ANNONS
Annons

Ditt nästa objektivköp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja visst Canon EF 100/2,8 USM - jag köpte det, men fick lämna tillbaka det för att det var oanvändbart och inte ens i närheten av mina förväntningar - säljaren påstod att jag var känlig och att de inte var bättre än så.

Jahaja...

Där rök mitt förtroende för canons macro-objektiv. Och om det nu finns skarpa exemplar av det objektivet så är det nog ändå så att det lider av svåra kvallitéetsproblem. Mitt urgammla Canon EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II
med lös filtergängslins är eoner skarpare än Canon EF 100/2,8 USM och då är det nog det billigaste och sämsta man kan tänka sig i macroväg...

Borde kanske skriva en recention av min (korta) tid med objektivet för att varna folk för skräpet.

Jag har själv testat EF 100mm f/2.8 Macro USM och jag tyckte att det var sjukt skarpt! Jag har även läst 100-tals recensioner om just detta objektiv och jag har faktiskt inte sett någon som klagat på dess skärpa. Betyger 9,6 på Fred Miranda säger ju en hel del!

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=47&sort=7&cat=2&page=1
Samma objektiv i FOTO fick 4.6 av 5 möjliga, vilket är bland det absolut högsta betyg något objektiv fått.

Bengt, det låter som om du fick ett måndagsexemplar. :(

Tråkigt att du dömer ut ett enligt mig väldigt fint objektiv. Jag menar det finns ju gott om folk som intyga om att Canon har kvalitetsproblem vilket i sig är tråkigt, se bara på EF 24-70mm f/2.8 L USM som det verkar vara lite si och så med. Det kostar ju 7000 kr mer än 100 Macro USM och är i L-serien.

Men är du nöjd med det du köpte i stället så är ju det fint. :)

Jag förstår inte riktigt problemet, om det är något fel på objektivet så byter man ju ut det, inget konstigare än så, precis som med andra grejer.

Jag fick ett måndagsex av ett tamronobjektiv, fick det utbytt och allt var frid och fröjd.
Inte 17 dömer jag ut tamronobjektiv för det, alla tillverkare kommer ut med en del måndagsex.

Säljaren påstod att det var normalt och att de inte var bättre än så... Ingen större mening att testa ett till exemplar då direkt.... Men visst - troligen är de flesta bättre än "mitt" exemplar.

Låter som det var något fel på säljaren.

Instämmer, mitt 100 2,8 macro har aldrig gjort mig besviken.

Mitt nästa objektiv?
Jag vet inte, har det jag har användning för men har alltid varit sugen på ett längre tele. Men det har inte blivit av då jag inte riktigt vet varför jag vill ha det, bara vill.

Sak samma - jag släpper ämnet. Beklagar om jag blev lite offtopic, men blev bara lite arg när jag kom att tänka på mitt sämsta köp. Det är säkert ett underbert objektiv om man får ett bra exemplar (vilket då inte jag gjorde..)

</OT>

Om jag nu ska köpa ännu mer bråte att släpa omkring, känns det som att det är EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM och EF 24 mm f/1,4L USM II som ligger högst på önskelistan just nu. Blir ju en skaplig slant för de två, så sen kan jag nog lägga önskelistan åt sidan ett tag...

Har inte den 100 mm som debatteras ovan, men däremot EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Den är så skarp att man nästan får ha handskar när man tar i den, för att inte skära sig.

Jag är lite osäker, faktiskt. Är lite sugen på något med högre ljuskänslighet (för konsertfoto etc). Jag är dock inte allt för säker på vad jag vill ha. Finns ju ett gäng med fasta brännvidder som verkar riktigt mysiga. Däremot är det ju en oerhörd fördel att kunna zooma mycket när det handlar om konsertfoto och så...

Skulle det bli FD till EOS isånnafall, kan nog bli riktigt sweet, tyvärr håller ju sig FD optik fortfaranda bra i värde vad jag sätt, ingen som vill slumpa ngt 500 4.5 L här inte tex:)
Tyvärr är det ju problem med att få det fungera bra på en EOS-kamera. Canon original converter är det ju löjligt överpris på. Vissa tycker de har samma värden som ett FDn 400/2.8

Tidigare i denna tråd så skrev jag att mitt nästa objektivköp blir Canons EF 1.4x II extender men nu har jag ändrat mig.

Nästa köp blir Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. :)

Har nyss köpt ett makroobjektiv som jag nog kommer att ha mest nytta av utan alla mina objektiv någonsin nästan =)
Men nästa inköp blir nog ett vidvinkelobjektiv, troligen Canon EF-S 10-22 USM.

Ångrar varje dag att jag inte köpte EF-800 när dollarn var runt 6kr och innan prishöjningar! Men men om dollarn åter igen dalar ner till trevliga nivåer så slår jag till direkt!

Ja, jag tänker samma sak. Kollade på EF 70-200 mm f/2,8 IS USM när den kostade drygt 9000 kronor i USA, men tyckte den var tung och dumsnålade med en EF 70-200 mm f/4L IS USM istället.

Jag skulle förstås köpt båda, och en EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM också! Kunde ju sålt utan förlust nu, om jag inte gillat dem.
Nu har jag inte tänkt köpa något alls, men skulle det bli något är det nog någon av dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar