Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
NiklasD100 skrev:
Ja så är det på min D100 oxå.
Men det är rätt stor skillnad på 1600 och 3200 när det gäller brus. För att inte tala om 6400 som finns på D100.
Men visst, 10D har ju mindre brus än D100 men jag har ändå svårt att tro att 3200 är någon höjdare... :)

inte vet jag, men så här står det iaf:
"it's images at ISO 1600 (and even 3200) are amazingly "clean."
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E10D/E10DA12.HTM

under rubriken "Night Shots"
 
Alltså, 32mm tycker jag är för lite vidvinkel, skulle gärna ha ned till 22 (14mm)..men det blir fasligt dyrt..så 27 får räcka tills vidare iaf.
när jag plåtar vidvinkel är det alltid frågan om stilla motiv och jag får i värsta fall röra mig närmare eller om jag vill behålla perspektivet får jag väl beskära lite i så fall.
(tele går ju alltid att beskära sig till..vidvinkel går inte)
mitt andra objektiv börjar ju vid motsvarande 45mm så avståndet är inte jättestort.
skillnaden mellan 2.8 och 3.5 är inte stort... därimot, missar man att få med exempelvis hela byggnaden på grund av skillnaden mellan 32 och 27mm blir man inte glad, det viktigaste här är att få bra med vidvinkel och att man kan använda vanliga filter (till skillnad mot sigmas 15-30mm)
och nej, jag anser det inte vara obegåvat..jag har fotat så länge att jag vet vad jag behöver för brännvidder (vinkelgrader) jag bara undrar om någon vet något om objektivet..eller något bättre alternativ som ger samma eller mer vidvinkel.

sen är vi helt överens om IS, det gillar jag oxå ;-)
 
NiklasD100 skrev:
Enligt Canon själva ska AF'en vara lika snabb som 1Ds. Men det är enligt Canon det... ;)

Ca priset i Sverige är satt till 22000 kr enligt canons återförsäljarsida.
Enligt Canon själva sitter det en EOS30/33 sensor i 10D'n men kameran har 'förbättrad' mjukvara för ännu bättre fokusering.
Hur bra är AF i EOS 30/33?
 
Linmajon skrev:

Hur bra är AF i EOS 30/33?
enligt vad jag läst så är den mycket, mycket snabb..en av de absolut snabbaste kamerorna som finns vad gäller AF.

citat från cyber:

"EOS 30 har 7 autofokuszoner som du dessutom kan styra med ögat. Autofokusen klarar av att följa ett motiv som rör sig mot fotografen med 50 km/h ner till 8 m avstånd med EF 300/2,8USM IS (Samma som EOS 3 och EOS 1V)"

"Autofokusen är bland det snabbaste och mest exakta på marknaden idag"
 
Senast ändrad:
henab skrev:
Frågan är bara *var* man ska köpa sin 10D.

Lite fakta jag febrilt inhämtat:

1) Nätbutiker i USA tar emot förhandsbokningar för $1500 (dvs, strax under 13000kr)
2) En tysk butik har prissatt en 10D till €2190. Strax under 20000kr. Undrar om de sänker det nu?
3) Båda dessa brukar vara billigare än svenska nätbutiker.

En inre röst säger mig att 10D kommer att bli nästan omöjlig att köpa över disk det närmaste året. Vill man ha en till sommaren måste man nog bita i det sura äpplet även om jag skulle kunna 'tjäna' några tusen på olika sätt.
Glöm inte att momsen tillkommer på priserna i USA.(New York=8%)
Man bör också fundera på hur man gör om den sanslöst dyra kameran strular. Bättre då att ha köpt den i stan.


4) En resa till New York kostar 3800. Plus att man får lite semester i USA. Gratis resa till New York vore väl inte helt fel?
Nä. Jag gjorde precis så i somras och köpte objektiv mm. Roligare att resa upp slantarna än att ge dem till Canon Sverige...
Det är dock stor risk att det man vill ha inte finns i stan av olika anledningar. Då blir det inte kul. Mitt 20/2.8 var inte helt lätt att få tag på just den veckan.
En 10D blir nog inte lätt att hitta, men vem vet. Canon kan ha förberett sig lite bättre denna gången.
 
Linmajon skrev:
Canon kan ha förberett sig lite bättre denna gången.
jag gissar att det är anledningen till att de drog in D60 så pass tidigt, för att de skulle hinna tillverka tillräckligt många 10D för att motsvara efterfrågan..vi får bara hoppas att jag har rätt, eller hur ;-)
 
..Canon kan ha förberett sig lite bättre denna gången.

