MP x 49ke = 784
Ner till 1.5Ev över svartpunkten är alltså D3x renare än D7000.