Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ur Dp review:
AF assist lamp removed / flash strobes
This decision was probably made due to the improved ability of the camera to focus even in very low light. In the unlikely event you need it you must pop-up the flash unit (automatic in Auto mode) which will strobe briefly to assist the AF system. The small lamp below the 10D label is for red-eye reduction / self-timer indicator.
 
ah! där ser man..det hade ju jag läst..hehe..läser för mycket..kommer inte ihåg allt ;-)
 
När jag letar efter bra objektiv till Min nyligen beställda D10 hittade jag en del vidvinkel konverterare på cyberphoto.se bl.a Canon Vidvinkelkonverter 0,7x WD-55 för 1339 kr. Kan deswsa vara något för objektiv som man redan äger? 1.6*0.7 är ju 1.12 på då han man nästan tillbaka sin vidvinkel eller?
 
Det är en vidvinkelkonverter med 55m filtergänga,
finns en med 58mm filtergänga oxå (Canon WD-58H vidvinkelkonverter med motljusskydd) dom är gjorda för videokameror eller digitalkameror, ej system.
försöker du använda den på ett vidvinkelobjektiv så kommer det vinjettera krafigt.
 
Konstigt! -Inte många tjejer i denna diskusionstråden.

Själv är jag också ganska sugen på en D10 men jag frågar mig själv om varför så börjar jag tvivla. Kör mest med dia (färg) och med påsiktsbilder så blir det mest svartvitt. För att få en bild på en duk/vägg (som med dia eller dataprojektor) så är ett dia bättre. För en påsiktsbild i svartvitt så får man högre upplösning med vanlig film. (I alla fall vid låg filmkänslighet). Jag har dessutom sällan behov av att få bilderna med en gång. -Jag väntar nog på en bättre OCH billigare digitalkamera om något år.

Det som skiljer pojkar från män är priset på leksakerna. -Vi är alla pojkar här på fotosidan (om vi bortser från det andra könet;-)
 
matnyttige skrev:
-Jag väntar nog på en bättre OCH billigare digitalkamera om något år.

tja, men du kan ju tänka på att filmkostnaden har du tjänat in ganska snart om du plåtar flitigt..så det kan mycket väl vara billigare än att fortsätta med dia.
 
Kim7i skrev:
tja, men du kan ju tänka på att filmkostnaden har du tjänat in ganska snart om du plåtar flitigt..så det kan mycket väl vara billigare än att fortsätta med dia.
Jo det är sant. Jag har funderat på det med. Men om man tex tar 30 rullar diafilm per år + lika mycket svartvitt så är jag inte så säker på om kostnaden för detta är mindre än vad skillnaden mellan tex en Canon D10 och den följande modellen som dyker upp innom två år kostar. Man kan ju jämföra med Canon D60 som kom för 1 1/2 (2?) år sedan. Nu så får man ju en D10 för 7-8 tusen mindre som ändå är bättre. Film för 7-8 tusen är ju en hel del.
Jag är ingen "anti-digitalare" men är lite skeptisk till hysterin.
 
Absolut, det är en avvägningsfråga.
D60 kom den 22 feb, 2002..ett år sen alltså.
själv hade jag tänkt att ha 10D i många år...sen om det verkligen blir så är en annan sak..hehe.
 
Men hur ska man bete sig om 1-2 år, för om ytterligare ett eller två år så dyker det säkert upp en ännu bättre och ännu billigare, eller? Men det är klart, är man helt nöjd med det man har idag så finns ju ingen anledning att byta.

Själv tänker jag gå över till digitalt för att kunna fota och se resultatet på en gång och slippa känna att jag "slösar" på bilder.
 
Jag vet att 10D har det jag kräver av en kamera och mer än så, bildkvalité, upplösning, hastighet o.s.v..så köper jag en bättre är det inte för att jag behöver en bättre..utan för att jag inte kan låta bli, i så fall..hehe
 
Northman skrev:
Men hur ska man bete sig om 1-2 år, för om ytterligare ett eller två år så dyker det säkert upp en ännu bättre och ännu billigare, eller? Men det är klart, är man helt nöjd med det man har idag så finns ju ingen anledning att byta.

Jag tror att priserna kommer att falla tills de stabiliserar sig på en viss nivå, och jag tror att även kvaliteten kommer att stabilisera sig så att framtida utveckling mer hamnar om specifika finesser än CCD sensorernas upplösning.

Något jag tror skulle gagna utvecklingen är modulärt uppbyggda kameror där man kan byta sensorer. Har man en analog kamera och inte är nöjd med kvaliteten så byter man film och prövar annat objektiv. Det vore önskvärt om man kunde byta CCD sensorer. Olika CCD sensorer har dessutom olika karakteristik, precis som film. Foveons har exempelvis väldigt fin skärpa och bra färgåtergivning, men det höga digitalbruset är en nackdel. Sonys CCD (som Nikon använder och som Pentax har en specialutvecklad version av i *ist D) är ett bra allround-chip med lägre brusnivå än Foveon, dock inte riktigt lika imponerande ifråga om skärpa och färger.

Tänk om det fanns ett modulärt system så man kunde byta CCD till det chip som har den karakteristik som man själv föredrar? Det skulle jag tycka vore en framsteg. Välja olika chip beroende på olika fotografiska situationer och den konstnärliga blick som man själv har.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Det skulle ju (och finns till viss del) möjligheten att få olika "filmtyper" från en digitalkamera.
Dimage 7i har exempelvis "natrualcolor, vividcolor och B&W" sen har man ju olika ISO som ger olika mycket brus..men visst, byta sensor skulle ju vara en fördel, men det blir nog tekniskt svårt att få det att fungera bra.
 
