ANNONS
Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
jojje2 skrev:
http://www2.reseguiden.se/media/sys...3&stad=NYC&page=sokresultat&layout=reseguiden

Mats: Ingen tvingar dig att åka till USA och köpa en kamera. Jag berättar vad man kan göra och påpekar prisskillnader. Sen är det upp till var och en att överväga för- resp. nackdelar. Personligen anser jag att det är värt det.

Om man ska resonera som du gör, så måste man ta hänsyn till mat och transport till/från flygplats etc. Men man ska inte glömma att man dessutom är på semester i så fall. Dessutom behöver man inte sova över i New York om man inte känner för att ha semester. Man kan åka till affären och tillbaka till flygplatsen samma dag…


Dessutom är det väl ganska självklart att man kollar upp att kameran finns hemma och att de kan lägga undan en, innan man åker… annars är man väl inte så smart.
Jag gjorde exakt en sådan resa i Juni förra året. Jag vet också att det är lättare sagt än gjort att få butiken där att 'lägga undan' ett hus. Varför ska de göra det om den säljer som smör? Jag kollade upp det innan eftersom jag ev. ville köpa en D60 då.
 
EdwardH skrev:
Asså... Frågan är: 2x512 eller 1x1024?

För när man har köpt sig en sån där HDgrejs man kan ha med sig, vore det inte rätt smart att kunna fotografera vidare under tiden man tömmer det ena kortet in till hårddisken?
Jo, helt riktigt. Man bör ha minst två kort. Det är smidigt om båda är lika stora ungefär. 2st. 512Mb kort är ingen dum ide.
Det var också det där med 'alla äggen i en korg'...
Jag är >lite< skeptisk till jättestora minneskort.
 
Linmajon skrev:
Jag gjorde exakt en sådan resa i Juni förra året. Jag vet också att det är lättare sagt än gjort att få butiken där att 'lägga undan' ett hus. Varför ska de göra det om den säljer som smör? Jag kollade upp det innan eftersom jag ev. ville köpa en D60 då.

skaffa en kompis i NY, skicka pengarna först och låt kompisen köpa kameran... åk sedan och hämta den!

/H
 
Walkerboh skrev:
Jaaaa den iden var ju lysande. skicka 15Kkr till en snubbe man har chattat med på nätet. *ironi*

beror ju på... jobbar man på Ericsson till exempel har man ju kollegor som jobbar i NY... går nog att hitta någon man kan lita på :)
 
Uff-uff, dere svensker (ikke alle) mener det er nå man må passe på å kjøpe 10D fremfor D-60, og det er jo forsåvidt riktig, men...., og de som allerede har kjøpt D-60 omtaler dere nesten som noen idioter. Dere "gosser" dere over de som gjorde "feil" ved nettopp å kjøpe D-60. Jeg oppfordrer alle som en til å ha is i magen. Regner det som nesten sikkert at prisen faller når det nærmer seg høsten. Her i Norge er det antydet en pris mellom 15000-19000 på dette kamerat som kommer i slutten av mars.
Vil også legge til at de av dere som har en D-60 har et fantastisk godt instrument. La gå at følgefokusen og AF kan virke noe treg i svakt belyste rom, men en ekstern blitz retter elegant opp dette. Det er nok ingen grunn til å oppgradere til en 10D vil jeg tro. I alle fall for de fleste D-60 brukere.
Jeg er temmelig sikker på at de som venter på neste modell mener akkurat det samme som enkelte av dere gjør nå. At det gikk an å være så dum å kjøpe 10d når modelX foreligger. Tenker det blir samme leksa da!
Heia Sverige. Liker dere egentlig veldig godt ;-)
 
Men Frank..om man resonerar som du så kan man ALDRIG köpa något,, speciellt inte en digitalkamera...

Nä.. det resonemanget funkar inte...
 
Precis..någon gång måste man bestämma sig när kameran är tillräkligt bra för ett inköp..att priserna går ned med tiden är ju alla fullt medvetna om, men under den tiden kan man ju använda kameran..och det har troligen ett betydligt större värde än några tusenlappar, om man har råd givet.
 
Bruset på D10 verkar vara suveränt lågt vid hög känslighet. Bra pris också. Det kanske är läge att byta upp sig från D30. Egentligen hade jag önskat mig en 8 - 10 Mpixel med lite större chip till rimligt pris men visst blir man sugen på denna.
 
Eftersom chipytan inte alls följer Moores lag kommer det att dröja innan större chips blir billiga. Förhoppningsvis kan det bli ganska snart eftersom kamerrorna i övrigt verkar kunna bli billigare (D60 vs. 10D). Snart kanske man får en kamera med 1.3x sensor för 25Kkr.

Jag undrar också hur billiga DSLR-kameror kan bli. Jag tror 15 Kkr är gränsen om man vill ha lite byggkvalitet och en skapligt robust konstruktion. En EOS D300v skulle kanske kunna bli billigare men ändå ganska 'dyr' i förhållande till plastigheten...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.