Flash Gordon
Aktiv medlem
Visst kan man prata om utskrifter men den marknaden utgör kanske en tusendels promille av tryckta bilder.
Den stora volymen av kommersiella bilder används på skärm eller i tryckta massmedier och där är offset/rulloffset allenarådande, ingen har levererat dia på 20 år, reproföretagen försvann i princip för 10 år sen, mer än 95% av allt tryckoriginal levereas som PDF.
All layout sker i InDesign och inget repro eller tryckeri kommer att varna, och än mindre fixa.
Ja, man kan trycka in vilken upplösning som helst och nedsampla till målupplösning, men den som ska använda eller leverera bilden kan bara skita i upplösning om man inte bryr sig om resultatet, vilket konsumenter, läsare, annonsörer etc gör.
Tro inte jag eller Lars med flera inte bryr oss om bilden och utskrifter. För det gör vi. För min del är en bra bild inte färdig före den finns på papper. Då givetvis printa på min egen skrivare. Jag behöver ju sällan mer ett exemplar. Vad som spelar större roll än något annat är färgkontroll från kamera till utskrift. Fast det vet du ju redan som har jobbat på Adobe.