Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
EF 20/2.8 USM :
Bra kvalité, men blir "bara" 32mm på en 10D. Som jämförelse kan tas gamla EF 20-35/2.8L som är i princip lika skarpt på 20mm.

EF 17-40/4L USM :
Finns inte mycket skrivet om detta just nu..någon hade hittat ett test där de påstod att det var dåligt. Men Canon själv hävdar motsvarande kvalité som deras 16-35, fast då 1 steg långsammare. Jag kommer själv att vänta med spänning på detta. Dock blir det fortfarande "bara" 27mm.

EF 50/1.4 USM :
Skulle rekommendera 1.8 istället och spara pengarna. Så stor är inte skillnaden. Men visst USM och bättre byggnadskvalité.

-----------------------------
Mmmm man tackar nu blir jag lite klokare men vilken är egentligen det ultimata syskonet till 28-135. Vidvinkel eller fast 50 glugg??
MVH Nicke
 
Ett 50/1.8 - 1.4 är ett "must have" på en 10D.. Det blir ju ett utmärkt 80/1.8 - 1.4 porträttobjektiv på en 10D. Precis som Tobias säger så är Mk I av Canons 50mm mycket bra byggt annars likvärdiga optiska egenskaper som Mk II.

Syskon till 28-135 ja...Kanske Sigma EX 15-30/3.5-4.5 som har fått mycket fin kritik.
 
Skiter man i kvalitetsdisk. så har du ju täckt in 50:an i 28-135:an.

Däremot så kan jag säga från egen erfarenhet att min 28-135 mest låg i väskan. Jag hade 50:an på nästan hela tiden. (Och detta var 1.8 MK2!)

Rickard.
 
PIC-ke skrev:
-----------------------------
Mmmm man tackar nu blir jag lite klokare men vilken är egentligen det ultimata syskonet till 28-135. Vidvinkel eller fast 50 glugg??
MVH Nicke

Det är väl ganska svårt att svara på det beror ju på vad du vill ha.
 
Jo.. men det är lite skillnad på f4 och f1.8 på 50mm Richard...Inte bara kvalité. Utan i fråga om skärpedjup.

jag skulle vilja säga.. Både vidvinkel, 28-135 OCH fast 50.
 
16 & 17 mm linser är svåra att få till och även Canons flaggskepp 16-35 är inte alls i närheten om man jämför med en vettig 28:a på en 1:1 filmbaserad kamera. Dessutom är perspektivet lite knasigt. Vidvinkel är knepigt och man kommer inte ur detta utan kompromisser.

Jag fick iallafall arslet ur och har börjar rota igenom väskan efter vad jag egentligen har för gluggar. Cyberbörsen here I come. =)

Rickard.
 
Jeppe skrev:
Jo.. men det är lite skillnad på f4 och f1.8 på 50mm Richard...Inte bara kvalité. Utan i fråga om skärpedjup.

jag skulle vilja säga.. Både vidvinkel, 28-135 OCH fast 50.

Visst, håller med. Man får riktigt läcker oskärpa på 50:an. Men det kräver lite autofocus, jag har fått många suddiga bilder när jag har försökt manuell fokus i dåligt ljus.

I dåligt ljus är 28-135 däremot lite bättre. Lättare att få skärpa och IS gör att du med lite bra teknik kan fixa en bild med bra långa exponeringstider. Fast man får säga till folk att spotta ut tuggummit.. =)

Rick.
 
Re: Filter för Sigma 15-30

hisen skrev:
Fördelar / Nackdelar med denna filterlösning?
Bökigare att sätta på/ta av, ifall det är filter som inte kan justeras. Polfilter (i den mån det finns för bakmontage överhuvudtaget) måste justeras med objektivet borttaget. Avtonade filter kan inte användas alls.

Jag skulle inte göra den uppoffringen för den trots allt ganska moderata vidvinkel 15 mm är.
 
Re: Filter för Sigma 15-30

hisen skrev:
Vad innebär det att Sigma 15-30 inte kan använda "vanliga filter"?

Fördelar / Nackdelar med denna filterlösning?

