Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:

Det finns nog inget svar på detta, utan det är nog väldigt individuellt. :)

naturligtvis.
för min del är svaret givet..har aldrig tagit så många bra bilder på så kort tid sedan jag skaffade digitalkamera och kunde plåta obegränsat, även % bra bilder har gått upp avsevärt...trots (eller just för) det betydligt flera i antal.
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Själv upplever jag det som att jag tar bättre bilder när jag snålar med film, för jag ger mig den på att det måste bli en bra bild och anstränger mig därför mer inför varje tagning.

Det här var ju inget svar.

Man kan göra precis samma sak med digitalkameran genom att antigen

1) Bestämma för att bara plåta xx antal bilder per besök hem (för att "hämta nya rullar")
eller
2) Köpa ett 2mb minneskort

Jag föredrar alternativ 1, om man nu ska vara primitiv och BEGRÄNSA sig själv fysiskt, för vad händer om det händer något vettigt på stan och man vill fotografera? Då sitter man där med sitt 2mb-kort och tittar på medans chansen att fotografera något intressant fiser en i ansiktet.

Ens begränsningar skall vara mentala, inte fysiska.
 
Jaha. Då var priset officiellt. 18995:- på Scandinavian foto. Minsann! Jag hade knappt vågat hoppas på det.
Stackars de som nyss köpt eller försöker sälja sin D60. Den lär ligga en bra bit under 15Kkr just nu och D30 klart under 10Kkr.
Skönt att vara konsument just nu...
 
Var realist. 2500:- totalpris för resan? Visa mig. Hotell i NYC är inte heller gratis...
Moms tillkommer (8.5% i NYC). Då ska den finnas på hyllan oxå. Annars blir det hemresa utan kamera. Hur kul är det?
Om något fel på kameran när man kommer hem? Räkna med att det kan bli strul... Kartonger kanske man vill ha hem? Andrahandsvärdet på imort-kamera? mm.mm. Listan på >men< kan bli lång.
 
Jeppe skrev:
Näää... Normalt svenskt beteende skulle jag vilja säga..

Slutsumman för oss lagliga tordes bli runt 17000:-

FORTFARNADE 2000:- billigare än SF.

Möjligt att det är "normalt svenskt beteende".
Men faktum kvarstår: smuggling är korrekt benämning.
 
Linmajon skrev:
Var realist. 2500:- totalpris för resan? Visa mig.

http://www2.reseguiden.se/media/sys...3&stad=NYC&page=sokresultat&layout=reseguiden

Mats: Ingen tvingar dig att åka till USA och köpa en kamera. Jag berättar vad man kan göra och påpekar prisskillnader. Sen är det upp till var och en att överväga för- resp. nackdelar. Personligen anser jag att det är värt det.

Om man ska resonera som du gör, så måste man ta hänsyn till mat och transport till/från flygplats etc. Men man ska inte glömma att man dessutom är på semester i så fall. Dessutom behöver man inte sova över i New York om man inte känner för att ha semester. Man kan åka till affären och tillbaka till flygplatsen samma dag…


Dessutom är det väl ganska självklart att man kollar upp att kameran finns hemma och att de kan lägga undan en, innan man åker… annars är man väl inte så smart.
 
Jeppe skrev:
Näää... Normalt svenskt beteende skulle jag vilja säga..

Slutsumman för oss lagliga tordes bli runt 17000:-

FORTFARNADE 2000:- billigare än SF.
Jesper! Skrev inte du i en annan tråd att varor för enskilt bruk som understiger 1700:- får införas?

Ändrat dig nu?
 
Det dyker upp allt mer annonser om begagnade D60. Prisen ligger runt 18-15000kr.
Tror folk försöker bli av med dem innan alla får nys om ersättaren. :)
 
Det där är bara _så_ sorgligt.

"Ånej, en kamera som är mycket bättre än min! Dags att bli av med det jag har för att köpa den nya, förbättrade superkameran som kommer att göra mitt sexliv bättre."

Hade jag haft en D60 hade jag inte funderat på att byta. Skillnaden mellan dem är pytteliten, egentligen. En D60 ersätter man med en 1Ds, inte en ynka 10D.

*letar vidare efter 1gigs CFkort på tyska och svenska siter*

8000kr för en 28-135IS + 1gig, pf och frakt och sånt från Tyskland.

Jag frågade runt lite hos svenska affärer och ingen verkar ens veta att det finns 1gig CFkort. Det är pinsamt.
 
Asså... Frågan är: 2x512 eller 1x1024?

För när man har köpt sig en sån där HDgrejs man kan ha med sig, vore det inte rätt smart att kunna fotografera vidare under tiden man tömmer det ena kortet in till hårddisken?

I dunno. Jag väntar med min beställning några dagar till. Saken är att jag inte vill sitta där med min 10D och behöva vänta på minne och optik. Jag hade säkert inte kunnat sova...
 
Alfons2 skrev:
Jesper! Skrev inte du i en annan tråd att varor för enskilt bruk som understiger 1700:- får införas?

Ändrat dig nu?

Som sagt... Jag skrev ju.. summan för oss lagliga bör hamna runt 17000:-

DVS. Inkl. Moms och tull.. då är det ju fritt fram.. Men om du INTE ska förtulla så är det 1700:- som gäller. Hoppas det klarnade lite nu då?
 
2 x 512 kanske är smartare. Har man dessutom fler prylar med CF minnen kan ju det vara en fördel.
/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.