Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp.. Handgrepp måste man ha.. Inte bara för att jag har stoora händer. Utan även för det faktum att det är smidigt att ha ett avtryck även i högformatsläge. Jag jobbar precis som Jim mycket med stativ, eftersom jag i princip alltid använder gluggens stativfäste så tycker jag det är ett måste att ha ett extra avtryck när det är så smidigt att ändra format mha. stativfästet.

Batteritiden bryr jag mig inte så mycket om...Men som sagt.. förlängningen av det "lilla" kamerahuset + en extra avtryckare gör att detta kommer att vara min första investering.

Tungt? Nja.. min EOS 1N HS väger 1500 gram med batterier och 10D med brepp och batterier väger 1260 gram...
 
Hej

vertikalgrepp är ett måste i mina ögon. Jag har detta till min F100 och saknar greppet direkt när jag använder andra hus.

Nån som har en MD12 liggande, hel eller trasig, så min FM kan bli mer att hålla i!

S2PRO har ett vettigt hus, storleksmässigt, men inte vertikalavtryckare vilket är en av få missar på denna kamera.

Mvh
Johan
 
Batteripack D60/10D, 2600:- för EOS30/33, 625:-
Hmmm...varför så vettlöst dyrt???... Finns det billigare på något ställe?
 
sigma 15-30

vad många tycks glömma bort är att man visst kan använda vanliga filter med sigma 15-30. iallafall så länge den sitter på en D30/D60/10D.
man får med en metallring som man sätter på det inbyggda motljusskyddet, på denna ring finns en gänga för 82mm filter.
fungerar prima, använder det själv varje fredag. dock bara på kameror med 1.6x crop, på vanliga kameror vinjetterar det givetvis bilden något oerhört.

dock är ju 82mm filter inte det billigaste, men jag använder dem på mitt sigma 24-70 2,8 också...
 
Linmajon skrev:
Varför? Kameran blir bra mycket större och lite tyngre och jag har inga problem med greppet ändå. Batteriet räcker också länge nog tycker jag. Jag har aldrigt ägt något vertikalgrepp men jag är lite sugen ändå eftersom jag plåtar rätt många vertikala bilder.
Fler synpunkter på vertikalgrepp, någon?

jag kan inte hålla i en D30/D60 utan vertikalgrepp, det blir så oerhört otrevligt grepp. Jag håller kameran på ett helt annat sätt med vertikalgrepp.

Vertikalgreppet på D30/D60/10D väger typ ingenting extra (plast).

Ett måste ha imo.
 
Är jag galen om jag längtar >ganska< mycket efter min 10D? Jag har nästan total foto-blockering just därför...
 
Nu är den här... nästan

Så är man lycklig ägare till en D10. Skickades i tisdags och levererades med UPS igår.

Nu väntar jag bara på att få den transporterad till Sverige. Tar väl ett par dagar extra nu pga den förbenade Bush och hans skjutglada kompisar! :)
 
Handlade hos Adorama som är en av de mer seriösa handlarna i New York och som tog förhandsbeställningar. Beställde gjorde jag för ca 2 veckor sedan. Se mer här:
http://www.adorama.com/

Adorama skötte sig utmärkt. Ingen debitering före leverans och bra support med kortverifiering. Ingen ocker på frakt inom Usa (ca 150:). Kan varmt rekommenderas!
 
Vi som beställde från Sverige tycks få vänta... :( Någon som hört något nytt angående leveransdatum? Många har angivit 11:e april, Cyberphoto har preliminärt leveransdatum 17:e april. Rykten går om att UK kommer få sina första kameror nästa vecka. Någon norsk butik ska tydligen få 4:e april.
 
Northman skrev:
Pratade med min handlare idag, han sa att preliminärt avsändningsdatum från Canon skulle vara 1/4

Pratade med "min" Canonsäljare igår och han kunde/ville inte säga något datum då detta är väldigt osäkert. Dock så har vi på jobbet fått ett preliminärt leveransdatum på 10D den 10:e april från Canon, dvs 11:e april t butik. Vi får se hur det blir...
 
Polaren fick sin i dag och jag måste medge att det är ett hyfsat hus med en hög optisk kvalitet. Tyckte att den kändes lite seg men inte för seg. Jag gillar inte reglagen men det är för att jag är van vid ”den andra”. Lite plastig men inte som föregångaren. Bildkvaliteten var ungefär som väntat, möjligtvis lite brusigare. Mycket lite.
 
..har den optiska kvalliteten någonting med huset att göra? Det beror väl på objektivet.

joker: "jag måste medge att det är ett hyfsat hus med en hög optisk kvalitet."
 
På fråga a) svarar jag – Nej
På fråga b) svarar jag - Det är rätt uppfattat.
Till mitt försvar vill jag åberopa viss affekt …
 
anders84 skrev:
..har den optiska kvalliteten någonting med huset att göra? Det beror väl på objektivet.

joker: "jag måste medge att det är ett hyfsat hus med en hög optisk kvalitet."

Det beror ju på vad du menar med "den optiska kvaliteten"? Jag antar att du syftar på bildkvaliteten(?).

Bildkvaliteten beror ju både på optik och CCDn.

En superskarp glugg framför en dålig CCD ger inget vidar resultat och vise versa.
 
jo, släpp en massa konstiga modeller till, så att D30 äntligen går ner i pris. Vilken fantasi, att tro att en sån är värd en 10 000 kronor idag, när kompaktkameror har bättre prestanda.
Ge mig en D30 för 5000 kronor och sluta dröm!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.