Annons

Dots Per Inch?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pher

Medlem
Hej, undrar hur många dpi som en tex en digitalkamera på säg 3.2 mp kamera producerar?

En bild på nätet behöver ju inte ha större upplösning än 72 eller om det var 78 pixlar / tum? Right

Antar att någon vet hur man räknar?
 
Enligt den mjukvara (bildbehendlingdprog.) som medföjde Olympusen C310z som jag köpte så har bilderna H-72dpi(horisontellt) och V-72dpi(vertikalt)
 
Kameran levererar ett antal pixlar. Hur många DPI eller rättare uttryckt PPI det är beror ju på hur stor du vill ha bilden. En bild som är 800x800 pixlar blir ju 800 PPI om man gör den en tum stor.. Och 400 PPI om man gör den 2 Tum stor osv..

Mvh Stefan
 
okey..

Ok, så alla pixlar hänger med när man minskar bilden alltså?

Anledningen att jag frågar är för att jag var med och gjorde en tidning och scannade in bilder där, jag scannade med 300 dpi för att det skulle bli bra i tryck. Scannade från vanliga foton dvs.

En 72 dpi bild blir ju inge bra i tryck (sägs det)så man bör förminska sina bilder innan man trycker dem eller?

Det här med CMYK då? Varför bör man göra bilderna så? Borde inte RGB funka?

Om man tittar på bild informationen på en bild som från början har 72 pixlar och sedan förminskar den så ska alltså pixelantalet öka eller?
 
Nu är jag ingen expert och då kanske man egentligen ska låta bli att svara. Men med risk för att göra bort mig försöker jag mig på en enkel förklaring av färgsystemen och när de används. :)

CMYK är väl en färgskala som är anpassad för tryck. Dvs när ljuset kommer att träffa bilderna framifrån.

RGB är en färgskala för bildskärm. Dvs när ljuset som lyser upp bilden kommer bakifrån.

MVH

Peter
 
Antalet pixlar som bilden ha rär alltid densamma om man inte ändrar det. Men hur många PPI den har är beroende på hur stor den är vid tryck eller publicering. För att det skall vara bra kvalitet på en bild brukar man vilja ha 300 PPI vid tryck.
Alltså om du har en bild som är 300x300 pixels, så kan du trycka den 1x1 tum stor och ha bra kvalitet på den. Vill du trycka den 2x2 Tum, så blir det bara 150 PPi, och kanske för dåligt för tryck.
 
Hank you

Tack för alla era svar. Nu har de börjat klarna :)

En fråga jag dock kom på i sammanhanget. Hur gör man vid tryck av vektoriserade bilder. De måste alltså konverteras till pixelgrafik innan man ev trycker dem då eller?

Hehee.. inne och redigerar igen.

Angående förminskning, det är alltså därför jag upplever att det blir bättre skärpa när man förminskar bilder eller?

Är det förresten någon som vet hur många "tum" det går på ett A4?

Mvh Pelle
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.