Annons

Dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

Thordan

Aktiv medlem
Hej alla, jag undrar med vilken Dpi (upplösning i punkter per tum) blir bilderna från en Canon 20D?
 
Dom blir som du vill ha dom. Det är bara att ändra pixeltätheten i Photoshop. Kör du råformat ställer du in pixeltätheten i programmet.

Det viktiga är ju antalet pixlar. Det är bara vid tryck och utskrift som tätheten spelar roll.

Det heter förresten ppi, pixlar per tum, och inget annat. Dpi är hur många bläckpluttar en skrivare klarar av.
 
Varför frågan kom till

Jag satt och jämförde mina bilder med en kompis som har en Canon EOS D60 med min 20D. alltid tyckt att hans bilder sett bättre ut och när jag tittade på egenskaper för våra jpg-filer så upptäckte jag att hans bilder hade 180 dpi/ppi mot min nyare kamera som då har 72 dpi/ppi. Har ännu inte tittat så mycket på det här med RAW-filer/bilder.
 
Re: Varför frågan kom till

Thordan skrev:
Jag satt och jämförde mina bilder med en kompis som har en Canon EOS D60 med min 20D. alltid tyckt att hans bilder sett bättre ut och när jag tittade på egenskaper för våra jpg-filer så upptäckte jag att hans bilder hade 180 dpi/ppi mot min nyare kamera som då har 72 dpi/ppi. Har ännu inte tittat så mycket på det här med RAW-filer/bilder.

Spelar ingen roll, det är bara en enhet, som inte säger någonting om det inte är tillsammans med en annan enhet, nämligen längd (storlek).

Att hans bilder ser bättre ut tyder i såfall på:
a) han har bättre objektiv
b) han är en bättre fotograf

Att hans bilder är 180 dpi innebär bara att hans bild är ca 42 cm lång utskriven på papper, medans din bild blir 123cm lång på papper, dock med lägre kvalité. Om du ändrar dina bilder till 180dpi så innebär det att dina bilder blir 49cm långa..på papper. På skärmen ser du ingen skillnad, eftersom skärmupplösningen ligger någonstans runt 72-96ppi
 
Ok, men vad har det för praktisk betydelse vid utskrift om jag t.ex. skulle ändra DPI från 240 till 300 i raw och sedan framkalla eller skriva ut bilden?
 
David Appelgren skrev:
Ok, men vad har det för praktisk betydelse vid utskrift om jag t.ex. skulle ändra DPI från 240 till 300 i raw och sedan framkalla eller skriva ut bilden?

Det beror ju på om du anger en bestämd storlek eller inte. Om du tar en bild från 20D t.ex så är den 3500x2300 pixlar (på ett ungefär). Väljer du att konvertera bilden med 240DPI så blir den 37x24,3 cm stor på pappret (3500/240x2,54=37cm)
Väljer du att konvertera bilden med 300DPI så blir bilden 29,6x19,5 cm stor på pappret (3500/300x2,54=29,6cm).

Rent kvalitetsmässigt så har 300DPI-bilden högre detaljrikedom/upplösning. Men det är högst tveksamt om du ser det. Jag skriver ut 30x45cm i 200DPI, utan större förluster i detaljrikedomen, eftersom betraktningsavståndet ökar med storleken.
 
David Appelgren skrev:
Ok, men vad har det för praktisk betydelse vid utskrift om jag t.ex. skulle ändra DPI från 240 till 300 i raw och sedan framkalla eller skriva ut bilden?
Om du skickar bilderna till ett vanligt fotolabb har det oftast ingen betydelse vad som står i dpi-fältet. Du får ändå bilderna skalade till storleken på det fotopapper du valt.

Kunderna skulle förmodligen bli vansinnigt missnöjda om fotolabben tog hänsyn till vad som står i EXIF-informationen. Antingen skulle de få en liten snutt av jättebilden utskriven på en 10x15 cm-bild, eller också skulle fotolabbet tvingas länsa vederbörandes Visa-kort varefter Poståkeriet kommer hem med en lastpall med 2,5-meters-förstoringar.

Naturligtvis kan man anlita ett proffslabb och be att de gör bilderna enligt EXIF-infon.

/Thomas
 
Om du skriver ut så brukar det ju vara så att skrivaren använder cm-mått och då är det det som bestämmer storleken på utskriften. Men eftersom bilden inte har några egentliga cm-mått utan bara består av pixlar så måste du bestämma hur många cm lång resp. bred bilden är. Förhållandet mellan pixlar och cm (egentligen tum) är DPI eller egentligen PPI eftersom vi snackar pixlar och inte dots. Alltså: Om du bestämmer att bilden ska vara 10x15 cm, så beror PPI på hur mycket pixlar du klämmer in i bilden. Många pixlar=hög PPI. Många pixlar på liten bild=hög kvalité när du skriver ut bilden (under förutsättning att bilden i övrigt håller hög kvalité såklart).

När jag lämnar till labet (på fruns jobb) så spelar cm och ppi ingen roll. Det är proportionerna i kombination med vilken storlek jag vill ha. Men fortfarande gäller fler pixlar=bättre kvallité.

Sen har du ju ytterligare en sak att tänka på. Kör du jpg? Då beror det ju också på hur hårt komprimerad bilden är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.