ANNONS
Annons

Ditt nästa objektivköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste satsa stort nu, EF 600L F4, hade precis ett 300L 2.8. De där extra 300mm är lite väl dyra dock. Men nu får man ta sig i kragen

18-200mm

Mitt nästa objektivköp blir ett Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS.

Varför ? För att jag vill uppgradera mig ifrån mitt kitobjektiv "18-55mm IS".

Jag har funderat pa det objektivet ocksa, och en Rebel XSi, som reseutrustning.. Sa det kanske blir nagot, nar du koper det, sa far du beratta vad du tycker om det.

Har alla zoomar jag vill ha.
Möjligtvis byta ut mitt Canon 24-105 f4L till ett 24-70 f2.8L, men tyngden är det som gör att jag antagligen inte kommer att göra det.

Man blir så bekväm/lat med zoom, så mitt nästa kommer antagligen att bli ett fast 24 eller 28mm.

På APS-C-fronten är jag nöjd, tills Sigma eller Tamron kommer med stabilisering i deras F/2.8-normalzoomar.

Om jag går fullframe i framtiden hägrar först och främst ett Tamron 28-75/2.8, plus ett Canon 85/1.8 eller 100/2.0.

Förmodligen ett 400/5,6L, men det kommer få vänta i ganska många år. Kan hända att det blir ett begagnat 300/4L medans jag väntar.

Ny vidvinkel. Efter byta av kamera från 350D till 40D då det följde med en 24-105 så åkte 17-85:an ut. Finns några att välja på: Canon 10-22, Tamrons nya 10-24 eller Tokina 11-16. Känner jag mig själv så blir det nog en canon...

Jag vet inte vilket nästa köp blir, men det finns två objektiv jag mycket gärna köper, båda från canon så klart.

Det första är Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, givetvis för att kunna plåta extrema vidvinkelbilder, något av en ny fotovärld öppnas upp med ett sånt objektiv.

Den andra är Canon EF 70-200/4,0 L IS USM, den är knivskarp, har IS, är lätt och smidig, täcker in ett omfång jag inte har nu och känns som det perfekta objektivet att ha på kameran vid stadsvandringar och liknande.

Det skulla vara mumma med dessa objektiv, får väl bli nån dag.

JOdå, eller oki då bättre - Sigma 70 mm macro är skrarpare än någon macroobjektiv canon någon sin producerat enligt oberoende tester - telezoomar slår ingen Canon, men macro ÄR sigma bättre på - fråga vad proffsen använder och du får se...

Canon EF 100/2,8 USM är inget vidare bra obejktiv - skapligt billigt ja visst, men bra, nja... inte på APS-C sensor iaf då det lider av låg MTF - inte konstigt iofs med en 15 år gammal konstruktion, men ändå... Ett klart överreklamerat objektiv ( ja jag har testat ett, men lämnade tillbaka det för att det var för dåligt).

Jag har jämfört canon 100 och sigma 105, canon vinner på samtliga punkter, utom priset.

Skärpan är bättre, motljusegenkaperna är bättre, kontrasten är bättre, AF är helt överlägsen och pålitligheten är även den klart bättre.

Om du inte var nöjd med skärpan, så låter det som ett måndagsex eller problem med fokuseringen, för den är topptestat vad gäller skärpa oavsätt var den blivit testad.

Sigma 70 är säkert bra, men det är en annan brännvidd och inget som bör direkt jämföras med en 100.

Håller med om att sigma 100mm macro inte är topp, men Canons var riktigt dåligt så därför konstaterade jag att det inte fanns något bra 100mm macro objektiv på marknaden och valde 70mm istället. Canonon objektivet var slitternytt med direkt dåligt ändå, testade att handfocusera det och testade med små bländaroöppningar också, men det blev aldrig skarpt! Köp det aldrig om du inte vill bli besviken!

Canon EF 100/2,8 USM är inget vidare bra obejktiv - skapligt billigt ja visst, men bra, nja... inte på APS-C sensor iaf då det lider av låg MTF - inte konstigt iofs med en 15 år gammal konstruktion, men ändå... Ett klart överreklamerat objektiv ( ja jag har testat ett, men lämnade tillbaka det för att det var för dåligt).

Öhh va? Alltså det finns ju inte alls många byggnationer liknande Canon's 100 USM, å så vitt jag vet har det väldigt lite om ngt gemensamt med sin föregångare som expanderar likt andra makro'n. Visst Canon har valt att göra den bättre på normala fokusavstånd och den behöver en del nedbländning för att kantskärpan ska komma till sin rätt när man fotar macro.

Om det är ngt objektiv som är ett dolt L objektiv måste det vara 100 2.8 USM om man frågar mig...

Det som jag har att invända mot är att det vore bättre om det fanns ett steg till i fokus begränsningen typ 1.2 meter. Men i övrigt är fokusmotorn väldigt lik dom på 70-200'orna.

Jaja, tycker prestandan är väldigt lik en 70-200 i stort.

Men jag undrar mest om vi pratar om USM versionen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar