Photocon
Aktiv medlem
Ang DR och att höja ISO över bas-ISO:
Det vara en kombination av att färgkanalerna inte har lika stark basförstärkning, och att bas-ISO inte orkar "fylla" råfilen. Oftast i dagsljus är det den gröna kanalen som slår i taket först, när man ligger runt 5000K vitbalans har de flesta kameror WB-koefficenter på ca 1.5 : 1.0 : 1.5.
När man sedan höjer ISO ett steg KAN det bli så att både brus och DR ökar på grund av att ljusmängden (i cellerna på sensorn) minskar, men att kameran ändå fyller råfilen "hela vägen upp" eftersom den förstärker råsignalen (ISO-förstärkningen).
Ett bättre sätt att säga det är kanske att anpassningen mellan sensorns utsignal (inklusive ISO-förstärkning), AD-omvandlarnas felmarginaler och råfilens sätt att spara signalen blir bättre.
Bruset i mellantonerna kommer naturligtvis öka eftersom vi mäter mindre ljus, men både i toppen och botten av exponeringsomfånget kanske möjligheterna att "plocka ut" vettig information ökar. Då ökar det upplevda omfånget trots att brusmängden totalt sett ökar
...............
Kan detta varit orsaken till vad som hände mig 2007 när jag provade en Pentax K10D på basiso på ett motiv med mycket högdagrar/skuggor/kontraster.
Återställning ställd maximalt i den versionen av ACR förmådde inte fixa högdagrarna med Pentaxen, medan däremot min gamla 20D klarade av det i samma konverterare.
Jag hade då i en tråd dialogväxling med Risedal och han bad mig testa att höja isot på Pentaxen och voilá det blev teckning i högdagrarna motsvarande 20D.
Tilläggas bör att man i K10D kunde välja att köra direkt i DNG eller PEF. Jag provade båda där DNG-filen gav lite bättre resultat på basiso. Sedan upptäckte jag att i Pentax egen programvara gick det avsevärt bättre med PEF-filen.
Men eftersom K10D, enl DXO har bättre DR på basiso än 20D känns det som ett mysterium för mig. De andra kamerorna som jag och en vän provade med på samma motiv var Nikon D200 och D80. Sedan förutom min 20D så använde vi mina 1DsMkII, Kodak Pro slr/c plus en Canon 350D som kompisen lånat. Dessa nämnda kameror fixade också högdagrarna på basiso.
Jag har 2 tankar om det hela: Pentaxen som jag lämnade i retur (eftersom jag ansåg den dålig efter jämförelsen) kunde ju varit ett måndagsex. Alternativt så fixade inte ACR just K10D i den versionen.
Jag tror inte DXO:s nuffror är fel så det hela är fortfarande ett mysterium för mig och jag är "skyldig" en annan deltagare på denna tråd ett svar/förklaring (se inlägg 616), men jag kan inte inte hitta tråden jag presenterade exemplen i. Och testbilderna finns inte på min dator. Det har ju gått 4 år sedan jämförelsen gjordes.
Allt blev väldigt grönt (har aldrig sett så grönt gräs) med Pentaxen. Det blåa kändes också överdrivet, men inte i Pentax medföljande rawkonverterare.
Tacksam för en teori!
Lennart