Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
ejeklint skrev:
när kommer min D10:a!?

Min kommer kring den 14:e.

Hans i Umeå hade visst lite problem med att få sina kontakter i Deutschland att svara på sina frågor angående mitt 28-135, så jag bad honom skita i objektivet.

Beställde objektivet från technikdirekt.de. 525e ... med alla konstiga extrakostnader räknar jag med 5100kr. Och här i Sverige kostar samma objektiv 6500kr.

Weird.

Oh well.

Nu är det bara att sätta sig ner och vänta på
1) 2x512mb CF från fotoking.de
2) 28-135 från technikdirekt.de
3) 10D, extra batteri och 72mm UVskydd från Fotohörnan i Ume.

Det blir en lång, lång månad.
 
Vad har ni fått för beräknat leveransdatum på era kameror?
Är det någon som blivit lovad ett datum?

\Tomas
 
smedberg skrev:
Vad har ni fått för beräknat leveransdatum på era kameror?
Är det någon som blivit lovad ett datum?

\Tomas

Den första sändningen från Canon ska preliminärt gå den 11:e April. Vilka affärer som får och hur många dom får är ingen som vet.
Träffade vår Canonsäljare idag som berättade att dom redan har över tusen (!) kameror på order!
När D60 kom hade dom som mest 4-500 på order.
Så ni som inte beställt än lär inte få nån kamera på myyyyyyyyyyyyyycket länge...
 
Persan skrev:

Träffade vår Canonsäljare idag som berättade att dom redan har över tusen (!) kameror på order!
När D60 kom hade dom som mest 4-500 på order.
Så ni som inte beställt än lär inte få nån kamera på myyyyyyyyyyyyyycket länge...
Tusen kameror låter inte särskilt mycket. Det borde Canon kunna hosta fram rätt snart. Problemet är att det inte bara är Sverige som vill ha kameran...
 
Linmajon skrev:
Tusen kameror låter inte särskilt mycket. Det borde Canon kunna hosta fram rätt snart. Problemet är att det inte bara är Sverige som vill ha kameran...

Det är alltså Canon Serige som har 1000 kameror på rest.
Med tanke på vilka problem det var att få fram D60 förra året då det endast var 4-500 beställda så är det en jävla massa kameror! Dessutom är ju inte Sverige ett direkt högprioriterat land vad gäller leveranser. Det kommer ta LÄNGE innan alla dom tusen kameror som beställts är levererade.
De kameror som beställdes efter den 11:e Mars kommer t.ex. först nån gång i höst...
 
Kollade mest på kul med några amerikanska postorderfirmor som kör leverans till sverige och det fanns tydligen 10D på lager!! Med tull & moms (ifall jag har räknat rätt på fingrarna) så skulle man hamna precis under cyberphoto priset.

Kan vara värt att kolla upp ifall man är skitdesperat.

Kolla

http://dpreview.cnet.com/shopping/r...tml?tag=pt.dpreview.Canon_EOS_10D_Digital_SLR

och

http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/

Är det någon som vet vad det är för tull på kameror, det är så sjuka exempel på tullens site... Paintbollvapen, Paintbollkulor & Sparkcykel..

Rick.
 
Persan skrev:
Det är alltså Canon Serige som har 1000 kameror på rest.
Med tanke på vilka problem det var att få fram D60 förra året då det endast var 4-500 beställda så är det en jävla massa kameror! Dessutom är ju inte Sverige ett direkt högprioriterat land vad gäller leveranser. Det kommer ta LÄNGE innan alla dom tusen kameror som beställts är levererade.
De kameror som beställdes efter den 11:e Mars kommer t.ex. först nån gång i höst...
Sammanlagt har säkert Canon 10D-bokningar på kanske 50 000st. Canons Ixus skulle jag tro man säljer minst 10 gånger så många av och den är ju inte svår att få tag i, även om den är enklare att bygga.
Jag beställde min 5 minuter efter pressrelease och är etta på Scand.fotos lista. Gissa hur sur jag blir om jag inte har den innan sommaren...
 
rickarddahlstrand skrev:


Är det någon som vet vad det är för tull på kameror, det är så sjuka exempel på tullens site... Paintbollvapen, Paintbollkulor & Sparkcykel..

Rick.

Tullen på kameror är 6,7%.
Tänk också på att moms och tull även lägs på frakten och eventuella försäkringar.
 
Persan skrev:
Det är alltså Canon Serige som har 1000 kameror på rest.
Med tanke på vilka problem det var att få fram D60 förra året då det endast var 4-500 beställda så är det en jävla massa kameror! Dessutom är ju inte Sverige ett direkt högprioriterat land vad gäller leveranser. Det kommer ta LÄNGE innan alla dom tusen kameror som beställts är levererade.

Jag har hört att Canon har förutsett (eller lärt sig av tidigare misstag...) rusningen efter 10D och utökat produktionen betydligt jämfört med D60-lanseringen... Läste detta någonstans, inte säkert att det stämmer, men hoppas kan man ju alltid! :)
 
Senast ändrad:
Hmm..

Nån sa att man aldrig ska handla från den första batchen om man vill slippa problem.
 
Nja, man får chansa lite. Det är nog inga större problem med den, särskilt inte med tanke på att den är baserad på D60. Jag har väntat länge nog och slår till... Om jag är nöjd med den kommer det att dröja ganska många år innan jag byter.
Man(jag?) får också ett slags förhållande till sin kamera. Man känner den utan och innan, liksom sina objektiv.
 
Jag var på "fotomässa" hos YFO i Göteborg igår. Där klämde jag en hel del på bla EOS 10D och nya EF 17-40 4 L. 10D:an kändes väldigt gedigen, mer gedigen än EOS 3, nästan i klass med EOS 1v (kanske beroende på den nya magnesium?-legeringen). Alla reglage var precisa och finishen var utmärkt. Den kändes dock väldigt liten utan det extra batterigreppet (jag är van vid EOS 1n DP). Säljaren sa att Canon Sverige hade 1000 kameror i restorder men trodde att om man beställde nu kunde man få en någon gång i sommar. Personligen kommer jag nog köra analogt ett tag till men den digitala utvecklingen är riktigt spännande.

//Fredrik
 
Bode skrev:
10D:an kändes väldigt gedigen, mer gedigen än EOS 3, nästan i klass med EOS 1v (kanske beroende på den nya magnesium?-legeringen).
Den ska ha samma magnesiumhölje som 1Ds/1v, så det är inte konstigt om den känns som 1Ds/1v ;-) och visst är vertikalgreppet ett "måste"
 
Senast ändrad:
Kim10D skrev:
...visst är vertikalgreppet ett "måste"
Varför? Kameran blir bra mycket större och lite tyngre och jag har inga problem med greppet ändå. Batteriet räcker också länge nog tycker jag. Jag har aldrigt ägt något vertikalgrepp men jag är lite sugen ändå eftersom jag plåtar rätt många vertikala bilder.
Fler synpunkter på vertikalgrepp, någon?
 
Linmajon skrev:
Fler synpunkter på vertikalgrepp, någon?
Jag gillar inte vertikalgrepp eftersom jag i princip alltid har kameran på stativ. De ökar ju vridmomentet på kulleden och gör alting allmänt ostadigare.

Men för handhållet är det underbart. Skulle jag köra mycket handhållet skulle jag inte vilja vara utan höjdavtryck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.