/Henric Isén

Problemet är att linsen inte fixar att du skruvar på något där fram. Det kan bero på ett fast monterat motljusskydd eller helt enkelt det faktum att filtret syns i linsen eftersom det är för mycket vidvinkel.

Nackdelen är att du inte får det vanliga UV skyddet framför linsen.

Fördelar?!?! Du kan använda godispapper som effektfiler =)

Rick.
 
Enligt mig som har objektivet är det bara nackdelar när det gäller filter (annars en kanonglugg). Bökigt att sätta på ta av, ingen möjlighet att använda polfilter eller tonade filter.
Så här ser "eländet" ut ;)
(filtret träs in där pilen pekar)
 

Bilagor

  • dsc_4085.jpg
    dsc_4085.jpg
    33 KB · Visningar: 529
Alltså: Inga polfilter om jag väljer Sigma 15-30 som vidvinkel till den myckte väntade 10D:n.

Jag har inte hittat några andra vidvinkel zoomar på marknaden som går ner till 15mm.
Har jag missat någon annan?
Vill gärna ha så mycket vidvinkel som möjligt pga det magiska talet 1,6ggr.

/Henric - imponerad av all kunskap som finns samlad här!! -TACK!
 
Nej, Sigma är ensamma om att ha en zoom ner till 15mm. Canon ligger snäppet efter med sin 16-35/2,8L (som tyvärr kostar 3ggr mer..).
 
17-40 bildexempel...

Jeppe skrev:

EF 17-40/4L USM :
Finns inte mycket skrivet om detta just nu..någon hade hittat ett test där de påstod att det var dåligt. Men Canon själv hävdar motsvarande kvalité som deras 16-35, fast då 1 steg långsammare. Jag kommer själv att vänta med spänning på detta. Dock blir det fortfarande "bara" 27mm.

Jag har tagit "styrelsen" Med 17-40.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=89198

:)
 
ska du ha 28-135 objektivet då?

Vad använder du egentligen för brännvidder?

Med 1.6x crop så skulle jag hellre ha satsat på antingen 15-30, 16-35, 17-35/40, eller 20-35 som "normalzoom" och sen komplettera med t.ex. ett 85/1.8 som är grymt bra. Det är en bra början, med 28-135 kan du bara nå ~50mm som max vidvinkel på ditt "standardobjektiv".. det kan vara i minsta laget eller vad tycker du?
 
Hej

jag har noterat svagt krökt horisont med mitt Nikkor 18-35/3.5-4.5 tillsammans med min Fuji S2PRO. Fenomenet är inte lika uttalat då jag använder gluggen tillsammans med min Nikon F100.

Är detta något som fler känner igen? Dvs vidvinkel och digitalkameror. (Jag är medveten om att tråden diskuterar Canon främst)

Jag ser med spänning fram emot Nikons Nikkor 12-24/4 AF-s som är speciellt framtagen för sensorstorleken. Denna glugg kommer att ge motsvarande 35mm brännvidd om 18-36. Tyvärr avskräcker priset en del, ca 12 papp.

Mvh
Johan
 
Niklas10D skrev:
Nej, Sigma är ensamma om att ha en zoom ner till 15mm. Canon ligger snäppet efter med sin 16-35/2,8L (som tyvärr kostar 3ggr mer..).

Jag har haft tre Sigmagluggar och är färdig med det märket för ett tag framöver. I längden kostade det mig mer än Canon, dels i form av gluggar som gick sönder efter garantitid (2 st) och dels i form av halvtaskiga bilder. Jag bet i äpplet och köpte en 16-35/2.8L istället för att byta kamerahus från D30 till D60. Det har jag inte ångrat. Canon-zoomen är förvisso dyr, men den kommer hänga med länge i min väska. Det tog några månader att fylla plånboken efter den smällen, men under tiden hann 10D dyka upp och jag slapp köpa D60:an. Se där! :)

Visst, Sigma gör några bra gluggar också - EX-serien har ett par fullträffar, men mig har de bränt som kund.

Fast, utan kamerahus är ju ingen glugg nånting värd - när kommer min D10:a!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.