Jag tror de har hållit på och tillverkat 10D:er på full fräs i flera månader nu (ända sen nån gång innan de sa att D60n lagts ner), samt gjort massa förbättringar för att kameran ska bli billigare och enklare att bygga.

Jag hoppas i alla fall att vi slipper se samma problem att få tag i en 10D som D60n.
 
Nu sitter man som nikon-användare och undrar vad de håller på med egentligen. Det gäller nog för nikon att komma med något fort om de inte ska bli avhängda.
 
Hej

Tror inte Nikonägare behöver oroa sig, vare sig D100 eller Canons D60 är på nått sätt passe.

Det kommer att komma en Nikon med gynnsammare pris, eller så sänker de priset på D100:an.
 
felle skrev:
Nu sitter man som nikon-användare och undrar vad de håller på med egentligen. Det gäller nog för nikon att komma med något fort om de inte ska bli avhängda.
Det sa man om Canon när Nikon var ensam herre på täppan ganska länge med sitt D1-system också.
Så där håller det på; ett tag är Canon kung, sen springer Nikon om osv, osv.
 
felle skrev:
Nu sitter man som nikon-användare och undrar vad de håller på med egentligen. Det gäller nog för nikon att komma med något fort om de inte ska bli avhängda.

Nikon har fördelen med att Fuji och Kodaks kameror tar Nikkors, så de säljer fortfarande objektiv även om inte de faller efter i digitalkamerautvecklingen.

Problemet är att Canon är ett mycket större företag en Nikon, med mycket större resurser att utveckla produkter och att själv styra utvecklingen. (Nikon köper till exempel bildsensorer från Sony, Canon tillverkar sina egna i en egen fabrik).
 
10D - Val av objektiv?

Hejsan!

Jag har använt en Sony DSC P1 (3MP) sen år 2000 och i december köpte jag en Sony DSC F717. Jag har ingen erfarenhet av systemkameror eller digitala systemkameror men dock så tycker jag själv att jag har lärt mig OERHÖRT mycket de senaste 3 månaderna så jag känner mig inte längre som en n00b :).

Trots att min F717 är såpass ny så har jag redan bestämmt mig att jag ska ha en Canon 10D (den är bokad/beställd) eftersom jag har märkt den sista tiden att jag verkligen gillar att fota och lägger ner en hel del tid på det. En annan anledning är att jag blir pappa i september och då kan det vara kul med en bra kamera.

Nog om detta... Jag har spenderat ohälsosamt mycket tid med att läsa tester/fakta/användar respons om Canon objektiv och kommit fram till följande.

Jag vill GÄRNA ha:

EF 16-35/2,8 L USM
EF 24-70/2,8 L USM
EF 70-200/2,8 L IS USM

Enda problemet med ovanstående objektiv val är att det kostar ungefär 65000kr !!!!!! :) (36000kr i USA)

Eftersom jag inte är miljonär så tänkte jag att jag köper 10D kameran och ett EF 28-135/3,5-5,6 IS USM objektiv för cirka 6000kr och börjar med det för att se hur bilderna blir o.s.v.

Verkar det vara en vettig idé? Hur har ni andra tänkt att göra som ska köpa 10D och inte har några objektiv sen gammalt?

mvh
Rickard
 
Rickard: Precis så hade jag tänkt göra, fast jag har lite annorlunda optiksmaker.

Men jag tänkte iaf börja med en 28-135 IS och sedan, någon vacker dag i framtiden fixa en 100-400 IS.

Mitt drömglas är en 20-500 f2.8 IS, men det finns ju inte, så jag får nöja mig med det som finns. :)

Jag får ta och se hur mina snickarbyxor blir. Jag har lämnat in dem för att få en massa stora fickor ditsydda med förhoppningen att jag kan lättare gå runt med glas på mig utan att behöva ta till ryggsäckar eller likn snuskigt och bökigt.

Ska lägga upp en bild på den när de nu dyker upp.
 
EdwardH skrev:
Rickard:
Mitt drömglas är en 20-500 f2.8 IS, men det finns ju inte, så jag får nöja mig med det som finns. :)
Verkligen? Ett sånt objektiv skulle ha ett frontglas på minst 500/2,8 mm = ~180 mm. Det skulle väga och kosta därefter.

Olle
 
Re: Re: Re: Diskutera Nya Canon 10D

Gnurra skrev:
Ja lite har du missförstått. Om ljuset skulle vara alltför svagt så får den inbyggda blixten hjälpa till med sin strobolight-funktion. Någon extern blixt behövs alltså inte.

Nej, det är inte blixten som hjälper till, utan den inbyggda hjälpbelysningen.

Sitter mellan objektivet och avtryckarknappen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.