Finns begreppet "obehörig åtkomst" i lagen? Jag vet inte. Det jag menar är: varför ska det göra någon principiell skillnad bara för att det finns en login-ruta? Tvivlar på att det juridiskt skrivs något om inloggning, men jag kan ju ha fel.
Om du kopierar en av mina bilder och lägger den på en för alla utom dig okänd URL så anser nog jag inte att den är publicerad. Den är otillåtet kopierad möjligen, men eftersom jag inte vet att du kopierat den så är det nog inte ens otillåtet. Kanske t.o.m. går under "privat bruk" eftersom det bara är du som känner till URL'en. Om någon annan skulle gissa sig till URL'en så tycker jag nog ändå inte att bilden är publicerad. Den bara finns där, åtkomlig för den som gissar rätt, men inte publicerad. Vet inte vad man skulle kalla det, men publicerad känns fel. Publicerad blir den först när du på något publikt sätt länkar till den. Och då begår du intrång i min upphovsrätt eftersom du publicerar bilden utan min tillåtelse. Finns begreppet "olovlig publicering" förresten?