ANNONS
Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
EdwardH skrev:
Jag måste bara poängtera, för er som inte vet detta redan, att 10Dn har en CMOS, inte en primitiv CCD, som D100:an, S2:an och alla Nikons har.

Givetvis har 10D en CMOS och inte en CCD.
Just i detta fall så var det dock av ringa betydelse då min jämförelse rörde sensorn kontra optiken.

Jag måste dock poängtera för er som inte redan vet detta redan att S2 är en primitiv Fuji, inte en Nikon ;)

Henric86 skrev:
jo, släpp en massa konstiga modeller till, så att D30 äntligen går ner i pris. Vilken fantasi, att tro att en sån är värd en 10 000 kronor idag, när kompaktkameror har bättre prestanda.
Ge mig en D30 för 5000 kronor och sluta dröm!

Nämn en 3Mp digital kompaktkamera som klår D30 i bildkvalitet? Det är skillnad på pixlar och pixlar. D30 klår många 4Mp kameror vad det gäller bildkvalitet för att inte tala om inställningsmöjligheter mm.
Tror nog att det är du som ska sluta drömma... ;)

Henric86 skrev:
jo, släpp en massa konstiga modeller till, så att D30 äntligen går ner i pris. Vilken fantasi, att tro att en sån är värd en 10 000 kronor idag, när kompaktkameror har bättre prestanda.
En D30 är värd precis så mycket som folk är villiga att betala. Varför sälja till någon som bara vill ge 5000 när det finns MÅNGA som gladeligen ger 9-10000 för ett exemplar??
Att jämföra den med vilken digitalkompakt som helst är ett skämt...

Om lågt brus anses vara en viktig egenskap, så finns det ingen kompaktkamera eller allt-i-ett kamera som kan mäta sig med D30.

Bildexempel Canon EOS D30: D30 2160x1440 oppløsning, RAW format bildekvalitet, ISO 100 lysfølsomhet, normal fargemetning og kontrast og manuelt målt hvitbalanse

Bildexempel Sony DSC-P1 (kompakt): DSC-P1 2048x1536 oppløsning, JPEG format bildekvalitet, auto lysfølsomhet, normal skarphet og manuell hvitbalanse. Ingen korreksjon etter nedlasting.

Vet inte om ovanstående jämförelse är ett skämt eller något att skratta åt? DSC-P1 är en över 2 år gammal 3-megapixels kompaktkamera som idag ersatts med DCSP-7 och DCS-P72 (3900-5400 kr). Bildexemplen är i högsta upplösning kvalitét och fotograferade under samma förhållanden. Kompakten tycker jag står sig väl i jämförelse med D30 både vad gäller skärpa, detaljåtergivning och brus.

oavsätt det..det är imponerande vilken bildkvalitet man kan pressa ur en digitalkompakt med sådan ynkligt liten sensor.

Graal skrev:
Bildexempel Canon EOS D30: D30 2160x1440 oppløsning, RAW format bildekvalitet, ISO 100 lysfølsomhet, normal fargemetning og kontrast og manuelt målt hvitbalanse

Bildexempel Sony DSC-P1 (kompakt): DSC-P1 2048x1536 oppløsning, JPEG format bildekvalitet, auto lysfølsomhet, normal skarphet og manuell hvitbalanse. Ingen korreksjon etter nedlasting.

Vet inte riktigt vad du vill visa men i dina exempelbilder är bilden betydligt bättre från D30 tycker jag. Bättre färgbalans, bättre nivåer och färre artifakter (se ögonen på sony bilden, inget kul tycker jag). Du får nog förtydliga vad du menar.

Henric86 skrev:

det är uppenbart att du inte ägt en D30 själv :).
D30 spöar det mesta och lite till i bildkvalitét.

det finns lite läsvärt om detta på http://luminous-landscape.com/
Killen som har den sajten skriver om upplösning och pixelstorlek, varför en bild från en D30 spöar bildkvalitén från t.ex. en 5MP Sony F707.
Orkar inte leta igen texten..

för att ytterligare gå ifrån diskussionen om 10D så finns en kort jämförelsen mellan DCS14n och 1Ds på http://luminous-landscape.com/

Det verkar som att Kodak ännu inte riktigt fått till bildkvalitén. Det är ju synd då det annars verkar vara en trevlig kamera.
Max ISO400 (med brusiga bilder:-()och ½ sekunds slutartid är dock ingen höjdare..

/Herman.. som vill ha Capture One!

Michael Reichmann (luminous-landscape) skrev: "Honestly, I didn't want Capture One to be very good. Why? Because it costs $500, and after spending some $8,000 for a Canon 1Ds adding another 6% for RAW image processing seemed like an undesirable expensive. I was wrong."

herminator1Ds skrev:
ingen som törs prata om fokuseringsfel med 10D eller? :)

läser ganska mycket om det på dpreview just nu.

faktiskt tragiskt att det ska kunna bli sådana "fel" på så fina prylar.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=4685611
osv..

Hej

detta förekommer i snart varende forum, oavsett Canon, Nikon, Fuji, Olympus och övriga.

I flera fall beror det på okunskap bakom kameran, övertro på den digitala tekniken, mega zoomar, ex 28-200 eller liknande. Sedan är det så att en bild tagen med en digital slr inte nödvändigtvis upplevs som skarp på skärmen direkt ur kameran eftersom bilden inte skärps på det sätt som kanske passar för visning på en skärm.

Så, det mesta handlar om okunskap men i ett fåtal fall också om felaktigt injusterade ccd-element och/eller sk back-focusing fenomen.

Mvh
Johan

julgus skrev:
Hej

detta förekommer i snart varende forum, oavsett Canon, Nikon, Fuji, Olympus och övriga.

I flera fall beror det på okunskap bakom kameran, övertro på den digitala tekniken, mega zoomar, ex 28-200 eller liknande. Sedan är det så att en bild tagen med en digital slr inte nödvändigtvis upplevs som skarp på skärmen direkt ur kameran eftersom bilden inte skärps på det sätt som kanske passar för visning på en skärm.

Så, det mesta handlar om okunskap men i ett fåtal fall också om felaktigt injusterade ccd-element och/eller sk back-focusing fenomen.

Mvh
Johan

nja, min 300/2.8 fokuserar ca 1 meter framför på 30 meter, jag kan lova dig att man ser det rätt ordentligt på en bild.

De flesta fall på 1D osv handlar nog inte om okunskap, ser väldigt ofta bilder i dagstidningarna där skärpan ligger helt galet, och jag vågar påstå att det inte är fotografens fel. Såg t.ex. en bild från nobelfesten(?) där skärpan låg perfekt vid besticken på bordet men ej på drottningen :)

min återförsäljare pratade om att det sitter i mattskivan på kameran som inte är helt perfekt justerad.

Har nyss hört att min kamera är OK så jag har just skickat in mitt 300 för kalibrering.

Hörde att det inte är helt lätt för canon att fixa fokuseringsfel i kameran heller eftersom justeringen är väldigt dum gjord, man ändrar, skruvar, tar en testbild (detta tar ett par timmar), ändrar man tillbaka till samma justering blir inte resultatet detsamma..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar