ErlandH
Aktiv medlem
Nej, det är nog för att det finns prejudikat som slår fast att Google i sin söktjänst inte begår upphovsrättsbrott.Ja, det tror jag också. Det är väl därför som Google så sällan blir stämt för upphovsrättsbrott.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är nog för att det finns prejudikat som slår fast att Google i sin söktjänst inte begår upphovsrättsbrott.Ja, det tror jag också. Det är väl därför som Google så sällan blir stämt för upphovsrättsbrott.
Kanske, kanske inte. Vad baserar du din övertygelse på?
Ja, det tror jag också. Det är väl därför som Google så sällan blir stämt för upphovsrättsbrott.
Men att många accepterar en lagöverträdelse och t.o.m. tycker att den är nyttig gör ju inte lagöverträdelsen till en laglig handling.
Det torde väl vara upphovsrättslagen?
Google har faktiskt fällt ett antal gånger -- i lägre domstolar. Vad jag vet finns dock ingen högre, prejudicerande domstol som fällt Google. Tvärtom finns det flera uppmärksammade domar (bl a i USA och i Tysklands HD) som slår fast att det Google gör med bilder är "fair use" enligt respektive upphovsrättslagar.Hur många gånger har Google fällts för att länka till någon?
Därför att 99% av alla som publicerar på internet är intresserade av att göra det så tillgängligt som möjligt.
Nej, det är nog för att det finns prejudikat som slår fast att Google i sin söktjänst inte begår upphovsrättsbrott.
Googla. ;-)Aha! Var hittar man dessa prejudikat?
Iofs, men det är ju en tingsrättsdom. Skulle vara intressantare att se hur hovrätten bedömde fallet (om det nu överklagades, men det kan man nog förutsätta).Jag tyckte den kunde vara intressant i resonemanget.
Iofs, men det är ju en tingsrättsdom. Skulle vara intressantare att se hur hovrätten bedömde fallet (om det nu överklagades, men det kan man nog förutsätta).
Googla. ;-)