Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ditt nästa objektivköp?
- Trådstartare Dockland
- Start datum
fredriklindstrom
Aktiv medlem
Jag har funderat pa det objektivet ocksa, och en Rebel XSi, som reseutrustning.. Sa det kanske blir nagot, nar du koper det, sa far du beratta vad du tycker om det.
Ibanez Magnus
Aktiv medlem
Fick mitt nya 24-70 2.8 L igår, kul grejer...
/Magnus
/Magnus
skogsbaronen
Aktiv medlem
Förmodligen ett 400/5,6L, men det kommer få vänta i ganska många år. Kan hända att det blir ett begagnat 300/4L medans jag väntar.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag vet inte vilket nästa köp blir, men det finns två objektiv jag mycket gärna köper, båda från canon så klart.
Det första är Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, givetvis för att kunna plåta extrema vidvinkelbilder, något av en ny fotovärld öppnas upp med ett sånt objektiv.
Den andra är Canon EF 70-200/4,0 L IS USM, den är knivskarp, har IS, är lätt och smidig, täcker in ett omfång jag inte har nu och känns som det perfekta objektivet att ha på kameran vid stadsvandringar och liknande.
Det skulla vara mumma med dessa objektiv, får väl bli nån dag.
Det första är Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, givetvis för att kunna plåta extrema vidvinkelbilder, något av en ny fotovärld öppnas upp med ett sånt objektiv.
Den andra är Canon EF 70-200/4,0 L IS USM, den är knivskarp, har IS, är lätt och smidig, täcker in ett omfång jag inte har nu och känns som det perfekta objektivet att ha på kameran vid stadsvandringar och liknande.
Det skulla vara mumma med dessa objektiv, får väl bli nån dag.
bengt-re
Aktiv medlem
JOdå, eller oki då bättre - Sigma 70 mm macro är skrarpare än någon macroobjektiv canon någon sin producerat enligt oberoende tester - telezoomar slår ingen Canon, men macro ÄR sigma bättre på - fråga vad proffsen använder och du får se...
Canon EF 100/2,8 USM är inget vidare bra obejktiv - skapligt billigt ja visst, men bra, nja... inte på APS-C sensor iaf då det lider av låg MTF - inte konstigt iofs med en 15 år gammal konstruktion, men ändå... Ett klart överreklamerat objektiv ( ja jag har testat ett, men lämnade tillbaka det för att det var för dåligt).
Canon EF 100/2,8 USM är inget vidare bra obejktiv - skapligt billigt ja visst, men bra, nja... inte på APS-C sensor iaf då det lider av låg MTF - inte konstigt iofs med en 15 år gammal konstruktion, men ändå... Ett klart överreklamerat objektiv ( ja jag har testat ett, men lämnade tillbaka det för att det var för dåligt).
sagan
Avslutat medlemskap
Jag har jämfört canon 100 och sigma 105, canon vinner på samtliga punkter, utom priset.
Skärpan är bättre, motljusegenkaperna är bättre, kontrasten är bättre, AF är helt överlägsen och pålitligheten är även den klart bättre.
Om du inte var nöjd med skärpan, så låter det som ett måndagsex eller problem med fokuseringen, för den är topptestat vad gäller skärpa oavsätt var den blivit testad.
Sigma 70 är säkert bra, men det är en annan brännvidd och inget som bör direkt jämföras med en 100.
Skärpan är bättre, motljusegenkaperna är bättre, kontrasten är bättre, AF är helt överlägsen och pålitligheten är även den klart bättre.
Om du inte var nöjd med skärpan, så låter det som ett måndagsex eller problem med fokuseringen, för den är topptestat vad gäller skärpa oavsätt var den blivit testad.
Sigma 70 är säkert bra, men det är en annan brännvidd och inget som bör direkt jämföras med en 100.
bengt-re
Aktiv medlem
Håller med om att sigma 100mm macro inte är topp, men Canons var riktigt dåligt så därför konstaterade jag att det inte fanns något bra 100mm macro objektiv på marknaden och valde 70mm istället. Canonon objektivet var slitternytt med direkt dåligt ändå, testade att handfocusera det och testade med små bländaroöppningar också, men det blev aldrig skarpt! Köp det aldrig om du inte vill bli besviken!
sagan
Avslutat medlemskap
Det måste helt enkelt varit något fel på ditt ex, för du är den första jag hört klaga på skärpan på den.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417
Allemyr
Aktiv medlem
Öhh va? Alltså det finns ju inte alls många byggnationer liknande Canon's 100 USM, å så vitt jag vet har det väldigt lite om ngt gemensamt med sin föregångare som expanderar likt andra makro'n. Visst Canon har valt att göra den bättre på normala fokusavstånd och den behöver en del nedbländning för att kantskärpan ska komma till sin rätt när man fotar macro.
Om det är ngt objektiv som är ett dolt L objektiv måste det vara 100 2.8 USM om man frågar mig...
Det som jag har att invända mot är att det vore bättre om det fanns ett steg till i fokus begränsningen typ 1.2 meter. Men i övrigt är fokusmotorn väldigt lik dom på 70-200'orna.
Jaja, tycker prestandan är väldigt lik en 70-200 i stort.
Men jag undrar mest om vi pratar om USM versionen?