Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Djur/Naturfotografering objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag befarar inte problemen - de är odiskutabla fakta. IS drar ström. IS är trögstartad; tar mer än 1/2 sekund innan det är användbart. Skjutzoomar låser inte.

Och visst är stöd en ersättning till IS. Hävdar man något annat är det tämligen patetiskt - stöd och stativ är vad IS försöker härma med mer eller mindre lyckat resultat. Påstå att inte stativ är användbart och jag tvingas kalla dig lögnare.
I ett labratorium kan man givetvis konstatera att IS drar ström och att det finns en uppstartstid. Jag tror dock det är ytterst sällsynt att detta är ett problem i praktikskt bruk. Och uppkommer en sådan situation så finns det ju, som andra skribenter påpekat, en avstängningsknapp.

Angående zoomens "låsning" så har du nog missuppfattat hur 100-400 är konstruerat. Det går alldeles utmärkt att låsa zoomen. Trögheten kan man reglera exakt hur man vill.

Om du uppfattade det som att jag inte tycker stativ är användbart måste jag ha uttrycks mig slarvigt. Stativ är mycket användbara, speciellt enbensvarianterna -- som enligt min uppfattning är det mest prisvärda och oundgängliga tillbehör som finns till en kamera. Dock finns det många situationer då man inte kan eller vill använda dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.