Håller med dig helt och hållet Roland. Hade varit suveränt men tror knappast att tillverkarna är så intresserade.

Har själv betalat dyrt för D60 men är mycket nöjd med den så långt. Tar ej upp dess svagheter här som är allmänt kända utan bara konstaterar att den har blivit ett lyft för mig som fotograf. Har sedan augusti 02 tagit drygt 10.000 bilder med den och kommer aldrig till att göra mig av med den utan helt enkelt köra slut på den. Är förstås intresserad av utvecklingen och tror nog att ni som planerar att köpa 10D får en bra kamera men tycker nog att jag vill ha lite fler tester av den innan jag hade bestämt mig definitivt och vad svarar Nikon och andra med? //Ronney
 
Köper man en Hasselbladare kan man byta digitalbakstycke :)

När det gäller priset så anser jag som relativ novis inom området att D10:an ger mig en viktig fördel, nämligen möjligheten att experimentera och misslyckas. Inget gör en bättre fotograf än många tagna bilder. Med vanlig film känner jag att jag ofta snålar med film och inte vågar experimentera. Detta händer inte med en digitalkamera vilket i sin tur ger bättre bilder vilket ger fler kunder vika i sin tur betalar kameran. Detta är så som jag räknar.
 
Just priset(pengar) färgar de flesta personers åsikter om digitalkameror. Räkna filmkostnader plus o minus hit o dit och försöka väga det mot investeringen är inte kul.
För mig är den allra största fördelen med digitalfoto omedelbarheten. Man utvecklas snabbt och kan ha helkoll på hela processen. Att fylla filmrullar, framkalla o dona har sina sidor, somliga trevliga men plåtar man färg är det ganska meckigt.
Med en 10D är jag övertygad att jag blir en bättre människa :)
 
Teknikprylar blir alltid billigare med tiden :)

Själv tänkte jag köpa en EOS 10D som komplement till min analoga utrustnig, mest för användning i studion där jag inte hittat någon annan kamera som ger tillräckligt lite bländare. Eftersom jag fotar mellanformat brukar jag bända ner ganske kraftigt för att få ett "säkert" skärpedjup, sedan måste man pilla om alla blixtarna om man vill fota digitalt, skall bli skönt att slippa.
 
Kim7i skrev:
Inte 17 gillar jag tyngden..men man får se till fördelarna, inte minst kort skärpedjup som jag saknat..7i kommer jag inte sälja, perfekt kamera när man inte vill ha tunga grejerna med.
10D tyker jag motiverar ett köp (till skillnad mot D60) eftersom jag inte har några objektiv så kan jag välja märket fritt..verkar som det blir en Canon då ;-)


Du säger att du inte gillar tyngden. Jag träffade en fotograf från Sydsvenska dagbladet, han hade två stycken Canon D1, en med 17-35mm och den andra med telezoom...Snacka om tyngd! Väger 1585gram per hus, byggd för att tåla en del törnar. Ofta tog han med sig en D30 i stället, kompletterat med en Canon G3. Fördelen med D1 var snabbheten, det bara smattrade till när han tryckte av,plus bättre precition i avtryckaren.
Jag tror du gör ett bra val med en 10D, väger lite mer än din Minolta men blir stabilare att hålla. Tror också den är snabb nog till ditt plåtande.
Så lycka till!
 
Tack!
ja, att den är snabb nog är det ingen tvekan om, lyckades ju ta actionbilder med 7i så ;-)
 
Hur snabbt minneskort skall man köpa? Är det stor skillnad mellan 4x och 12x i kameran eller är det bara i datorn man märker någon skillnad?
 
Tompa B skrev:
När det gäller priset så anser jag som relativ novis inom området att D10:an ger mig en viktig fördel, nämligen möjligheten att experimentera och misslyckas. Inget gör en bättre fotograf än många tagna bilder. Med vanlig film känner jag att jag ofta snålar med film och inte vågar experimentera. Detta händer inte med en digitalkamera vilket i sin tur ger bättre bilder vilket ger fler kunder vika i sin tur betalar kameran. Detta är så som jag räknar.

Om detta tvista de lärde. :)
Det är alltid bra att experimentera, men möjligheterna kan i sig vara en nackdel. Jag minns en intervju i MusikerMagasinet med Vince Clarke (Erasure) som föredrar den analoga step-time sequencern därför att den digitala tekniken ger för mycket möjligheter. Han blir mer kreativ när det är begränsat, för många möjligheter kan i sig begränsa.

Jag kommer att tänka på datorns barndom när Wysiwyg kom och många fyllde sina dokument med 7011 typsnitt.

För att återknuta till fotografi: Vem utvecklas mest som fotograf, den som har multi-zoom eller den som enbart kör med en fast optik? Jag vet fotolärare som hyllar "ju färre brännvidder desto bättre för nybörjan", men det finns även de som rekommenderar zoom för då kan man experimentera mer.

Det finns nog inget svar på detta, utan det är nog väldigt individuellt. :)

Själv upplever jag det som att jag tar bättre bilder när jag snålar med film, för jag ger mig den på att det måste bli en bra bild och anstränger mig därför mer inför varje tagning.

Jag tror det sitter i sedan jag gick filmskolan, det var dyrt att slösa med 16mm. Men det var nyttigt...

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.